Bendixx Startet 23.April.2010 Link til dette innlegget Startet 23.April.2010 Hei, skal legge ny dørk i min gamle, men gode Nordkapp Prince 17-foter fra 70-tallet. Har fjernet gammel dørk støpt inn nye spant og har kjøpt en laminert dørkplate fra Maritim som skal tilpasses og skrus fast. Har tenkt å lage et lite rom under dørken som jeg kan oppbevare litt småtterier i, men aner ikke hvordan jeg skal få dette til å bli pent. Bruker man alu-, messinglister el. rundt luka for at det skal bli pent? Sager man rett og slett ut hullet med stikksag? Ja ikke vet jeg . Er det noen der ute som har gjort dette med godt resultat? Sitér dette innlegget Link to post
Jernklumpen Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 hei. har glassfiberbåt. sagde hull med stikksag på dekk foran til taurom på min bayliner, siden det kun var ett hull etter ankervinsj der, husk og tape litt utenfor der du sager ut så slipper du striper etter stikksaga, satt inn luke fra maritim som bygger ca 5mm opp satt den inn med hvit tec 7 og skrudde den fast, blei fint det.. Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
slim shady Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Jepp,du kan bruke el.stikksag hvis du holder sagen oppned,slik att du ser sagbladet følge blyantstreken.Men bruk lite vipp på bladet og høyt turtall.Med andre ord sages i fra ba ksiden.Hvis du har en Fein sag ,er den fin til å lage hull i platen med i fra oppsiden.Fordel med lange armer da hvis platen er stor du kan jo øve deg på en platebit først,så skal du få se hvor lett det er. Sitér dette innlegget Link to post
Andy2 Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Jeg antar at trådstarter skal sage ut luke i dørkplata, og at den firkanten han sager ut skal utgjøre selve luka. Hvordan og hvilken type lister kan man bruke rundt luka og åpningen? Og hvordan sikre seg at stavene i teakplata flukter fra luka og over til resten av dørken? Jeg står overfor samme problemstilling selv når jeg snart skal påbegynne utskifting av min dørk til dørkplater som ser ut som teak også. Jeg ser for meg en av følgende løsninger: 1) Flat list på høykant langs lukekanten. Tilsvarende list på dørkkanten, slik at det rundt luka blir seende ut som dobbel listverk. Hvis listene legges i kant med dørken vil jo dette bli mest behagelig å gå på. Men jeg er kanskje redd at dørkplatene da får anledning til å flise seg opp i kanten mot lista? 2) Vinkellist i messing eller tynn teak. Ulempen er at det da blir en ujevn kant på dørken og ikke så behagelig å tråkke på. 3) Som pkt 2, men den delen av vinkellista som ligger oppå platene felles ned i et spor som freses ut i dørken og luka. For alle valg må de ferdige resultatet se ut som et helt gulv, slik at natene i luka flukter på linje med resten av dørkplata. Jeg blir glad for å se bilder av prosjektet ditt (og resultatet). Sitér dette innlegget Link to post
Andy2 Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Men med stikksag vil en ha problemer me då sage 100% rett vel? Jeg tenkte å be en snekkerkompis utføre dette med ei spesielle form for sirkelsag som han setter på ei lang styreskinne. Har ikke sett den ennå. Sitér dette innlegget Link to post
slim shady Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Hvis du sager slik fra baksiden så fliser det seg ikke,og du kan følge en tynn blyantstek temmelig nøyaktig.Så da må streken være bein da Med en dykksag (sirkelsag)blir sporet bredere,og du må runde hjørnene med stikksag likevell.Husk å lakke kantene godt.Har gjort dette på lokket til kjøleboksen i benkeplaten,det ble helt ok.Viktig med godt verktøy da. Sitér dette innlegget Link to post
Bendixx Svart 23.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Hvis man skal bruke stikksag så må man vel bore et hull først, og det blir jo ikke pent. Tror mere på en slik Fein-sag. Med en slik sag vil man kun få en glipe på ca. 1 mm. rundt hele veien og da slipper man kanskje lister? Er det lurt å bruke rustfri pianohengsle i bakkant av luken mon tro? Den bør vel hengsles? Sitér dette innlegget Link to post
slim shady Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 (redigert) Fordel med Fein sag ja til å komme igjennom platen,men man orker ikke å bruke den hele veien rundt.Det bråker,røyker,går sakte og det blir ikke pent. Hvis man skrur en omramming/kant under så ligger luken godt den, Redigert 23.April.2010 av slim shady (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bendixx Svart 23.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Er det noen som har et bilde av hvordan en slik dørkluke ser ut på en fabrikklaget båt? Sitér dette innlegget Link to post
Bendixx Svart 23.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Luka er ikke så stor. ca 50 x 40 cm. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.