Jump to content

Overhale Mercruiser Alpha One Gen II

S.Hafsmo

Recommended Posts

Som topic sier, jeg skal til med overhaling av drevet før sjøsetting i år.

kjøpte båten i fjor og vet ikke når dette ble gjort sist, og tenker det er bedre "føre var".

har nå funnet ut at jeg skal ha følgende:

- Limit/sender switch kit

- Anode kit

- Belg kit (inkl. gimbal lager)

og et par reimer.

er det flere ting jeg burde ha? har vurdert å kjøpe litt verktøy som det belgverktøyet og "sleeve installation tool", da jeg har forstått det slik at disse er nesten et must for å unngå kaste-drev-på-sjøen lyster.

er det flere ting man bør ha?

hvordan er det med impellere og slikt?

Mvh

S.Hafsmo

Du trenger

diverse pakninger

Impeller kit

hinge pin tool

lim for belg

TOMME verktøy (fastnøkler)

Slange til kjølingen.

Verktøy for uttak og innsetting av gimbal lager (om dette trenger byttes)

Kan anbefale www.mercstuff.com og å gjøre noen søk på youtube.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Netto tatt denne jobben selv.

Bytt impeler også nrå du først har av drevet.

6 skruer så har du delt drevet og impelleren sitter på gear huset ( nedre del)

En smal sak og bytte, men du trenger pankings sett til impeller huset også, pass på og sett impelleren riktig vei på.

Sitter også oring der til olje løpet. men tror dette følger med paknings kitet til impeller huset.

husk og få med deg nye pakninger til olje skruene, både ventilasjons skruen og tappe/fylle skruen)

det sitter også et plast rør som sitter mellom impeller hus og en metall røre som går videre opp i drivaksel huset.

Ville byttet dette i samme slenger ( plasrøret mitt så helt voldtatt ut)

skru sammen igjen. og fyll olje etter du har montert drevert på båten.

Olje skal pumpes opp i drevet fra hullet i bunnen.

fyllet dette på fra toppen kan det gå galt.

Og få ut lageret kan være et marerit.

For og installere nytt er det greit og ha installasjons verktøyet for og få det rett inn. Skal slåes RETT inn med død hammer.

Er det ikke på vei inn rett, så dra det ut igjen med en gang og prøv på nytt.

Kan fortskade alumineumet. jeg lånte en helt vanlig lager installasjons sett av jobben til brors.

Hinge pin verktøyet på du ha.( er torx men ikke vanlig dimensjon) for og få av "hjemlem"

som nevnt over så bytt vannslagen også.

når du skal sette denne på "båt siden" kommer du til og banne like mye som du har gjort det siste året før den er på.

Kan virke som det ikke er mulig og få denne på, men kjør på med litt fett hvis du sliter.

Sett på Drivknute belgen først. NB BRUK LIM!!!!!! og NB! Kjøp orginale belger, men både jeg og bekjente har dårlig erfaring med uorginale belger. Om du ikke kjøper eksos belgen orginal så kjøp drivknute belgen orginal.

Sett Drivknute belger inn i rompa på båten.

Gjør sikkelig rent før du setter det på, det er et sport runt der belgen skal sitte og dette må være helt rent.

Pass på at belgen sitter sikkelig i det sporet.

Sett slage klemme skruen til og peke nedover på høyre side ( når du titter inn i rompa på båten)

bruk en 8mm bit med fleksibel forlenger og dra til sikkelig.

gjør hjelmen sikkelig ren. det er også et spor på denne,men innvendig. må være helt rent.

Gør lim på andre siden av belgen sett hjelmen på plass i belgen.

Når den sitter fint i sporet sitt setter du inn metalringen ("sleven"). jeg bruke bare den største pipa jeg hadde og slo pent rundt på den for og få den inn. ( får også spesial verktøy til dette, men pipe fungerte fint for meg)

sett så på olje slage og vannslage(slagen klemme skrue skal peke nedover på en av sidene, men husker ikke hvilken, men det ser du på hvordan du kommer til skruen fra undersiden av hjelmen.

Skru på plass Hinge pins. Skru de inn og dra til med moment 40LBS.

Kjør på fett på nipplene som sitter der.

Sett så på Eksos belgen.

Her er det ikke nødvendig med lim. Jeg syntes jeg var lettets og få disse på uten lim

slange klemmen på båten setter du opp med skruen så du når den via hullet du har på venstre siden av "ringen" bak på båten.

På hjelmen setter du slange klemmen så den sitter på høyre side pekende skråt nedover.

Da når du slange klemmene enklest.

Skru slange klemmene godt til.

jeg hadde tydelig vis ikke skrud de godt nok til på eksos belgen siste for min hadde hoppet av i år :-p

etter dette trenger du paknings settet mellom drev og hjelm. og u-joint and gimbal grease.

her følger det med en stor gummi ring som skal inn i hjelen og ligge inntil metal ringer som sitter i belgen.

2 tynne o-ringer og 1 tykk, disse skal på driv akselsen.

en oring til vann løpet og pakningen rundt hele sulamitten.

Skru på drevet. dette skal også draes til med moment men husker ikke verdien. kansje noen andre som vet?

og som sagt tidligere:

Olje skal pumpes opp i drevet fra hullet i bunnen.

fyllet dette på fra toppen kan det gå galt.

sikkert noe jeg har glemt også, men googel er en fin informasjons kilde :)

Redigert av murmel (see edit history)

nå har jeg åpnet drevet og kikket litt, og har funnet ut at følgende deler må ihvertfall bestilles:

Denne står rett over vannpumpa

Seal

Repp sett til pumpen (jeg hadde bare selve impelleren)

Impeller rep kit Alpha One Gen 2

men bør man og bytte sealen som går ned til girhuset (nr 11. på denne tegningen)?

651_2.jpg

samt den som står på akslingen i "upper unit"? ser ut som om det er 2 o-ringer oppi der.

det røret som går ned til vannpumpa så forøvrig ut som ny, men det er tredd en rørbit (nr.2 på samme tegning?) utenpå vannrøret, hva er denne godt for?

Redigert av S.Hafsmo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...