Jump to content

montering av slanger ombord i Sjømann22. Samt maling av motorrom

Volvomekanikeren

Recommended Posts

Har skiftet 3 slanger, 1 slange fra gjennomføring i skrog til vannpumpen, 2 slanger for påfylling Diesel/vann :cheers:

Var og handlet litt snacks idag :smiley:

2 slanger :cheers:

o9h0tx.jpg

1m, 1,5 mm Ø (innvendig) Oljebestandig for kjølevann tilførsel.

2lcvdi8.jpg

Og 5m, 38x42 Stålarmert PVC Slanger for påfylling til Diesel og vann fra utsiden :cheers:

bcrvo.jpg

:cheers::cheers::cheers:

1,5 mm Ø (innvendig) slangen skal på denne kranen, men må vaske og male kjølen og skottet :cheers:

21jyo7t.jpg

3/5 meter av 38x42 Stålarmert PVC Slangen skal fra påfylling til denne nippelen på vann tanken :cheers:

2itpmz7.jpg

påfyllingene :smiley:

2ey84td.jpg

Vannslangen moteres:

6r3llh.jpg

eq40zo.jpg

21d2a04.jpg

Og inn på nippelen :cheers:

34zeyja.jpg

:cheers:

Diesel slangen moteres:

2nv5nqt.jpg

2h6a6ap.jpg

Og inn på tanken :cheers:

25rovu9.jpg

Endelig :cheers:

Oppdateres så snart jeg får kjøpt 2komp. Maling :cheers:

Komentarer Så Langt? :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Det første som slår meg sjømann er dimensjonen på kjølvannsslangen din. Det kan ikke være riktig at motoren din skal trekke kjølevann gjennom en 1.5 mm slange. Det er jo som et sugerør. Mulig Yanmar trenger mindre kjøling enn min gamle OM 636 motor, men jeg har ihvertfall 25 mm innvendig diameter på min. Du skal jo via et sjøvannsfilter også. Der er det vel lite utvalg i 1,5 mm?

Jeg ville jo også vurdert å skifte bunngjennomføringen etter hvert. Den begynner å se gammel ut.

Når det gjelder diesel slangen er pvc slange neppe godkjennt. Det er egne slanger til slikt. Samt at du bør ha en jordledning mellom skroggjennomføringen og tanken, samt en ledning mellom tank og motorblokk/felles jordpunkt..

Det første som slår meg sjømann er dimensjonen på kjølvannsslangen din. Det kan ikke være riktig at motoren din skal trekke kjølevann gjennom en 1.5 mm slange. Det er jo som et sugerør. Mulig Yanmar trenger mindre kjøling enn min gamle OM 636 motor, men jeg har ihvertfall 25 mm innvendig diameter på min. Du skal jo via et sjøvannsfilter også. Der er det vel lite utvalg i 1,5 mm?

Jeg ville jo også vurdert å skifte bunngjennomføringen etter hvert. Den begynner å se gammel ut.

Når det gjelder diesel slangen er pvc slange neppe godkjennt. Det er egne slanger til slikt. Samt at du bør ha en jordledning mellom skroggjennomføringen og tanken, samt en ledning mellom tank og motorblokk/felles jordpunkt..

Skrev feil, er 15 mm. 1,5 cm :cheers: Like stor som var i på den gammle, og det har funket siden 1978 :smiley:

Bunnventilen er ganske gammal, men den ser helt fin ut, jeg har hatt av ''hjulet'' og pusset det, og alt ser bra ut, har hatt dykker under båten, og den ser fin ut :cheers: Men skiftes til høsten igjen :smiley:

På Marine senteret i Bergen sa det ikke gjorde noe å ha den som diesel slange, men måtte passe på at det ikke sto diesel i røret, da det sprikker etter 15-20 år. Men ellers skulle det ikke gjøre noe! :cheers:

Er nok 15 mm tenker jeg, syns det også er lite men

Riktigt :cheers: Men den er stor nok :smiley:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...