jim605 Startet 24.April.2010 Link til dette innlegget Startet 24.April.2010 Ser at det blant annet selges Askeladden 605 på finn.no med E-Tec200 motor. Askeladden 605 er godkjent for maks 150 HK og mitt spørsmål er om det er noe problem å kjøre en 200 HK på en slik båt dersom man har det i bakhodet når man bruker båten samt hva dette evt. har å si for forsikringen? Er det noen som har noe erfaring med dette? Sitér dette innlegget Link to post
withsmann Svart 24.April.2010 Link til dette innlegget Svart 24.April.2010 Velkommen til båtplassen! Strengt tatt har jeg vel ikke erfaring med det, men min teori er at: e-tec er veldig lett i forhold til f.eks en verado. Det har jo noe å si på hvor mye akterspeilet tåler. Hvis du har mye bagasje og last er vel det bare pluss med stor motor, da motor kan kjøre på litt lavere turtall. Forsikringen vet jeg ingenting om. Båten derimot bør vel tåle en 200hk, for når de registrerer båter er det jo høye krav, men det er nok ikke særlig lurt å ha noe større enn det. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 24.April.2010 Link til dette innlegget Svart 24.April.2010 (redigert) Vekten av motoren er heilt urellevant mht kreftene som virker på akterspeil og båt. Det blir bare ei pølse i slaktetida. Vekten er kun rellevant mht om den blir baktung og evt ulemper det gir både ved stilleligge og drift. For mykje vekt bak kan ødelegge kjøreegenskapene. Og hva har registrering av båt med motorstørrelsen å gjøre? Om båten ikkje er baktung og oppfører seg fint så kan du ka så mange hk du bare vil. Om motoren har for mange hk skal eg love deg du vil merke det når farten blir for stor. Redigert 24.April.2010 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Andvik Svart 24.April.2010 Link til dette innlegget Svart 24.April.2010 Hadde en 605 2007 mod. Den var godkjent for 175 HK. Hadde 150 optimax som funket veldig bra, men skulle jo gjerne hatt 175! Sitér dette innlegget Link to post
jim605 Svart 24.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2010 Angående vekt så veier jo f.eks. en Verado 150 det samme som en Verado 200 (De er vel så vidt jeg vet nøyaktig lik, kun programvaren i motoren er forskjellig). Dette betyr vel da at å kjøre en Verado 200 istedet for 150 kanskje vil gi lavere forbruk ved moderat masjfart samt at man har litt ekstra kraft når man har mye last ombord. Om båten topper med 40 eller 45-46 knop gir neppe store utslaget på hvordan den oppfører seg i vannet. Det jeg egentlig lurer mest på er hvilke regler som gjelder når det gjelder å bruke kraftigere motor enn båten er godkjent for og om dette på noen måte er "ulovlig" forutsatt at motoren har samme vekt slik som i Veradoen sitt tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 24.April.2010 Link til dette innlegget Svart 24.April.2010 godkjent av hvem? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 24.April.2010 Link til dette innlegget Svart 24.April.2010 Max godkjent motor for 605 er i fra Askeladden : 150 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Andvik Svart 24.April.2010 Link til dette innlegget Svart 24.April.2010 (redigert) Det trodde jeg også når jeg kjøpte den, men det sto 175hk på CE skiltet i båten! Kan jo ikke dokumentere det med bilde siden jeg ikke har båten mer, men hvis noen gidder kanskje Askeladden kan svare. Redigert 24.April.2010 av andvik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jim605 Svart 24.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2010 Jeg har fått sjekket opp CE-plata på en 2007 modell og der står det 150 Hk. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 24.April.2010 Link til dette innlegget Svart 24.April.2010 Mener bestemt å ha sett 175hk på akterspeilet på både Wasper og Explorer på bilder i brosjyren for noen år siden. Begge disse båtene har i dag 150 hk som maks motor. Kan maks motor ha blitt endret underveis? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Teerex Svart 24.April.2010 Link til dette innlegget Svart 24.April.2010 kan aldri bli for mye fart (dagens konstruktive bidrag) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Å i sava Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Ang forsikring; Et av kravet til "Norske Sjø" er at motor ikke er større enn det båtfabrikant anbefaler. Sitér dette innlegget Link to post
Andvik Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Takk sap_2000! Er vist nesten ingen som trur meg. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Det er direkte ulovlig å montere motor med høyere effekt en hva merkeskiltet tilsier (godkjenningen), politiet har dette som kontrollpunkt ved en evt kontroll. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Med en tunet/chippet motor så står det jo fortsatt den opprinnelige effekten på dekselet/typeskiltet på motoren Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
SeaRaymond Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Det er jeg med på, men fortsatt ulovlig, men selvsagt langt mindre sjangs for at det vil bli påpekt. Tror nok det sjeldent vil bli kontrollert utover visuell kontroll på motordeksel og merkeskilt. Iallefall med mindre det er betydelig grunn for å mistenke betydelig mer effekt en det der står på motordeksel. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 (redigert) Det er direkte ulovlig å montere motor med høyere effekt en hva merkeskiltet tilsier (godkjenningen), politiet har dette som kontrollpunkt ved en evt kontroll. Altå enhver bruk av en båt utover CE merkingen er direkte ulovlig? Mao vil enhver i jolle/småbåt begå brudd på regelverket straks det er over laber bris og evt en fjordplog kommer og lager bølger over 0.5 meter. Kan heller ikkje huske å ha sett noen blitt bøtelagt for å gå over havstrekninger med en seilbåt CE merket i kategori C. Om man bruker båten utover det merkingen tilsier er trygt så er det på eget ansvar og man kan ikkje klage om det går galt. Men at dette nå er straffbart er nytt for meg Redigert 25.April.2010 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Ikke straffbart å ha for stor motor men ved uhell kan avkortning i forsikring skje, det verste som kan skje er at du får sprekker i bakplaten på båten ved hard kjøring i bølger og må bekoste en utbedring. Mange båter som ikke har sterktnok akterpeil for orginalmotoren heller ved røft bruk. Har blitt stoppet utallige ganger med nesten "dobbelt" av hva båt er godkjent for , eneste kommentar var fra politi "pass på at båten ikke synker", "pass på at den ikke letter " ol. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.