Jump to content

forlengelse av planingssteg


emmis

Recommended Posts

Jeg har tengt å forlenge planingsstega i bunn på båten slik at jeg får bedre bæring.Ble annbefalt å tillpasse de nye stega av treverk.

Hvilken type treverk bør jeg bruke?

hva skal jeg støpe fast med slik at dette blir slett og pent?

Har west system noe jeg kan bruke og i tilfelle vilken av deres produkter? :smiley:  

Link to post
Share on other sites


emmis: Jeg har tengt å forlenge planingsstega i bunn på båten slik at jeg får bedre bæring.Ble annbefalt å tillpasse de nye stega av treverk.

Hvilken type treverk bør jeg bruke?

hva skal jeg støpe fast med slik at dette blir slett og pent?

Har west system noe jeg kan bruke og i tilfelle vilken av deres produkter? :smiley:  


Er usikker på hva du mener med planings-steg, men uansett ville jeg aldri anbefale å bruke treverk under vannlinjen, sjansen for at det sprekker opp er stor.

Forklar litt mer om hva du tenker på, gjerne med en skisse hvis mulig,  så skal jeg komme med et forslag til hva du kan bruke.

Link to post
Share on other sites

Dette er en planende båt og det er to planingssteg på hver side(mulig at det er et annet navn på dem)de som er nermest kjølen slutter av ca 1,5mfra akterenden de som er ytterst slutter av ca0,75m fra akterenden på båten.Ved å forlenge disse vil båten få bedre bæring bak tror jeg,slik at den motorkraften som brukes til å dra akterenden på båten ned brukes til å skyve båten forover.dette er en båt med drev og for liten dieselmotor til å plane og jeg kjører nå ca 6kn ved 2400omdr og max turtall som jeg får er3800 og det er som fabrikken sier ,da får jeg ca8-9kn men da graver båten seg ned.det jeg håper å oppnå er ca 10kn marsfart.  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det tar nok sin tid selv i 10 knop å komme til Mars.

 

Hadde tenkt å foreslå for deg å montere standard trimplan, men uten alt det elektrohydrauliske. Kun med 2 strekkfisker som du trimmer inn en gang for alle. Billig og holdbar løsning.

 

Ble usikker når du beskrev det eksisterende.

 

Du bør komme med et bilde av de finnene du har som stikker 1,5 meter ut, eller er det en skrivefeil.?

 

MVH

 

 

Jolla

Link to post
Share on other sites

Kanskje denne kan være det du tenker på: http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...85!OpenDocument

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites


emmis:

Dette er en planende båt og det er to planingssteg på hver side


Slik jeg forstår deg er det snakk om å forlenge step akterover.

Vanskelig å uttale seg uten å ha sett skroget, men jeg ville antagelig bygget det opp med en kjerne av polyuretanskum dekket med glassfiber.

Da vil det være forholdsvis enkelt å fjerne senere hvis resultatet ikke er vellykket.

Men en skikkelig grisejobb vil det bli, ingen spøk å jobbe med glassfiber oppunder  "taket"... :seeya:

 

Ville heller lagt tid og penger i en større motor slik at du får den i plan slik den er.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Mener bestemt jeg har sett selvklebende (tro det eller ei) planingssteg i opptil flere kataloger.

Mulig dette er det samme som Svein Ha sin artikkel henviser til (hadde ikke tid til å lese den).

 

Men dersom slikt finnes og det passer ditt behov, så er jo ikke dette noen 'grise jobb' likevel?

 

Men noen bruks erfaring med det har jeg ikke.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...