bademann Startet 23.April.2010 Link til dette innlegget Startet 23.April.2010 Har kjøpt 12v. vinsj til båthengeren. Hadde lyst å slippe å lage eget batteri på hengeren. Lurte på å trekke 4mm2 kabel direkte fra batteriet i Blazer`n, men er litt i tvil hvor mye tilhengerkontakten tåler av strøm. Skal selvfølgelig ha sikring på kabelen i nærheten av batteriet. Tenkte å bruke den ledige "pinnen" i hengerkontakten til formålet. Noen som har peiling, eventuelt et bedre forslag til hva jeg kan bruke som kontakt. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Ka me å lage en liten kontakt ved siden av tillhenger kontakten med større tverrsnitt da... Finner sikkert noe kjekt på biltema du kan bruke. Jordingen fra hengeren vil jo fortsatt gå i en tynn kabel om du kune legger en større pluss bak . . Sitér dette innlegget Link to post
bademann Svart 23.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Fant ingen egnet kontakt til dette, hverken på sosialen(biltema), Clas Ohlson eller Jula. Tidligere hadde Clas O. ladekontakter eller ladehansker som jeg hadde tenkt å bruke men de har sluttet å selge de. Ellers hadde jeg også tenkt å bruke 4mm2 på jordingen i tilhenger kontakten. Planla å dra en toleder rett fra batteriet. Hvor kan jeg finne noen kontakter som tåler endel strøm? Den vil jo ligge litt værhardt til også bakpå hengerfestet, så noenlunde kvalitet er også et must. Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Om du har en fullkoblet 13 pols kontakt på bilen (mange er ikke fullkoblet) så vil du kunne bruke pinne 10 og 11. Men du bør nok ha en 12 til 12V lader montert på den kretsen, ellers vil bare sikringen ryke. Jeg benytter meg av dette i campingvognen min med stort hell. Sitér dette innlegget Link to post
bademann Svart 23.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Den skjønte jeg ikke offpist? Skal bruke en 7 polet kontakt. Pinne 3 er jord og pinne 2 er ledig. Disse hadde jeg tenkt å koble direkte til batteriet i bilen med 4mm2 ledning og sikring. På støpselet på hengeren hadde jeg tenkt å legge samme toleder med 4mm2 leder til kontakten i tillegg til den eksisterende kabelen som går til baklysa. Prøver å lage et oplegg der jeg bruker bilbatteriet til å fore vinsjen med, så jeg slipper eget batteri til båthengeren. Det jeg lurer på er om noen som vet hva en hengerkontakt tåler av strøm i en kort periode. Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Åh nei du bør nok ha eget batteri på vinsjen, løsningen min var ment for å kunne lade det batteriet under kjøring. Veit ikke helt hva en slik vinsj trekker.. men.. 100-200 A kanskje? Med en ekstra 4 mm2 kabel så vil du kunne trekke ca 10 A. Need I say more..? ;) Ideen din er nok ikke umulig, men vi snakker heavy duty kabel og plugger her. Sitér dette innlegget Link to post
bademann Svart 23.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Vinsjen kan løfte 900 kg. loddrett. Båten er 15" og veier ca. 450 kg. i boka som fulgte med vinsjen står det at ved å løfte 454kg. loddrett bruker den 60 A. Jeg tippet at å dra de samme kg. vannrett ville den, med å ta godt i, trekke halvparten....30 A Håpet derfor at hengerkontakten tålte 30 A i 30 sekunder?..... Sitér dette innlegget Link to post
vidarbre Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Litt ned på denne siden finner du kabel med kontakter til en grei pris, litt overkill, men så har man mulighet til å koble til både 4-tonns vinsj eller startkabler om så var. En hengerkontakt blir dårlige greier, er til strømmer i størrelse <10A Sitér dette innlegget Vidar Breivik "GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening '87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6 Link to post
FjordHT Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Du har ikke fått prøvd den løsningen på min bil ihvertfall :) Dra på biltema å kjøp noen store kabler, ca 16kvadrad og en 40ah sikring, slik slipper du å BRENNE NED det du eier. Husk, lengre avstand, høyere kvadrat på ledningen for best resultat.. lykke til :) Sitér dette innlegget Link to post
bademann Svart 23.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Takk for linken vinni! Det var sånn kontakt jeg var på utkikk etter. De solgte de på Clas O. før. Skal bestille et sett derfra :-) Tenkte til å begynne med at 4,5mm2 var nok, siden det er det kontrollboksen til vinsjen har på tverrsnittet. Sitér dette innlegget Link to post
borghans Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Når det gjelder strøm og tversnitt på kabler, så er strømføringsevnen den samme på en 4 kvadrat kabel uansett spenning. Om det er 22 kV, 220 V eller 12 V. I et bolihus sikres en 4 kvadrat kabel med 20 A sikring, men den belastes mer over et kort tidsrom. For 30 A må man opp på 10 kvadrat. I tillegg så øker motstanden med lengden på kabelen, men i dette tilfellet er det korte avstander. Vær også obs på at motstanden også øker deresom kabelen blir varm pga overbelastning, og da har vi en ond sirkel, som tilslutt kan ende med brann om sikringen er fraværende eller for stor. Lykke til Borghans Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.