Jump to content

Trenger råd, 40 eller 50 hk til Rana 17

greipstad

Recommended Posts

Jeg har en god gammeldags Rana 17, 89 modell.

Jeg har sett vakrere båter, men syns den er god og den passer mitt bruksområde. Motoren som står på er en tilårskommen 2 takter, som jeg ikke stoler på.

For å gjøre en lang historie kort har jeg fått et godt tilbud på spell ny Honda Bf 40 og 50. Rana satte i sin tid 35 hk som max motor. Jeg vet at andre har 50 hk på slik båt. Jeg er klar over at dersom jeg ønsker racerbåt bør jeg velge en annen type båt. Er det noen der ute som har kompetanse til å gi et kvalifisert råd om hva jeg bør velge?

Hvis vekten er den samme og differansen i pris ikke for stor ville jeg valgt 50 hk. Du får jo kjørt den mye snillere og trolig med lavere drivstoff forbruk ?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Kjørte med både 40 og 50hk på en Rana 17 og forskjellen var minimal med 2 voksne, men med 2 voksne pluss 2 barn i tillegg til kjølebagg, campingstoler og diverse bade/strand utstyr, så kom forskjellen på disse 2 motorene.

50hk var mer villig til å komme greit i plan uten å måtte gi full gass og tenke på vektfordeling.

Så er man 1-2 voksne er 40 nok, men skal man begynne å pakke opp båten med masse utstyr og en hel familie vil nok 40hk kanskje bli litt liten.

Ha en fin dag

Takk for nyttige kommentarer. Jeg har hatt en 40 hk på den til nå (gammel 2 takter) Det er vel gjerne litt treigere akslerasjon på 4 takt? Snakket med en som sa, som en ev dere her, at ved med mye folk og bagasje ombord villle en merke forskjell, pluss at et kan holde marsjfart på lavere turtall med 50. Men, Veritas har satt 35 hk som kraftigst motor på rana 17, og det er vel en grunn til det selv om de sikkert legger inn sikkerhetsmargin. Syns sjøl båten virker litt spinkel i motorfestet.

Må bestemme meg i morgen. Pr nå ligger det an til 40 hk og heller bruke bruke noe av pengene jeg "sparer" til hydraulisk styring. Om jeg skulle angre på at jeg ikke valgte 50 hk, kan hjernen byttes for ca 8000 og vips har jeg 50 hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...