sveini 95 Startet 23.April.2010 Link til dette innlegget Startet 23.April.2010 i maxi 77 min står det en Marna bensin motor (inenbors) som antagelig er orgenal på båten som er fra 1974 den vil ikke starte mistenker vann i oljen er det vert og reparere denne motortypen? men jeg er ikke sikker på om det er bare er vann i oljen eller om det er mer. noen som har erfaring med denne type motor og som kan gi noen gode råd hva jeg burde gjøre med den? Sitér dette innlegget Link to post
Wicma Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Dette er linken til produsenten, den kan vel være til nytte. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Normalt ville ikkje vann i olje hatt betydning for om motor startet. Kunne startet uten olje også. Dette påvirker helst bare levetid, så vær glad den ikkje starter med vann i oljen. Sjekk etter andre feil, feks bensin tilførsel/forgasser, og plugg(gnist) Men skift olje først i tilfelle den starter, så slipper du stoppe den umiddelbart. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
hegra Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Hiver meg på denne tråden siden det er spørsmål angående vann i oljen. Er det slik at vannet havner helt i bunnen av bunnpanna hvis motor står lenge stille, slik som vann i drivstoff gjør, eller forblir det innblandet i oljen. Klar over at oljen blir hvit, men det skal vel en del vann til før det blir synlig eller? Synes nemlig det minker litt på kjølevæska uten at jeg ser noen utvendig lekkasje. Sitér dette innlegget Link to post
snurresprett Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 har hatt en slik selv, og har vanskelig for og tro at denne ikke skal gå med vann i oljen. Den jeg hadde gikk 6år med lekk i toppen, oljen var grå! men den startet og gikk som bare det.. hehe evighetsmaskin. det var mer damp enn eksos som kom ut av eksosrøret ;) ta heller manuualen og gå over den bit for bit.... tror nok du finner feilen :) Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Vannet legger seg underst, og oljen forblir på toppen. Hvis det er oljepumpe i motoren til sirkulasjon av olje til lagerene, så pumper den vann inn først. Lokaliser hvorfor det kommer vann i oljen, og fiks det først. Så kan du skifte olje etter det Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
hegra Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Bartesam : Vannet legger seg underst, og oljen forblir på toppen.Det var vel svaret jeg håpet på. Tenkte og pumpe ut litt med oljeskiftpumpa opp i ei flaske når motor har stått en ukes tid for og se om det kommer vann ut. Jeg er slett ikke sikker på om kjølevæsken havner her, men mistanken er der jo. Skifta kjølevæske før vinteren og det kan være det har vært luft i systemet som ikke har kommet ut før nå.Håper det ikke gjør noe at jeg blandet meg inn i marnatråden. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Det er ikke sprekk i sylinderen eller blokka da Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
sveini 95 Svart 24.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2010 Tusen takk for mange svar håper det hjelper har bare hatt båten noen dager og motoren hadde ikke gåt siden 2006 så lenge siden så eg har gått igjenom manualen mer en en gang. så nå får eg bare ta motoren på land og se ka eg kan gjøre:) Sitér dette innlegget Link to post
Kaldfisk Svart 24.April.2010 Link til dette innlegget Svart 24.April.2010 motoren hadde ikke gåt siden 2006 så lenge siden så eg har gått igjenom manualen mer en en gang. så nå får eg bare ta motoren på land og se ka eg kan gjøre:) Disse har magnettenning som kan fuske, spesielt om de er fuktige. Ved startproblem ville jeg før alt annet skrudd løs en tennplugg, satt på igjen plugghetten, lagt godset på pluggen mot gods på motor (sikre god kontakt) og prøvd å starte - for å se om pluggen i det hele tatt får gnist. Deretter vil det kanskje være en ide å undersøke forgasseren, nål eller flottør kan ha eiret fast. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Bernt Svart 24.April.2010 Link til dette innlegget Svart 24.April.2010 Er det en mb10a så er det mest vanlige att vannet kommer gjennom simmringene i sjøvannspumpa, Det er også vanlig att topppakningen ryker melom sylinderne. Ta ut plugene og putt tomelen i hullet, sveiv motorn på starten. du skal ikke klare å holde trykket tilbake. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.