Wallas Service Startet 24.April.2010 Link til dette innlegget Startet 24.April.2010 Ser at det er blitt referert til en test av båtvarmere i flere innlegg. Denne testen av båtvarmere tar jeg med en klype salt. Etter noen undersøkelser kommer jeg til at testen er publisert i Båtmagasinet nr 6/1998, og da er det en rimelig gammel test som ikke er sammenlignbar med båtvarmere som produseres i dag. Skal en test av båtvarmere være interessant, så bør den i det minste være utført i nærmest samtid, og en test utført for 12 år siden vil jeg ikke si er relevant med dagens produkter. Hvem vil vel kjøpe ny bil i dag med bakgrunn av en test utført for 12 år siden? Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Servicemannen Svart 24.April.2010 Link til dette innlegget Svart 24.April.2010 Velkommen som ny medlem, eller skal vi si leverandør...? Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Wallas Service Svart 24.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2010 Nytt medlem ja, og også leverandør av deler og service til Wallas. Kan være greit og komme med råd og veiledning en gang i blant, og tar selvfølgelig imot delebestillinger om nødvendig, via e-post - ikke Forum. Har skrudd både på Ardic, Thermo, Thermic og Wallas de siste 30 åra, så jeg har lært litt Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.April.2010 Link til dette innlegget Svart 24.April.2010 Så lenge dette er den eneste og siste testen , så blir det slik. Lei deg eit kjølelager, ein conteiner. Få tak i måleinstrument og nøytrale folk. Og kjøpe inn feks 10 varmere, og kjøre test. Kanskje det er ein grunn til at ingen har laget ny test? Kanskje ein brenner og ei vifte var oppfunnet i 1998? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Lars H. Svart 24.April.2010 Link til dette innlegget Svart 24.April.2010 Hei. Nå skriver du ikke noe om din kompetanse også gjelder Wallas kokeapparat, men i så tilfelle, kan du gi meg et tips om hva jeg kan gjøre med mitt Wallas Safeflame 95D som skremmer fruen med kraftige "POFF" ved oppstart? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lagavulin Svart 24.April.2010 Link til dette innlegget Svart 24.April.2010 Kan være greit og komme med råd og veiledning en gang i blant... Da syns jeg du kan avkrefte/bekrefte myten din om overvintring av parafin i denne tråden: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=67095 Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
Wallas Service Svart 25.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Mine og mange andres erfaringer tilsier at dette ikke er en myte. Men vi snakker da om fortrinnvis om ”gammel” parafin – som har stått i båten både 1 og 2 sesonger. Det kan jo bli en del kondens i en båt, og denne kondensen finner også veien gjennom lufteslagen ned til parafindunken. Denne blander seg etter hvert med parafinen, vannet synker til bunns og der ligger sugeslangen, og alle vet at vann brenner dårlig. Når det kommer vann inn i pumpen, kan denne sette seg fast – ruste – og opptenningsproblemer oppstår. Dette påvirker også ventilene i pumpen slik at den ikke klarer å holde på parafinen, men renner tilbake. Parafindunker med lokket på, og som står for eksempel i en garasje, trekker ikke til seg fuktighet/kondens, og har derfor ikke samme problemet Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Wallas Service Svart 25.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Hei.kan du gi meg et tips om hva jeg kan gjøre med mitt Wallas Safeflame 95D som skremmer fruen med kraftige "POFF" ved oppstart? Disse "poffene" kommer som regel fordi brenneren trekker falsk luft, eller får feil luftblanding i forhold til drivstofftilførsel. Kontroller om brenneren er riktig satt sammen. Det kan også være at brennstoffnålen er delvis kokset igjen (ikke uvanlig ved bruk av avgiftsfri diesel), eller at quartzduken i bunnen av brenneren er kokset. 95D brenner også utmerket på parafin, har du prøvd om det samme oppstår? Har ikke hatt inne så mange dieselbrennere med dette problemet, "poffingen" er mer vanlig på parafinapparatene. Vanlig serviceintervall på dieselbrennere er 5 år / 500 timer Min kompetanse gjelder alle Wallas-produkter, også hyttekaminer. I tillegg til de gamle Ardic, Thermo og Thermic varmerene. Har også godkjenning for installasjon/vedlikehold av propananlegg i båt/hytte Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Lagavulin Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Men vi snakker da om fortrinnvis om ”gammel” parafin – som har stått i båten både 1 og 2 sesonger. Det du snakker om er jo kondensproblemer, og det gjelder vel generelt for tanker enten dem inneholder bensin, diesel eller lampeolje. Parafinen blir ikke gammel selv om den står i en båt i 5 år, bare du unngår, som du skriver selv, kondensproblemer. Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
Wallas Service Svart 25.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Helt riktig.............. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
tkb Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Fikk råd om å la min D30 suge litt isopropanol-kondensfjerner en gang i året for å rense opp. Noe i dette? Får diesel rett fra hovedtanken,hvor jeg ikke har registrert vann i utskiller. Måtte bytte pumpe etter 500t. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 25.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Har du ikke vann i utskilleren, har du neppe vann i tilførselen til varmeren heller. Å tilsette kondensfjerner i tanken er ingen dum ide, spesielt hvis tanken stadig vekk er halvtom eller mindre. Blir det samme som på en bil. Men å la en dieselvarmer få lov til å brenne en dunk med parafin en gang i blant er en god ide. Dette gjelder både Wallas, Ebär, Webasto og Mikuni. Parafin brenner renere og i mange tilfeller bedre på disse apparatene, og er til stor hjelp for å brenne ren en sotet brenner. Parafin smører også bedre pumpen enn diesel, og pumpene til disse apparatene er funksjonmessig like selv om de har noe forskjellig utseende. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Per Garen Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 (redigert) Wallas og sunwind= elendig service Hadde inne en wallas 3000d til service hos Sunvind. I tillegg bestillte jeg en ny plast dieseltank. Sjoket ble stort da jeg hentet den. 4 kabelbrudd, godt synlig og burde vært fanget opp ved service. I tillegg bestillte jeg en ny tank og den jeg fikk levert var identisk med en du kjøper spyleveske på besinstasjonen bare det at denne kostet 200 kroner. Den er selvsagt ikke egnet i båt da den velter så snart der kommer en bølge. På toppen av det hele så virker ikke varmeren. Nå skal hele driten ut og på dyngen og inn med et annet fabrikat. Jeg skrev til Sunwind og de lovde å sende en å se på det. Han ringte meg en eneste gang og "skulle komme tilbake". Etter å ha purret 4 ganger ryker driten nå ut. Mitt råd er å kjøpe et annet fabrikat. Redigert 28.Desember.2013 av Per Garen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
På tur Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Not good... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Jeg hadde mitt Wallas kokeapparat inne til rep. hos Sunwind, og både arbeid, pris og seviceinnstilling hos dem var ypperlig. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.