Marwin Startet 16.August.2004 Del på Facebook Startet 16.August.2004 Har en ukurant gassflaske i båten, 20 cm i diameter, ca. 30 cm høy og med ca. 15 mm skrukobling ut. "Gasskammeret" i båten er tilpasset denne, men problemet er at jeg ikke får ny, eller kan fylle den.... Men en god venn med erfaring fra gass-leveranser gav meg et råd: Ta en stor propanflaske, snu den opp ned, ta en sikker kobling mellom flaskene og åpne begge ventilene, og den minste flasken fylles.... Bør gjøres i friluft med totalt røykeforbud.... (Det var slik de gjorde tidligere, sa han...) Noen som har synspunkter på dette?? :wink: Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Scand_550 Svart 16.August.2004 Del på Facebook Svart 16.August.2004 Høres greit ut det. Det forutsetter at den flasken du skal fylle har en lufte ventil. åpne den pluss kranen på den flasken du skal fylle fra. Skru igjen lufteventilen når det kommer ren gass ut av den,deretter skrur du igjen flasken du fyller fra.. slik var det ihvertfall når jeg fyllte flasker på campingen til mor og far men du må jo sikkert skaffe tilveie noen overganger og slikt. Vær forsiktig. det spruter en del gass før du får stengt lufteventilen Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 16.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2004 Høres greit ut det. Det forutsetter at den flasken du skal fylle har en lufte ventil. Åpne den pluss kranen på den flasken du skal fylle fra. Skru igjen lufteventilen når det kommer ren gass ut av den,deretter skrur du igjen flasken du fyller fra..Slik var det ihvertfall når jeg fyllte flasker på campingen til mor og far Men du må jo sikkert skaffe tilveie noen overganger og slikt. Vær forsiktig. Det spruter en del gass før du får stengt lufteventilen. Lykke til"Lufteventil" er det ikke der.... Er det ikke nok å åpne litt på koblingen til den minste flasken, til det kommer ut propan da? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
olpi Svart 16.August.2004 Del på Facebook Svart 16.August.2004 Er det de blå flaskene du tenker på? Det er i hvertfall 2 typer, en med og en uten lufteventil. De med lufteventil kan fylles hos nærmeste gassforhandler. De uten må sendes inn til noen som har egnet påfyllingsanlegg. Dette iflg. min nærmeste forhandler Heriksen brensel. Tror ofte at de uten lufting er kjøpt i Sverige. Fremgangmåten du beskriver vet jeg ingen ting om, men jeg tror ikke jeg hadde prøvd en. Sitér dette innlegget Link to post
Scand_550 Svart 16.August.2004 Del på Facebook Svart 16.August.2004 Må jo få ut luften som er på flasken... Hvordan ble dette gjort før da? Er det en veldig gammel flaske? De flaskene jeg fylte var som regel blå eller grønne å ble brukt til et lite gassbluss. Disse flaskene hadde en lufteventil oppe på toppen. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 16.August.2004 Del på Facebook Svart 16.August.2004 Må jo få ut luften som er på flasken... Håper du ikke har luft i dine gassflasker. Da har du i såfall en liten bombe tilgjengelig. Det burde helst bare være restgass i flaskene. Tørr egentlig ikke nevne det, men du kan faktisk tømme en gassflaske i en bøtte slik at det er flytende propan i bøtta til slutt. Ekspansjonen av gassen produserer nok kulde slik at en god del av gassen holdes flytende. (Sett på gass-sikkerhetskurset på IF-sikkerhetssenteret på Hobøl) Jeg tror ikke at det er nødvendig med en lufteventil, det går bare litt saktere. Vet ingenting om overflatespenningen og viskositet til flytende propan, men det må vel ha med det å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Jamo Svart 16.August.2004 Del på Facebook Svart 16.August.2004 Har sett resultatet av ukyndig bruk av propan, en kollega ble 100% ufør og ser ut som en alien fra en annen verden. Dette er absolutt ikke noe en gjør etter prøv og feil metoden :nono: Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 16.August.2004 Del på Facebook Svart 16.August.2004 Når de fyller slike små blå campingflasker så holdes lufteventilen åpen til det kommer ut flytende gass her. Sannsynligvis får man allikevel delvis fyllt opp uten ventil, a la lighter. Men enig med Jamo, propan bør behandles med den største respekt...... Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 16.August.2004 Del på Facebook Svart 16.August.2004 Høres ut som en standard 2 kg. flaske. Kan byttes over nesten hele Europa i motsetning til de norske med hurtigkobling. På Østlandet iallefall er de ganske vanlige. Jeg bytter på nærmeste Shellstasjon. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Marwin Svart 16.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2004 Høres ut som en standard 2 kg. flaske.Jeg bytter på nærmeste Shellstasjon. Takk for hintet. Skal sjekke nærmeste stasjon om de har denne flasketypen. (Skrekkscenarione som beskrives vet jeg ikke hvordan jeg skal tolke. Det er jo "bare" propan... Så for meg at jeg la fyrtøyet hjemme og gikk utendørs for å utføre dette "stuntet": Henge den store flasken opp-ned, foreta koblingen mellom begge, la koblingen til den minste flasken ikke være helt tilskrudd, åpne ventilen på begge og skru til koblingen på den minste når det kommer flytende propan. (Utvise stor forsiktighet ved bruken av verktøy for ikke å lage gnist eller statisk utladning, er en selvfølge). Hva galt KAN skje med dette?? Jeg spør i uvett! For propan er ikke selvantennelig.... Jeg holder ren oksygen for å være farligere!) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Marwin Svart 16.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2004 De med lufteventil kan fylles hos nærmeste gassforhandler. De uten må sendes inn til noen som har egnet påfyllingsanlegg.Forstår det slik at slike gasspåfyllingsanlegg er lagt ned. Er dette riktig? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
heira Svart 17.August.2004 Del på Facebook Svart 17.August.2004 Hei Marwin. Har selv 3 stk av disse flaskene,de er ikke 2 kilos men 3. Det stemmer at de ikke har lufteskrue men skal byttes mot full flaske. Problemet er at de har gått ut av handelen og det er ingen som tar de i bytte (ifølge Eiva). Jeg var så heldig at vi fikk fylt dem på Bukta handel på Papperø, det tok he....es lang tid så jeg leverte dem inn for å hente dem dagen derpå. Nå er eventyret slutt, Sigurd har sluttet og fylle, han tar bare innbytte og jeg måtte kjøpe nye flasker De måtte stå til fylling i minst 6 timer sa han for å være sikker på at den ble full. Mvh Heira Sitér dette innlegget 30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær Link to post
Marwin Svart 17.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2004 Takk for godt svar, Heira. Da stemmer det at jeg ikke lengre kan få fyllt dem Og DET betyr at jeg (eller noen andre) må ta "fylle-stuntet" Venter spent på kommentarer fra "kundige" på mitt forrige innlegg. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Jamo Svart 17.August.2004 Del på Facebook Svart 17.August.2004 Når en flaske når en viss alder, eller ser shabby ut, skal den inn for kontroll. Dette gjelder nesten uansett flasketype, gass eller luft. Det er nok derfor det slutter med direkte fylling og bare bytter flasker for å få bedre kontrollmulighet. Du får ha lykke til med fylle-stuntet ditt, risikosport er jo inn for tiden Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 17.August.2004 Del på Facebook Svart 17.August.2004 Jeg snakker om denne. Her i Vestfold får jeg byttet den hos Shell. Og Statoil når jeg tenker meg om. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
eysteind Svart 17.August.2004 Del på Facebook Svart 17.August.2004 Slike gassflasker som på bildet er helt vanlige gassflasker. Vi har dei i allefall på Esso der eg jobber... Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 17.August.2004 Del på Facebook Svart 17.August.2004 Slike gassflasker som på bildet er helt vanlige gassflasker. Vi har dei i allefall på Esso der eg jobber... OK! Betyr det at man også kan bytte inn de uten lufteventil (ser ikke om det er det på flasken på bildet) med en ny mot et mellomlegg (pris på fylling)?? ....... Marwin: Vet ikke om alle slike anlegg er lagt ned. Venter på svar fra ESSO-ansatt på spørsmålet ovenfor. Vet flere som sliter med å få fylt de uten lufting. Når det er sagt så venter jeg jo aldri på å få flylt flaskene. Jeg bytter bare med en flaske som er fyllt opp og betaler for gassen. Det er vel mest vanlig?? Passet bare på å få en flaske som er omtrent like "pen" som min. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 17.August.2004 Del på Facebook Svart 17.August.2004 OK! Betyr det at man også kan bytte inn de uten lufteventil (ser ikke om det er det på flasken på bildet) med en ny mot et mellomlegg (pris på fylling)?? ....... Dersom din gassflaske er lik den på bildet kan du bytte denne mot en full gassflaske. Dette koster 296 kroner. Sjønte ikke helt hva du mente. Har du en 2 kilos med lufteventil og skal bytte til en 2 kilos uten lufteventil? Dette mener eg går helt fint... Sitér dette innlegget Link to post
Sabeltann Svart 17.August.2004 Del på Facebook Svart 17.August.2004 MITT RÅD: KVITT DEG MED DEN GAMLE FLASKA, KJØP DEG EN NY, F.EKS DEN BLÅ 2KILOS FLASKA SOM ER NEVNT. DEN BYTTES OVERALT! GLEM ALT SOM HAR MED FYLLING ETC ETC. HER HELT ENIG MED DE SOM SKRIVER AT DET KAN VÆRE MEGET FARLIG. :nono: DA SLAPPER VI ANDRE AV!!!! Mvh Sabeltann Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 17.August.2004 Del på Facebook Svart 17.August.2004 Ja jag lurer oxo varför ni vill hålla på med dom der 'Stolleproven' (som Emils pappa sa!) jag föreslår istellet dom nya composite flaskerna om plass finns i båten eller dom er lette, ruster ikke, og man kan se hur mycket gasol som finns kvar! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
ares Svart 17.August.2004 Del på Facebook Svart 17.August.2004 LUFTEVENTIL PROPANBEHOLDER ?????? ER DET NOEN SOM HAR FOTO AV EN SÅNN BEHOLDER MED LUFTEVENTIL ? Sitér dette innlegget Ares Link to post
olpi Svart 17.August.2004 Del på Facebook Svart 17.August.2004 Dersom din gassflaske er lik den på bildet kan du bytte denne mot en full gassflaske. Dette koster 296 kroner. Sjønte ikke helt hva du mente. Har du en 2 kilos med lufteventil og skal bytte til en 2 kilos uten lufteventil? Dette mener eg går helt fint... Der som jeg har spurt bytter ikke inn de uten lufteventil. Da må man i tilfelle kjøpe en ny med lufteventil (flaske + gass). Hvis dere på ESSO tar de inn så er det jo bare fint. PS! Jeg har ikke problemet lenger da jeg kjøpte en ny med lufteventil og bruker den bare av og til på land (koke krabbe etc). En bekjent har imidlertid slike flasker til bruk i båten (har flere), og sliter med å bytte inn de uten ventil. De med ventil tar alle i bytte. Ellers er jeg enig i at det er mye smartere med de nye flaskene i kompsittmateriale. Lettere, ruster ikke og man ser hvor mye det er igjen av gass. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 19.August.2004 Del på Facebook Svart 19.August.2004 Jeg snakker om denne. Her i Vestfold får jeg byttet den hos Shell. Og Statoil når jeg tenker meg om. En slik flaske har jeg også. Ikke i båten riktignok. Fylte den i fjor. Ingen bytting. De bare koblet den til anlegget og fylte den opp i løpet av noen minutter. 80 kroner takk. Dett var dett. Og flaska? Den er nok over 20 år. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 9.Juli.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2005 Løfter denne igjen... Fikk jo ikke båten på vannet i fjor men i år er det håp! 2-3 dagers montering igjen såhh blir det sjøsetting. ENDELIG! Men gass-dramaet vi diskuterte i fjord har tatt en flott vending: Den blå beholderen JEG har, er på 3 kg; "Utgått", sa Propanexperten her. "Du får igjen panten", sa han. "Har 50 slike flasker på lagret, som skal sendes til destruksjon", doserte han videre. "Men kan ikke du som er fagkyndig fylle den da", spurte jeg. "Joda," sa han "men det vil ta 2-3 dager, så da er det umulig". "Men JEG har god tid", sa jeg. "Kan komme å hente dem på tirsdag".... Resultat: Han fyller min flaske (den ser ut som ny) PLUSS at han fyller en av de kasserte 3-kg flaskene på lagret, slik at jeg får 2 - TO flasker, og har gass i 2-3 år, i hvertfall med MITT forbruk. Kostnad: 700 kr. inkl. pantet på den andre flasken. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Marwin Svart 20.Juli.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2005 2 stk. 3-kilos gassflasker hentet i dag. Nå blir det kaffekoking ombord igjen Har nå gass i LAANG tid! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.