Jump to content

Overmotorisering Askeladden 605 (200Hk)

jim605

Recommended Posts

Velkommen til båtplassen!

Strengt tatt har jeg vel ikke erfaring med det, men min teori er at: e-tec er veldig lett i forhold til f.eks en verado. Det har jo noe å si på hvor mye akterspeilet tåler. Hvis du har mye bagasje og last er vel det bare pluss med stor motor, da motor kan kjøre på litt lavere turtall.

Forsikringen vet jeg ingenting om.

Båten derimot bør vel tåle en 200hk, for når de registrerer båter er det jo høye krav, men det er nok ikke særlig lurt å ha noe større enn det.

Vekten av motoren er heilt urellevant mht kreftene som virker på akterspeil og båt. Det blir bare ei pølse i slaktetida. Vekten er kun rellevant mht om den blir baktung og evt ulemper det gir både ved stilleligge og drift. For mykje vekt bak kan ødelegge kjøreegenskapene. Og hva har registrering av båt med motorstørrelsen å gjøre?

Om båten ikkje er baktung og oppfører seg fint så kan du ka så mange hk du bare vil. Om motoren har for mange hk skal eg love deg du vil merke det når farten blir for stor.

Redigert av Korsnes (see edit history)

Angående vekt så veier jo f.eks. en Verado 150 det samme som en Verado 200 (De er vel så vidt jeg vet nøyaktig lik, kun programvaren i motoren er forskjellig). Dette betyr vel da at å kjøre en Verado 200 istedet for 150 kanskje vil gi lavere forbruk ved moderat masjfart samt at man har litt ekstra kraft når man har mye last ombord. Om båten topper med 40 eller 45-46 knop gir neppe store utslaget på hvordan den oppfører seg i vannet. Det jeg egentlig lurer mest på er hvilke regler som gjelder når det gjelder å bruke kraftigere motor enn båten er godkjent for og om dette på noen måte er "ulovlig" forutsatt at motoren har samme vekt slik som i Veradoen sitt tilfelle.

kan aldri bli for mye fart :smiley: (dagens konstruktive bidrag)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Med en tunet/chippet motor så står det jo fortsatt den opprinnelige effekten på dekselet/typeskiltet på motoren :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Det er direkte ulovlig å montere motor med høyere effekt en hva merkeskiltet tilsier (godkjenningen), politiet har dette som kontrollpunkt ved en evt kontroll.

Altå enhver bruk av en båt utover CE merkingen er direkte ulovlig? Mao vil enhver i jolle/småbåt begå brudd på regelverket straks det er over laber bris og evt en fjordplog kommer og lager bølger over 0.5 meter.

Kan heller ikkje huske å ha sett noen blitt bøtelagt for å gå over havstrekninger med en seilbåt CE merket i kategori C.

Om man bruker båten utover det merkingen tilsier er trygt så er det på eget ansvar og man kan ikkje klage om det går galt. Men at dette nå er straffbart er nytt for meg

Redigert av Korsnes (see edit history)

Ikke straffbart å ha for stor motor men ved uhell kan avkortning i forsikring skje, det verste som kan skje er at du får sprekker i bakplaten på båten ved hard kjøring i bølger og må bekoste en utbedring. Mange båter som ikke har sterktnok akterpeil for orginalmotoren heller ved røft bruk.

Har blitt stoppet utallige ganger med nesten "dobbelt" av hva båt er godkjent for , eneste kommentar var fra politi "pass på at båten ikke synker", "pass på at den ikke letter " ol.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...