Jump to content

Drevhavari? VP 290 DP går kun i revers

free

Recommended Posts

Noen som har en formening om hva det er i veien med drevet? under kjøring forsvant / spratt det ene drevet ut av gir (forover), fri og revers fungerer helt normalt men girspaken vil ikke i forover når motoren ikke går, når motoren går fungerer spaken normalt men slår ikke inn i gir.

drevet ble overhalt hos merkeverksted i fjord sommer.

Båten er på langtur å befinner seg på strekningen Hustavika - Molde i 4 knop på en maskin, så det er å håpe at det finnes deler og kompetanse der

noen forslag?

Du har 2 drev?

De går sikkert motsatt retning av kverandre?

Ka om du bytter proppelene på drevene, bytter om sjaltestaget på girvelger i girhuset, så har du 2 drev som går forrover og kun et til revers....

Bare ein liten tanke som slo meg, kan ihvertfall komme deg dit du mø for å reparere det som evnt mangler drevet som ikkje girer skikkelig.

Edit:

Såg nå du skriver DP, tenkte SP eg når eg kom på denne geniale planen min. Men muligens d går med DP også?

Redigert av Fjord21dc (see edit history)

Jeg mener å ha lest et sted at denne feilen er ganske vanlig på VP drev, noe med gir sjalteren under dekselet på bak på drevet som hopper ut av posisjon. Skal vist være lett å sette på plass igjen.

Ta det jeg sier med ei klype salt,men det kan jo være verdt å sjekke under det dekselet først.

Det kan godt være at jeg tar helt feil her :confused:

Redigert av færd (see edit history)

nei eg har ikje det.

Eg har SP eg, å når driten min havarerte så knuste eg øvre girhus og knakk akslingen trevrt av, så d va lite eg kunne gjøre.

Men etter mitt hode så bør d ikkje ver någe problem å gjøre dette på en dobbel installasjon med SP drev. Da disse roterer hver sin vei.

Håper du finner utav problemet ditt imorgen da:)

Det var et interessant tips Færd, la oss håpe du har rett. Det høres ikke så dyrt ut.

En telefon til redningsselskapet var helt bortkastet, der var det ingen hjelp å finne, båten må jo ut av vannet for å reparere, de kunne ringe kranbil fra Trondheim, men noen annen måte å få en båt ut av vannet finnes ikke i Molde i følge redningsselskapet, det virker som om de foretrekker at du greier deg selv...

Noen som vet om et sted i molde som kan slippe en 32" plastbåt?

Har ingen detaljkunnskap men mulig en telefon til Molde Båthavnlag A/L kan hjelpe.

De har vel noen båter opp og ned i denne tiden?

Fannestrandvegen 88

6416 Molde

Tlf: 90 22 68 28

Redigert av nives (see edit history)

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

Rart de må ha kran fra Trondheim. Blindheim Kran i Ålesund tok opp vår 31foter og transporterte den. Ellers er Weiberg Gulliksen autorisert på volvo i Ålesund... men så ut som det var temmelig fult både på land og vann der i dag. Pussig at ikke redningsselskapet hadde mere info.. Så at Emmy Dyvi kom inn i havna her for en time siden..

Om ikke motor og drev er for gammelt er det vel på plass med en telefon til volvo norge..

Redigert av Eureka (see edit history)

Skikkelig kjedelig sak dette med et drev ute av funksjon!!!

Men av ren nysgjerrighet: Hadde dere vurdert andre alternativer før dere satte kursen mot Molde by? Det er jo en stor deviasjon i forhold til ruten deres!

Ute ved Bud kunne det kanskje ha vært en ide å kontakte lokalkjente for litt orientering i farvannet! Av egen viten vet jeg at Finnøy båthavn trekker opp "nøds-tilfeller" gratis! Derifra ferge/buss -forbindelse til Molde!

Dessuten Elnesvågen båthavn har fasiliteter til å heise/trekke opp ei slik skute på 32 ft! Ligger ikke langt fra Bud!

Det er rart med dette: Treffer man båtentusiaster på våre kanter så gjør vi "hva som helst" for å hjelpe!! For neste gang kan det være oss selv som trenger litt assistanse!

Nesten synd at dette ikke skjedde i Kristiansund! Da skulle jeg egenhåndig ha satt "himmel og jord" i bevegelse for å ha hjulpet dere!

At Redningsselskapet svarer slik de gjør vitner om en utrolig arroganse! Her på Møre finnes mobilkraner og lastebiler som har kunnet assistert med et slikt løft!

Med ønske om at alt ordner seg for dere!

mvh

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Det løser seg sikkert med kranløft i Molde, jeg antar båteiere i molde får båtene på land ved behov de og, vi får se i morgen tidlig.

Ja, det er jo så mange med båt i Molde så er helt sikker på at du får god hjelp i Romsdalen ;-)

Lykke til og god tur videre nedover den flotte kysten vår.

Gunn,

Lærer noe nytt hele tiden

Jeg er ikke uenig Mateco, men når du får slike problemer vet du at plan A har røket uansett, ikke snakk om å rekke frem til Ålesund etter planen å deler må hentes i morgen. så er det jo andre grunner som er mer tungtveiende da, slik som en drøy times kjøring fra Molde til skipsrederens dame med varm seng å sikker andre ting og...

Det at båtfarende hjelper hverandre er jo båtplassen et levende eksempel på, å slik er det ute i virkligheten også heldigvis.

Redningsseskapet hadde lite å bidra med, noe som forundrer meg, den lokale redningsskjøyta i Tønsberg er frivillig bemannet og der er det en litt annen iver å nyskjerrighet å spore men det får så være.

Kommer med en oppdatering når de er noe nytt å melde, mekaniker kommer på morgenkvisten så da får vi vel se.

.............

så er det jo andre grunner som er mer tungtveiende da, slik som en drøy times kjøring fra Molde til skipsrederens dame med varm seng å sikker andre ting og...

.....................

Kommer med en oppdatering når de er noe nytt å melde, mekaniker kommer på morgenkvisten så da får vi vel se.

Ja det argumentet veier "blytungt" :smiley::smiley:

Hold oss oppdatert!! :yesnod: er spente hvordan ting utvikler seg!!

Iallefall, lykke til her fra "Baillbyn" !!

mvh

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Som nevnt i starten på tråden så var drevet overhalt i fjor sommer, etter det har det kun gått 20 timer, nå var det fullt av spon å kransen for forover var helt slitt ned, dette er antagelig en følge av feil eller utilstrekkelig skimsing, uansett er det snakk om et ekte havari.

Det finnes hjelpsomme folk i Molde også, noen visste om et byttedrev og gikk sågar god for selgeren og, en annen stod for transport til ferja, drev skiftet eier og mekaniker å kranfører stillte opp , nå ligger båten på vannet igjen å det blir ytterligere en overnatting i gjestehavnen, det er desverre slik at temperaturen på den motoren som nå har fått nytt øvre drev stiger veldig raskt uten at det finnes en naturlig forklaring så langt, god gjenomstrømning på sjøvannssiden, kan det være en giver/instrument feil?

Det blir å fikle videre i dagslyset i morgen så får vi se da.

Flott at det ordnet seg så raskt med nytt drev. Håper det bare er bagateller med den nye feilen.

Flott å høyre om sørvisen dere har fått. :smiley::drink:

Håper dere kan fortsette henteturen uten ytterligere problemer.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

Passer å passert fru blom, litt råtten diesel har sørget for hyppige driftstans på en av maskinene fra stadthavet og til nå. Nå er det ikke flere nye filter så nå går det på resirkulerte filter, men det ser ut til å bedre seg. Det går ikke så kjapt etter mørkets fremmbrudd, ankomst Bergen om få minutter, slitent og ikke minst frossent mannskap som trenger vile og en håndfull nye drivstoff filter. et varmt måltid å en varm kvinne hadde nok passet fint tenker jeg...

Vet ikke helt hva rederen har for fremdriftsplaner, men det ser ut til at vinden øker på i morgen, vi får se...

Redigert av free (see edit history)

Båten passerte Færder fyr i går kveld i 21 tiden, siden jeg ikke var ombord antar jeg at de kom frem til reisens destinasjon rundt 01-02 tiden litt over et døgn etter skjema, noe som ikke er så værst med tanke på et havarert drev underveis å endel plunder med dålig diesel på en maskin.

Det er en veldig lang reise så det er ikke sansynlig å ta hele turen på nytt, men vi har en delvis avtale om å gå til Lillesand å ta kysten oppover i ferietiden.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...