Jump to content

Skifte pontonger på RIB, erfaringer


TurboTryne

Recommended Posts

Vel, Zodiac (og Bombard som er det samme) har et patentert system for å dra av slitte / ødelagte pontonger. Pontongen løsnes fra skroget, og dras av (gjerne med vinsj og et par flasker zalo :lol: )

 

Andre produsenter har ikke et slikt system så vidt jeg vet. Om pontongen da blir ødelagt kan båten i visse tilfeller bare kondemneres (mange billigbåter delaminerer f.eks., gummien lekker og i det hele tatt)

 

Stort sett går det an å reparere hull, andre ganger kan gummien males med spesialmaling for å få båten tett og fin igjen (har ingen erfaring med det siste). Små hull reparerer man godt selv, større gjøres av proffer. Fikk et hull i min Zodiac Pro 9 som måtte repareres av proff, gikk på forsikringen så kostet meg bare 500,-, men for selve jobben måtte man vel legge på en 0, minst.

 

Vet ikke om det i det hele tatt går an å skifte hele pontongen om båten ikke har et system for dette. For min Pro 9 man (4,7 m, 5 kamre pontong) koster ny pølse rundt 23.000.

 

Velkjente reparatører er Rammsalt i Asker, Fische Marine (importør) og Engelsviken Slipp. Rammsalt fisket min på rekordtid med et utmerket og holdbart resultat.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post

Sant som CSL sier, det er bare enkelte produsenter som Zodiac som bytter pontong. Dette funker kjempebra og båten ser nesten ny ut igjen.

 

Dessverre er det svært få levrandører som tilbyr dette. Vet at proffene skjærer et hull langs skrogsiden der tuben sitter og så tetter hullet på tuben innenfra. Blir som oftest et svært godt resultat, men koster nok litt ja.

Link to post
  • 4 år senere...

Alle kan selvsagt skiftes når de er slitt så mye at det ikke er godt å reparere på dem. Det var slik man lagde disse i utgangspunktet. Mye rare utsagn over. De som har pontoner som er limt må ha lim tilpasset materiale i pontonene. PVC eller Hypalon/Neopren.

 

De pontongene som er limt til skroget limes på nytt. De båtene som har pontoner som er festet på skinner kan gjøre det.

 

Man kan gjøre dette selv etter å ha sendt mål til de som lager pontoner. Deretter lime til skrog. Men det krever tid og plass og rett lim. Og det er ikke lett å få laget de bitene rett som skal overlappe og lime pontoner og skrog sammen. Det skal gjøres slik at kreftene ikke river opp limfugen.

 

Produsenter av pontoner er de engelske Henshaw og Tilley mye brukt. Ribshop har Zodiac slide on pontoner på lager og sender.

 

Godlfish har laget nye pontoner til både sine egne og andres rib. Også med liming av nye tubes. Arctic Blue gjør også service på sine med skifte pontoner.

Jeg har selv en RIB Unlimited der den svenske produsenten kan komme hit med nye tubes og skifte på stedet. Ca 35-60 000 avhengig av type stoff i tuben og hva man ønsker utført.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...