Jump to content

Hvor mye strøm tåler en tilhengerkontakt?

bademann

Recommended Posts

Har kjøpt 12v. vinsj til båthengeren. Hadde lyst å slippe å lage eget batteri på hengeren. Lurte på å trekke 4mm2 kabel direkte fra batteriet i Blazer`n, men er litt i tvil hvor mye tilhengerkontakten tåler av strøm. Skal selvfølgelig ha sikring på kabelen i nærheten av batteriet. Tenkte å bruke den ledige "pinnen" i hengerkontakten til formålet. Noen som har peiling, eventuelt et bedre forslag til hva jeg kan bruke som kontakt.

Fant ingen egnet kontakt til dette, hverken på sosialen(biltema), Clas Ohlson eller Jula. Tidligere hadde Clas O. ladekontakter eller ladehansker som jeg hadde tenkt å bruke men de har sluttet å selge de. Ellers hadde jeg også tenkt å bruke 4mm2 på jordingen i tilhenger kontakten. Planla å dra en toleder rett fra batteriet. Hvor kan jeg finne noen kontakter som tåler endel strøm? Den vil jo ligge litt værhardt til også bakpå hengerfestet, så noenlunde kvalitet er også et must.

Den skjønte jeg ikke offpist?

Skal bruke en 7 polet kontakt. Pinne 3 er jord og pinne 2 er ledig. Disse hadde jeg tenkt å koble direkte til batteriet i bilen med 4mm2 ledning og sikring. På støpselet på hengeren hadde jeg tenkt å legge samme toleder med 4mm2 leder til kontakten i tillegg til den eksisterende kabelen som går til baklysa. Prøver å lage et oplegg der jeg bruker bilbatteriet til å fore vinsjen med, så jeg slipper eget batteri til båthengeren. Det jeg lurer på er om noen som vet hva en hengerkontakt tåler av strøm i en kort periode.

Åh nei du bør nok ha eget batteri på vinsjen, løsningen min var ment for å kunne lade det batteriet under kjøring.

Veit ikke helt hva en slik vinsj trekker.. men.. 100-200 A kanskje?

Med en ekstra 4 mm2 kabel så vil du kunne trekke ca 10 A.

Need I say more..? ;)

Ideen din er nok ikke umulig, men vi snakker heavy duty kabel og plugger her.

Vinsjen kan løfte 900 kg. loddrett. Båten er 15" og veier ca. 450 kg. i boka som fulgte med vinsjen står det at ved å løfte 454kg. loddrett bruker den 60 A. Jeg tippet at å dra de samme kg. vannrett ville den, med å ta godt i, trekke halvparten....30 A Håpet derfor at hengerkontakten tålte 30 A i

30 sekunder?.....

Når det gjelder strøm og tversnitt på kabler, så er strømføringsevnen den samme på en 4 kvadrat kabel uansett spenning. Om det er 22 kV, 220 V eller 12 V. I et bolihus sikres en 4 kvadrat kabel med 20 A sikring, men den belastes mer over et kort tidsrom. For 30 A må man opp på 10 kvadrat. I tillegg så øker motstanden med lengden på kabelen, men i dette tilfellet er det korte avstander. Vær også obs på at motstanden også øker deresom kabelen blir varm pga overbelastning, og da har vi en ond sirkel, som tilslutt kan ende med brann om sikringen er fraværende eller for stor.

Lykke til

Borghans

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...