Jump to content

Skrueproblem på Hurth gir. Perkins motor.

vassb81

Recommended Posts

Prøv å lime fast noe på toppen med epoxy, f.eks en mutter. Når det har herdet fester du et flattjern løst til denne med en bolt. Legg an mot noe å nærheten og løft, mens du forsøker å skru pluggen ut.

Sitter det fortsatt for godt, må du nesten begynne å bore og gjenge i pluggen for å få enda bedre tak. Ulempen er at du kan få spon i kassa hvis du borer igjennom.

My best guess, som de sier på nynorsk. :smiley:

Redigert av dvil (see edit history)

Vil nødig bore slik at det kommer spon i kassa, så det er siste utvei. Har forsøkt å løfte litt med tang samtidig som jeg skrudde, men kom ikke noe videre. Har ikke forsøkt all verdens, så jeg får vel fortsette. Hadde "håpet" noen andre hadde hatt same problem tidligere og hadde en "løsning" før jeg satt verksted på saken.

Neste jeg skal prøve er å få en bedre tang slik at jeg får klemt nok rundt mens jeg løfter. Tangen jeg hadde var ikke stor nok. Rørtang gikk ikke da jeg ikke får skrudd mens jeg løfter grunnet str på tanga.

Mon tro om det er lurt å "lime" fast fastnøkkelen/koppen? Da får jeg iallefall løftet mens jeg skrur...

Enig m nest siste innlegg, da det kan og være interresant å få tak på restene av gjengene som ligger en eller annn plass....

Du kan og prøve med å sette låsemutter (eller 2 muttere og teite kontra) og en ring på en bolt som passer m hodet på pluggen. vaske rein pluggen og bruke epoxy eller annet for å feste bolten på. Vent til det er herdet.... Vipp opp ringen oppunder hodet/mutteren på bolten. 2 fastnøkler, ene passer hodet på bolten og den andre noe mindre som går under ringen. Løft så m den under ringen og skru m den andre....

Redigert av Gudrun (see edit history)

Skruen/peileren er riktig. Det er ingen skrue på andre siden. Har og instruksjonspapirer på giret. Dette giret er ettermontert av tidligere eier. Derfor papirer med. Tror neppe jeg får noe under skruen/skiven da skruen bare løsnet/ikke kommet opp noe. headbang.gif

Papirene på giret ligger i båten i Fredrikstad. Men det er et: Hurth HBW hydraulisk gir.

Redigert av vassb81 (see edit history)

Jeg har ett Hurth msv 450a gear i min båt men det har peilepinnen venstre side sett bakfra. På høyre side sitter det ett lokk med et "håndtak" på og under det sitter filteret.

Mitt problem er at jeg får ikke opp dette lokket ! Fikk tips om at det kansje kunne være "vakuum" i kassa men tiltross for at tok opp peillepinne så sitter det like godt :confused:

Noen som har tips for å få åpnet denne ? Har turnet lokket en rundt til det stopper og da virker det litt løsere men kan det være en patent med det håndtaket så man får løftet opp filteret ?

Da må jeg foreslå en ny tanke som har streifet hodet mitt. Jeg har enda ikke kommet meg i båten får å prøve de gode forslagene som er kommet, men skal det..

Mitt spørsmål er; Er det ikke mulig å skru av hele giret, åpne bunntplugg/tappeskrue og fylle på der mens giret er opp ned? Dette da om forutsetningen er at den opprinnelige peileskruen er FUBAR.

Jeg har ett Hurth msv 450a gear i min båt men det har peilepinnen venstre side sett bakfra. På høyre side sitter det ett lokk med et "håndtak" på og under det sitter filteret.

Mitt problem er at jeg får ikke opp dette lokket ! Fikk tips om at det kansje kunne være "vakuum" i kassa men tiltross for at tok opp peillepinne så sitter det like godt :confused:

Noen som har tips for å få åpnet denne ? Har turnet lokket en rundt til det stopper og da virker det litt løsere men kan det være en patent med det håndtaket så man får løftet opp filteret ?

"Handtaket" på lokket må skruast opp eit par tørn, for å løyse opp på ".klempakningen" som ligg i lokket.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...