Jump to content

Seile ifra Stockholm til oslo

Elthe

Recommended Posts

Hei.

En kompis og jeg (med begrenset erfaring) skal kjøpe båt i Sverige. En Albin vega i -ok- stand, motor og det hele. Vi lurer litt på om noen har tatt en tilsvarende tur, eventuelle "farer" langs svenskekysten, hvor lang tid det tar osv.

Vi skal ta det som en rolig trenings tur, og "forhandler" litt med en person med mer erfaring til å bli med første dagen ihvertfall.

På forhånd takk

regn en hel sommerferie (2-3 uker) - med mindre dere skal seile døgnet rundt.

Det er skjærgård rundt Stockholm, åpent fra S for Stockholm til Øland omtrent. Så er det åpent fra S for Øland, rundt ved Malmø og helt til Varberg. Så kommer du inn i skjærgård opp til Norge.

Sett av noen dager i skjærgården rundt Stockholm og Västervik.

Alle strekkene er sterkt trafikkerte med mye nyttetrafikk.

Været og båtens beskaffenhet er vel de største hindrene.

Husk at dere må betale moms og hk avgift når dere tar båten inn i Norge.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Hvorfor prøver dere ikke å finne en vega i skikkelig stand på vestkysten istede??

Siden dere begge har begrenset (som du selv sier) med erfaring tror jeg kanskje en slik tur fra Stockholm kan ødelegge for fremtidig glede med seilbåt.

Velger du vestkysten kan du velge om du vil gå innaskjærs eller utaskjærs stort sett hele veien fra Kungsbacka og opp..

Hmm....dette er lidt svært;

Den gang jeg havde min første lidt større båd (en Bayliner 2655) havde jeg helt og aldeles urealistiske forventninger til hvor langt og hvor hurtigt jeg kunne sejle. Jeg overvejede helt alvorligt at sejle til Norge for at holde en uges ferie - hele vejen langs kysten af Sverige over Oslofjorden til Sørlandet. Cirka 275 Nm på to dage. Og det samme retur. Det kunne vel ikke være så svært tænkte jeg. Heldigvis blev det lidt for dårligt vejr så jeg aflyste turen og det er jeg LYKKELIG for i dag. Bare tanken om det jeg havde udsat mig og min uskyldige familie for gør mig virkelig træt.

Pointen er at man som nybagt bådejer og uerfaren gør klogt i at tage tingene meget forsigtigt indtil man ved hvordan man reagerer. Det kan meget hurtigt blive temmeligt trist når man bliver fanget af dårligt vejr, får tekniske problemer mm.

Når det er sagt, så skal man naturligvis heller ikke pakke sig ind i vat. Når alt skal opsummereres så ville jeg - hvis jeg var dig og absolut SKULLE købe båden i Stockholm - tage turen gennem Göta kanal. Det tager en uges tid, der er ingen vind og I kan blive godt kendt med båden på denne tur. Tænk bare på at I skal lære at sluse op og ned - mange gange.

Når I så kommer til Göteborg kan I sejle trygt til Oslo på yderligere en uges tid indenskærs (det meste af tiden). Og ankomme til Oslo med rigtig meget erfaring i bagagen.

Summa summarum: Med ordentlig forberedelse, realisme og råd fra erfarne kan det gøres. Regn med 2-3 uger for at være sikre. Og nyd oplevelsen!

Andy

Takk for svar..

Grunnen til at jeg kikker på østkysten er vel egentlig prisen på båten. Har også vurdert kanalsystemet, men har lest og snakket med folk som sier dette er fryktelig dyrt(10000+).. Dog forstår jeg at en 2-3 ukers tur som nybegynner fort kan bli en heftig tur. Spørs om jeg ikke får bla opp noe mer cash for en båt på vestkysten og lære meg triksene nærmere hjemme :) Synd det er så få til salg her i Norge :-/ Får kikke litt på IF også tenker jeg.

Uansett, håper å sees på sjøen i sommer :)

Prisen for at tage Göta Kanal er i år 4200 SEK for en enkeltrejse hvis båden er under 9 meter lang. Heri er indregnet havneafgift, el, vand mm. Desuden tilkommer 830 SEk for rejsen genne Trollhätte Kanal.

Hvis du i stedet tager langs kysten skal du regne med cirka 10 overnatninger i gæstehavne til cirka 200 SEK pr. nat incl. el og vand. Så "merprisen" er nede på 3000 SEK eller omkring 2400 NOK. Det er nok til at bære...

Andy

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...