Jump to content

Drivaksel på BMW 636, hvordan demontere?

Bircwood

Recommended Posts

Lurer på om den må presses av hydraulisk (hydraulikkpumpe kobles på en nippel på akslingen og det presses fra hverandre). Kan sjekke opp litt mer i morgen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Hvis det er drivknuten det er snakk om, er det riktig at den må presses ut ved hjelp av et lite, hydraulisk verktøy.

Ettersom trådstarter snakker om lageret på akslingen, antar jeg det er drivakselen som skal demonteres. På Mk2 drev sitter knuten fast på drevet, og trenger ikke fjernes i forbindelse med skifte av lager på drivakselen

Man må først skru av kragen som gummibelgen er festet til, den sitter med 6 (eller 8?) umbrakoskruer. Innenfor ligger det en pakning, som nesten garantert er defekt. Denne pakningen er ofte grunnen til at lageret er defeket, da det renner saltvann forbi og inn i lageret.

Når kragen er fjernet, er det "bare" å trekke ut akslingen og lageret. Jeg skriver bare i anførselstegn, ettersom delene ofte sitter godt fast etter mange års bruk. Det er imidlertid mulig å feste en glidehammer i enden på akslingen, noe som gjør det lettere å få den ut.

Når du får akslingen ut, vil du se at lageret er presset på akslingen og deretter sikret med en låsemutter. Herfra er det stort sett plankekjøring med å presse av det gamle lageret og på et nytt.

Jeg har dessverre ingen gode bilder av lager og aksling, men her er hva som skjedde noen få uker etter at jeg hadde kjøpt min båt. Dette som et resultat av vanninntrengning som ødela lageret.

aksling.JPG

lager.JPG

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Takk for opplysningen.Akkurat hva jeg trengte å vite.Har løsnet den flensen som belgen sitter på men fant ingen pakning.Det sitter en simmerring i flensen så den må jo byttes.Fikk gjort rent rundt akselen og fant da et gjenget hull i enden av akselen.Tror det må være 6 mm så da er det vel bare å feste en glidehammer avtrekker der og slå det forsiktig ut. :smiley: Resten skal nok gå greit tror jeg.Kanskje det er et standard lager slik at det ikke koster flesk for et nytt.Får prøve i dag.

Har løsnet den flensen som belgen sitter på men fant ingen pakning.Det sitter en simmerring i flensen

Det var litt unøyaktig av meg å kalle det for pakning. Fritt etter hukommelsen, mener jeg det var en simmerring som tetter mot akslingen, og en slags O-ring eller tilsvarende som tetter mellom kragen og transomplaten.

Sjekk akslingen nøye for sprekker som kan indikere at et brudd er på vei. Du ser på bildet over hva som skjedde med min aksling.

Rettelse, ny feil følger :crazy:

Husket litt feil angående den tetningen. Det er ikke en O-ring som tetter for kragen, men en dempepute (del nr 7 på bildet).

Det var her jeg hadde lekkasje som gjorde at det trengte vann inn i lageret.

bmw_marine_clutch_bell.jpgbmw_marine_clutch_bell_liste.jpg

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Så var jobben gjort. Akselen ble MPI testet for sprekker uten å finne noen. Nytt lager,simmerring og den andre gummitetningen ble byttet,delene kjøpt hos Solberg i Tønsberg og jaggu vet de hva de skal ha. Over 4000 blanke kroner men det måtte til. Nå gjenstår bunnstoff og ny olje på motoren så kan sommeren komme. Takk for all hjelp her inne. :drink:

• 10 år senere...
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...