Jump to content

enkomponent eller tokomponent

nknuth

Recommended Posts

Hei båtfolk!

Har skrapt av masse gammelt bunnstoff fra båten. Nå er det igjen en gammel primer (vil jeg anta) over gelcoaten. Denne virker å sitte veldig godt og jeg har ikke lyst å fjerne den. Det sitter også igjen noen små flekker med bunnstoff som sitter veldig godt og som du knapt kjenner når du stryker fingeren over. I utgangspunktet hadde jeg tenkt å ta et lag med enkomponent primer først å så 2 lag med nytt bunnstoff. I mellomtiden har jeg fått høre at jeg heller bør ta på 2-3 lag jotun antipest 2 komponent primer før jeg tar på to lag bunnstoff. Argumentet er at tokomp. primer vil holde lengre og bunnstoffet vil få bedre feste. Er dette en god løsning? Er det isåfall noe risiko for at den gamle primeren vil reagere på den nye to-komp primeren?

Jeg lurer også på om jeg skal gjøre noe spesielt før det føres på primer, om det nå blir enkomp. eller tokomp. Etter jeg skrapte bort bunnstoffet gikk jeg over med en pusseblokk, så skylte jeg og tilslutt gikk jeg over en runde med rødspritvask.

Håper noen har tid til å hjelpe en fersk båteier :smiley:

Mye gode råd på http://www.jotun.no/ .( klikk på båt-primer)

Står det mye gammel bunnsmørning igjen hadde eg brukt vernyl primer.(1.komp)

Skjønner du har skrapt og pusset godt, da ville eg gått for 2.komp.

Redigert av nives (see edit history)

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

Jada, det brukes hver dag i industrimaling. Vi vasker godt overflata og påfører 2.komp system på stort sett alt.

Du bør gå over med kraftvask og ht, spyler ( helst varmt vann om tilgjengelig)før påføring, dette for å fjerne nedbrutt epoxy og urenheter fra gammelt system.(glassfiber sant)

Generelt har 2. komp bedre heft og holdbarhet enn 1.komp på stål og glassfiber.

Grunnen til at en kan vurdere 1 komp om det er mye gammel bunnsmørning igjen er at på 1 komp lukker overflata på malinga seg seinere, dette gjør at tynneren i malinga slipper heilt ut før lukking. Om du smører tykt på med 2komp, over gammel bunnsmørring kan noe av tynneren bli fanget inne i den gamle bunnsmørringa, og føre til slipp/avflassing. Dette er veldig generelt. Finnes også faktorer som mykhet,herdetid overmaling etc. men ikkje kurs dette bare generelt.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

Med kraftvask: meiner eg såpe vann. Kan bruke de fleste fra salo til produkter beregnet for husmaling, bil. industri etc. Husk å spyle all såpe av med vann etterpå.

Grunnen er først og fremst å fjerne ureinheter fra gammel maling. Varmt såpevann bidrar også til å få vasket vekk nedbrutt gammel epoxy og løsner forurensinger bedre enn kaldt vann, fra den gamle primeren. Dette sikrer deg bedre feste for ny primer og et bedre resultat.

Rødsprit som du har brukt løsner ikke salter, nedbrutt gammel maling, og oljeforurensinger godt nok på glassfiber og stål, til at eg vil annbefale dette som eneste vask.

– H. L. Mencken

Ønsker man å oppnå et vanntett skikt som jo er meningen med å bruke to-komp primer, så er det nok fire, fem eller sågar seks strøk som gjelder. Dog litt avhengig av forholdene rundt påføring og bruk av malerverktøy da det er tykkelsen på skiktet som teller og ikke egentlig antall strøk som sådan.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Du har vel ikke sagt hva slags båt det er snakk om, men din signatur sier 26-30 fot så da regner jeg med at det er en båt som vil ligge ute store deler av året, eller kanskje hele året (?), og da ville i allefall jeg lagt på det antall strøk som anbefales av produsent og gjøre jobben skikkelig en gang for alle (eller ti år eller noe sånn) og da blir det minst fire strøk, gjerne flere. Er det primer (to-komp!) fra før av så kan du jo redusere antall strøk i forhold til det skiktet som du allerede har fra før, men hvordan du skal finne ut hvor mye det er vet ikke jeg. Selv bruker jeg aldri tynner.

Takk, takk. Litt usikker på om den tas opp i høst eller om jeg lar den ligge. Hvor lenge må vært lag tørke? Mener å ha hørt at alt (primer og bunnstoff) bør på samme dag, så jeg har vel ikke til å vente på at alt blir tørt?

Det er bør vel også være en viss temperatur for at det skal herde ordentlig?

Følger du det som står på boksen til det produktet du velger , bør du vere på den sikre siden.

Les gjerne tipsene på linken til Jutun uannsett produsent av det du velger.

Extra. Den tynneren eg refererer til er den som allerede finnes i primeren fra produsent. Normalt er det 30-60% tynner i forskjellige primere.

– H. L. Mencken

Takk, takk. Litt usikker på om den tas opp i høst eller om jeg lar den ligge. Hvor lenge må vært lag tørke? Mener å ha hørt at alt (primer og bunnstoff) bør på samme dag, så jeg har vel ikke til å vente på at alt blir tørt?

Det er bør vel også være en viss temperatur for at det skal herde ordentlig?

Det står vel nokså detaljert om alt dette både på boksene som du skal, eller har (?) kjøpt, samt på Jotuns hjemmesider linket til ovenfor. Gå inn på "produkter" søk på "Antipest" og kryss av for "teknisk datablad" så får du opp den info du trenger om Antipest. Intervaller etc avhenger også mye av temperatur så les nøye først slik at man får det riktig første gang.

Kan du anbefale noen to-komp primer med disse egenskapene? Hadde egentlig tenkt Jotun Plastpest, men det er gjerne noen som er bedre på å hindre vanngjennomtrenging? Er allerede på vei dit nå, så jeg får ikke svart igjen før senere ikveld. Men tusen takk for svar, det kommer sikkert noen nye spørsmål snart; - )

Jeg har brukt Jotun Antipest selv og fornøyd med den, samt Jotuns selvpolerende. Har også brukt Hempels tilsvarende produkter på to andre båter og det funker bra også. Jotuns selvpolerende er vel den som i test har kommet best ut hvis båten skal ligge ute lenge - to-års testen.

Er enig med Mouche, liker Jotun selv, men mange produsenter har tilsvarende produkt, og meininger om hva som er best, er vel ca 10 ganger anntallet produsenter. :discuss: Til sist dreier det seg ofte om Tilgjengelighet på produktene, og Tips/ råd fra andre.

Holder en seg til hva produsenten annbefaler, og generelle råd, blir resultatet oftest godt.

– H. L. Mencken

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...