spax Startet 23.April.2010 Link til dette innlegget Startet 23.April.2010 Hei. Skulle gjerne ha flyttet over en 22 foter fra en opplangshenger til en bilhenger uten kran. Har heller ikke noe vann i nærheten for å legge båten utpå. Noen som har gjort dette før. eventuelle tips? Sitér dette innlegget Link to post
nives Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 (redigert) Har noen ganger hatt denne eller lignende øvelse, da 1, vogn brukes til å ta opp/ sette ut flere båter. Når vogn/båt kommer til opplagsplass, støttes båten godt opp. Heves litt i bakkant og settes i aktre opplagskrybbe,og støttes sidelengs i bakkant(bak vogn.). Denne sikres. Hever litt opp i forkant av båt, og setter midlertidig støtte under båt. Båten er nå fri av vogn . som forsiktig kan fjernes og båt sikres for vinter.Må ofte bruke flere midlertidige støtter(nye tak) før en får vogn ut. Innsetting på vogn i motsatt rekkefølge. Viktig å vere sikker på at båt står godt oppstøtett så den ikke velter. Har utført dette med båter på 7-8 tonn så det går. Blir nok en lignende øvelse du skal gjennom. Redigert 23.April.2010 av nives (see edit history) Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
Polarn Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Hvilken båt er det snakk om? Bilde? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
spax Svart 23.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 (redigert) Er snakk om en windjammer 665. Har ikke noe bilde akkurat nå. Er nok alternativet til Nives som må prøves evt. Har ikke krybbe da. Aldri gjort det før, men ser det forsåvidt for meg i huet. Spørsmålet er vel om jeg skal ta risikoen. bare å komme med innspill;) EDIT: har sitti og tegna litt med en nabo også. Så vi har noe foran oss, men om det er andre som har noe mer å komme med, er det bare å fyre løs Redigert 23.April.2010 av spax (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Ok, altså en sånn? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
spax Svart 23.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Ja, det stemmer ;) (Bare litt andre farger for å legge til det. uten at det har noen betydning) Sitér dette innlegget Link to post
nives Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 (redigert) Bør gå bra dette. Er mange forskjellige måter å støtte båt i akterkant. Krybbe er ingen must. bare båten står trygt. Om den står på 1 akslet henger, kan høgden reguleres ved å heve/ senke denne i forkant, med lite bruk av kraft. Senker ned framme og båt heves i bakkant, og motsatt. Ellers er en garasjejekk god å ha. Husk bare mellomlegg mot båt, så det ikkje blir stor punktbelastning. Helst brukes jekken mot vogna, så båten ikkje belastes. Redigert 23.April.2010 av nives (see edit history) Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
Brodern Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Når jeg hentet båten min fra forhandler så sto den på en båtehenger, jeg hadde med egen båthenger. Vi plasserte 2 store isoporklosser, en på hver side bak, under båten, og sveivet opp hengeren slik at båten hvilte på isoporen (paller funker det også) Så trekk vi hengeren fremover, og plasserte en isoporblokk under kjølen, langt fremme, og trakk hengeren helt vekk. Og båten sto på 3 blokker, støtt og fint. Så var det bare å vinsje hengeren min under båten, og fjerne klossene når båten løftet seg. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
eysteind Svart 24.April.2010 Link til dette innlegget Svart 24.April.2010 Har du ikke tilgang til en traktor med lesseapparat da? Dette brukte eg... Sitér dette innlegget Link to post
spax Svart 25.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 jo, kan nok ha mulighet til å få tilgang på det. Hva gjør man da? løfter man opp akterenden i stropper og drar hengern av, og setter isopor i baugen? Det virker jo veldig enkelt. Da er det bare å vinsje båten på den nye hengeren igjen mens man kjører båten innpå med traktoren. Vil ikke en traktor vippe hvis det blir litt for mye vekt? Båten veier totalt 1500kg, så det blir jo over et tonn vekt traktoren må løfte. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Eg løftet hele snekken opp med traktoren. Brukte bare jekkstrømmer som ble festet i lesseapparatet. Løftet opp, opplagsvogn kjørt bort, båthenger kjørt under... Traktoren var relativ stor, tipper ca 100hk, men han meinte dette ville gå bra med mye midre traktor... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.