greipstad Startet 24.April.2010 Link til dette innlegget Startet 24.April.2010 Jeg har en god gammeldags Rana 17, 89 modell. Jeg har sett vakrere båter, men syns den er god og den passer mitt bruksområde. Motoren som står på er en tilårskommen 2 takter, som jeg ikke stoler på. For å gjøre en lang historie kort har jeg fått et godt tilbud på spell ny Honda Bf 40 og 50. Rana satte i sin tid 35 hk som max motor. Jeg vet at andre har 50 hk på slik båt. Jeg er klar over at dersom jeg ønsker racerbåt bør jeg velge en annen type båt. Er det noen der ute som har kompetanse til å gi et kvalifisert råd om hva jeg bør velge? Sitér dette innlegget Link to post
Ludo Svart 24.April.2010 Link til dette innlegget Svart 24.April.2010 (redigert) Hadde en -86 Rana Lux 17 fram til 2005. Denne hadde en Suzuki 2-takt på 40 hk. Det er mer enn nok. Vet ikke om det er mening i å ha en 50 hk på denne båten. Hvis 50 hk-motoren veier mer enn 40-hesteren, så er 40 hk å foretrekke. 4-takt veier som regel mer også, så velg "den minste" - både vekt og hk. Lykke til! Redigert 24.April.2010 av Ludo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
greipstad Svart 24.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2010 Takk for det. Honda 40 og 50 veier like mye og har samme slagvolum (808 ccm). Tror jeg ender opp med 40. Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 24.April.2010 Link til dette innlegget Svart 24.April.2010 vekten er den samme på 40 og 50 hk kjøp den minste nok motor til båten. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Hansi Svart 24.April.2010 Link til dette innlegget Svart 24.April.2010 40 hk er mer enn nok. Selv hadde jeg 30 på min. Var greit nok. 40 hk er nok bortimot det optimale. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 24.April.2010 Link til dette innlegget Svart 24.April.2010 Hvis vekten er den samme og differansen i pris ikke for stor ville jeg valgt 50 hk. Du får jo kjørt den mye snillere og trolig med lavere drivstoff forbruk ? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Hans-Petter Svart 24.April.2010 Link til dette innlegget Svart 24.April.2010 jeg hadde 55 hk på en rana 17 , det var mer enn nok motor , holder fint med 40 hk. Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 24.April.2010 Link til dette innlegget Svart 24.April.2010 Kjørte med både 40 og 50hk på en Rana 17 og forskjellen var minimal med 2 voksne, men med 2 voksne pluss 2 barn i tillegg til kjølebagg, campingstoler og diverse bade/strand utstyr, så kom forskjellen på disse 2 motorene. 50hk var mer villig til å komme greit i plan uten å måtte gi full gass og tenke på vektfordeling. Så er man 1-2 voksne er 40 nok, men skal man begynne å pakke opp båten med masse utstyr og en hel familie vil nok 40hk kanskje bli litt liten. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Ludo Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 (redigert) det er en tidligere tråd, "ustabil Rana 17..", der finner du en del som sikkert er interessant. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=42951 Redigert 25.April.2010 av Ludo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
greipstad Svart 25.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Takk for nyttige kommentarer. Jeg har hatt en 40 hk på den til nå (gammel 2 takter) Det er vel gjerne litt treigere akslerasjon på 4 takt? Snakket med en som sa, som en ev dere her, at ved med mye folk og bagasje ombord villle en merke forskjell, pluss at et kan holde marsjfart på lavere turtall med 50. Men, Veritas har satt 35 hk som kraftigst motor på rana 17, og det er vel en grunn til det selv om de sikkert legger inn sikkerhetsmargin. Syns sjøl båten virker litt spinkel i motorfestet. Må bestemme meg i morgen. Pr nå ligger det an til 40 hk og heller bruke bruke noe av pengene jeg "sparer" til hydraulisk styring. Om jeg skulle angre på at jeg ikke valgte 50 hk, kan hjernen byttes for ca 8000 og vips har jeg 50 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.