Guest Trigger Startet 16.August.2004 Link til dette innlegget Startet 16.August.2004 Er det noen som har erfaring med ensylindrede FM Motorer? Jeg har ikke lyst til å demontere hele motoren bare for å finne ut at man ved et enkelt håndgrep kunne ha tatt ut ventilene... Motoren er merket med C2... Tror den er ganske gammel... 1940 - 50... Problemstilling: Motoren vil ikke starte, har gnist på pluggen, får kondensfri bensin, får luft, men har dårlig komp (lett å sveive rundt). Ellers har jeg helt bensin ned i tenplugg hullet og ser at den renner ut igjen med en gang av en av ventilene. Hypotese 1 (Utette ventiler): Motoren har to runde messing skiver e.l på toppen. Bla tennpluggen sitter i en fordypning på en av de. De ser ut til å være gjenget og til å skru opp dog med et spesial verktøy. Er det noen som vet hvordan man tar ut ventilene av en slik motor? Hypotese 2 (Slitt(e) stempelringer/stempel): Er det noen som har noen erfaring på dette området da? mvh Trigger Sitér dette innlegget Link to post
Gjensidige Svart 16.August.2004 Link til dette innlegget Svart 16.August.2004 Sjekk av stempelringene gjøres ved å helle en spiseskje eller to tykk olje ned tennplugghullet eller drammeventilen. Blir kompresjonen merkbart bedre, kan du regne med at ringene er slitt, sylinderen er slitt, en eller fler ringer er knekt eller de har satt seg i sporet grunnet koks. Sjekk også at du har ventilklaring ved kald motor. Er det ingen klaring vil aldri ventilene bli tette. Ventilene kan også ha hengt seg i åpen stilling. For tykk sylinderbunnpakning kan også gi feil ventilklaring, men da som regel ifm overhaling/demontering. Har motoren vært lagret lenge? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Trigger Svart 16.August.2004 Link til dette innlegget Svart 16.August.2004 Takk for fint svar! Hvis jeg heller olje eller bensin ned i drammeventilen så renner det bare ut av en av ventilene og ingen særlig bedring av kompresjonen oppnås. Videre har ventilene klaring i lukket stilling. Selv tror jeg det kan være koksing/slitasje på ventilene. Motoren har vært i bruk i flere år og har ikke ligget i opplag. Vet du (eller noen andre) hvordan man tar ut ventilene? mvh Trigger Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 16.August.2004 Link til dette innlegget Svart 16.August.2004 Husker jeg rett så er denne FM'n uten løs topp, og de to store messingpluggene på toppen står av naturlige grunner rett over ventilene. (Motoren har utvendige støtstenger til ventilene, right?) Det er bare å skru ut med et firkantrør som passer nedi messingpluggen, eller til nød kan du ta tak i pluggen utvendig med en rørtang, men da blir det stygge merker osv. så det frarådes. Da ser du rett ned på ventilen. Da er det bare å løsne ventilfjæra (husker ikke hvordan denne er festet, men fjæra må sikkert avlastes for å få løsnet det som holder den fast i ventilstammen...) - og dra ventilen rett opp. Hva med et bilde? Denne motoren har vel også en slags dekompresjonsventil et stykke opp på sylinderveggen, tror jeg (er litt usikker på hvordan den faktisk fungerer...) - det er en liten messingkran midt på "egget". GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Guest Trigger Svart 16.August.2004 Link til dette innlegget Svart 16.August.2004 Toppers GeirKS! Skal forsøke fremgangsmåten din senere i dag. Bilde kan også komme hvis kameraet er med meg i dag... Har en ventil på venstre side sett fra sveiva så skal jeg sjekke ut om det er en dekompresjonsventil. Tar gjerne imot flere tips når det gjelder denne motoren. mvh Trigger. Sitér dette innlegget Link to post
EILIF 1 Svart 5.August.2014 Link til dette innlegget Svart 5.August.2014 Har en kompis som har samme problem, blåser i vekesmøringa til syl og blåser i gassern, innsugsventil er tatt ut å rengjort. er det da ringa eller syl sin feil? eller er det flere løsninger? også dårlig komp, tenning og gasser er kontrollert og fungerer utmerket! hvordan gikk den med Trigger ? :) Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 http://www.fm-motor.no/ Sjekk ut denne siden og ta deg ev. en telefon til mannen bak siden. Der er delebøker og brukerveiledninger for nedlasting også. Proppene i sylindertoppen må nok ut for å få tilgang til ventilene og ventilfjærene må komprimeres for å få tilgang til låsene. Ventillåsene kan være en liten pinne eller to halvmåner. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Kan det være at den ene eller begge ventilene "henger" siden den åpenbart er åpen?` Skru av messinglokkene og sjekk om du kan dunke lett på senter av ventiltallerknen med hammer via trepinne eller noe for å se om de lukker (ned). Det kan være for trange ventilåpninger og samt "brente" ventilseter/ventiler alt sotet. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Huth Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Uten å kunne trekken noen sikker konklusjon, så er jeg rimelig sikker på at problemet er ventilene. På disse motorene så er sliping av ventilene en del av rutinevedlikeholdet. Jeg hadde storebroren D2 i veldig mange år:) Du må skru av de to "lokkene" over ventilene, og så ta ventilene ut. Ventilfjærene er holdt på plass av en halvmåne som sitter på undersiden av fjærene. For å presse sammen fjærene så modifiserte jeg et verktøy til å presse bremsestempler med. Slipte bremseverktøyet tynnere, og filte ut spor så de passet inn rundt ventilstammene. Når fjærene er av så trekker du ut ventilene, og rengjør godt nedi foringene, og selve ventilstammene. Fint smergelpapir kan med forsiktighet brukes på ventilstammene. Det er nok ganske mye brent olje og sot der. Etter rengjøring så smører du et tynt lag ventilslipepasta på anleggsflatene og setter de nedi uten å montere fjærene. Oppe på ventilene er det spor som passer til en stor flattrekker. Skru dem rundt noen ganger før du tar dem ut igjen, og ser at det har blitt en jevn grå flate der de ligger an i ventilsetene. Ikke få slipepasta nedi foringene! Rengjør godt og sett sammen igjen. Justere ventilene er veldig enkelt på knastene under. Bare å løsne kontramutteren og skru til du får en klaring på 0,3mm. Ventilene justeres ved kald motor. Er noen år siden jeg hadde slik motor men bare å spørre om du lurer på noe. Lykke til med en fantastisk god motor:) Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 6.August.2014 Link til dette innlegget Svart 6.August.2014 Veldig bra "Huth" nesten så jeg skulle skrevet det selv. Vedr. "lokkene" over ventilene så bør disse påføres Copaslip/kobberpasta/Molykote på gjengene så de ikke setter seg fast og blir umulig å løsne neste gang. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.