vassb81 Startet 24.April.2010 Link til dette innlegget Startet 24.April.2010 Da jeg skulle sjekke giroljen på giret i dag fikk jeg "åpnet" skruen, men tror gjengene gikk... Nå får jeg ikke opp skruen/peilepinnen. Skruen går bare rundt og rundt. Begge veier. Kan hverken skru til eller fra. Noen som har en idè om hvordan dette skal løses? Har forsøkt med tang og dra opp, men ikke mulig.. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 24.April.2010 Link til dette innlegget Svart 24.April.2010 Har du prøvd å skru den rundt samtidig som du løfter litt i den? For å få gjengene til å entre..... Sitér dette innlegget Link to post
vassb81 Svart 24.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2010 Forsøkte dette, men det er vanskelig å få til. Hadde ikke helt verktøy for dette da jeg var i båten. Har tenkt på samme ting selv. Tror du det skal gå eller? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 24.April.2010 Link til dette innlegget Svart 24.April.2010 (redigert) Vel kan jo være at det er noen få gjenger som er gåen og da ville jeg prøvd å skru den rett vei (mot venstre)samtidig som jeg løftet opp for å se om den vil entre på gjengene som evt. er igjen... Redigert 24.April.2010 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
vassb81 Svart 24.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2010 Noen andre som har hatt samme problem eller vet om måter å fikse dette på? Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 (redigert) Prøv å lime fast noe på toppen med epoxy, f.eks en mutter. Når det har herdet fester du et flattjern løst til denne med en bolt. Legg an mot noe å nærheten og løft, mens du forsøker å skru pluggen ut. Sitter det fortsatt for godt, må du nesten begynne å bore og gjenge i pluggen for å få enda bedre tak. Ulempen er at du kan få spon i kassa hvis du borer igjennom. My best guess, som de sier på nynorsk. Redigert 25.April.2010 av dvil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 (redigert) Jeg mente du skulle bruke fingrene til å skru og løfte med uten verktøy..da kan du føle litt og justrere vinkelen.... falt ut.. Redigert 25.April.2010 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
vassb81 Svart 25.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Vil nødig bore slik at det kommer spon i kassa, så det er siste utvei. Har forsøkt å løfte litt med tang samtidig som jeg skrudde, men kom ikke noe videre. Har ikke forsøkt all verdens, så jeg får vel fortsette. Hadde "håpet" noen andre hadde hatt same problem tidligere og hadde en "løsning" før jeg satt verksted på saken. Neste jeg skal prøve er å få en bedre tang slik at jeg får klemt nok rundt mens jeg løfter. Tangen jeg hadde var ikke stor nok. Rørtang gikk ikke da jeg ikke får skrudd mens jeg løfter grunnet str på tanga. Mon tro om det er lurt å "lime" fast fastnøkkelen/koppen? Da får jeg iallefall løftet mens jeg skrur... Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 (redigert) Hva med å presse ett flatt skrujern under skruehodet ( eller en kniv hvis skrujernet blir for tykkt ) og løfte med det samtidig som du skrur? Redigert 25.April.2010 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Hva med å presse ett flatt skrujern ja, eller slå det forsiktig inn med hammer. Sitér dette innlegget Link to post
argghhh Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Hadde det vært min så hadde jeg først som sist demontert og tatt det med hjem . Litt enklere og jobbe når man har det i arbeidshøyde enn og henge på hue nedi motorrommet . Sitér dette innlegget Link to post
vassb81 Svart 25.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Nå skal ikke jeg påta meg denne ekspertisen med å mekke alt for mye båtmotor, men er det en rimelig enkel affære å skru av giret? I og med at EN skrue er deffekt kan jeg rote det enda mer til om jeg først starter. Koster det så himla mye å få en "skikkelig" mekaniker til å ta hele jobben? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 (redigert) Enig m nest siste innlegg, da det kan og være interresant å få tak på restene av gjengene som ligger en eller annn plass.... Du kan og prøve med å sette låsemutter (eller 2 muttere og teite kontra) og en ring på en bolt som passer m hodet på pluggen. vaske rein pluggen og bruke epoxy eller annet for å feste bolten på. Vent til det er herdet.... Vipp opp ringen oppunder hodet/mutteren på bolten. 2 fastnøkler, ene passer hodet på bolten og den andre noe mindre som går under ringen. Løft så m den under ringen og skru m den andre.... Redigert 25.April.2010 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 (redigert) På bildet, er ikke pilen feil vei? Er ikke skruen/bolten på andre siden? det blir en del skruing for å ta ut giret... Redigert 25.April.2010 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 (redigert) Er det en ZF? Ligner 25 serien eller noe slikt? Redigert 25.April.2010 av Amalie 36 (see edit history) Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Miss Amalie Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Det er helt sikkert et veldig dumt spørsmål Men noen av skruene på ZF og andre gearkasser har muttere som synes dårlig. Du har sikkert sett etter det? Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
vassb81 Svart 25.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 (redigert) Skruen/peileren er riktig. Det er ingen skrue på andre siden. Har og instruksjonspapirer på giret. Dette giret er ettermontert av tidligere eier. Derfor papirer med. Tror neppe jeg får noe under skruen/skiven da skruen bare løsnet/ikke kommet opp noe. Papirene på giret ligger i båten i Fredrikstad. Men det er et: Hurth HBW hydraulisk gir. Redigert 25.April.2010 av vassb81 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 En solid jernbindertang kan være greit å prøve. Den gar knipkjeften riktig vei, og du kan bruke krefter i akkurat riktig retning, opp. Det har løst mange slike oppgaver for meg. Kunne det vært noe? jernbindetang Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
free Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Har vært i kjelleren for å sett på mitt zf 25 a for å se om jeg kan skjønne hva som kan ha skjedd, men det gjorde jeg ikke, Har lagt giret ut på markedet nå så der ligger noen bilder, kan ta noen detaljer om du trenger... Sitér dette innlegget Link to post
Lazy Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Jeg har ett Hurth msv 450a gear i min båt men det har peilepinnen venstre side sett bakfra. På høyre side sitter det ett lokk med et "håndtak" på og under det sitter filteret. Mitt problem er at jeg får ikke opp dette lokket ! Fikk tips om at det kansje kunne være "vakuum" i kassa men tiltross for at tok opp peillepinne så sitter det like godt Noen som har tips for å få åpnet denne ? Har turnet lokket en rundt til det stopper og da virker det litt løsere men kan det være en patent med det håndtaket så man får løftet opp filteret ? Sitér dette innlegget Link to post
vassb81 Svart 26.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 Da må jeg foreslå en ny tanke som har streifet hodet mitt. Jeg har enda ikke kommet meg i båten får å prøve de gode forslagene som er kommet, men skal det.. Mitt spørsmål er; Er det ikke mulig å skru av hele giret, åpne bunntplugg/tappeskrue og fylle på der mens giret er opp ned? Dette da om forutsetningen er at den opprinnelige peileskruen er FUBAR. Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 26.April.2010 Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 Hva mener du med FUBAR? Uansett synes jeg det var et dårlig forslag. Hvis du først tar deg bryet med å demontere giret synes jeg du skal fikse det ordentlig. Og hvordan skal du peile olje om du gjør slik du foreslår? Nei, bli sint. Røsk ut pluggen og bli ferdig med det. Noen gjenger lettmetall på avveie ville ikke jeg vært redd for. Sitér dette innlegget Link to post
baatmann Svart 26.April.2010 Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 Jeg har ett Hurth msv 450a gear i min båt men det har peilepinnen venstre side sett bakfra. På høyre side sitter det ett lokk med et "håndtak" på og under det sitter filteret.Mitt problem er at jeg får ikke opp dette lokket ! Fikk tips om at det kansje kunne være "vakuum" i kassa men tiltross for at tok opp peillepinne så sitter det like godt Noen som har tips for å få åpnet denne ? Har turnet lokket en rundt til det stopper og da virker det litt løsere men kan det være en patent med det håndtaket så man får løftet opp filteret ? "Handtaket" på lokket må skruast opp eit par tørn, for å løyse opp på ".klempakningen" som ligg i lokket. Sitér dette innlegget Link to post
Lazy Svart 29.April.2010 Link til dette innlegget Svart 29.April.2010 Da var lokket åpnet og filteret ute Nå er det bare på meg olje og nytt filter Sitér dette innlegget Link to post
Lazy Svart 29.April.2010 Link til dette innlegget Svart 29.April.2010 Jeg fikk det til... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.