Jump to content

Temperaturmåler og høy temperatur

Vega

Recommended Posts

Jeg har installert en ny Faria tempmåler på Forden min. Den oppfører seg noe merklig. Etter en stund viser den temperatur opp mot kokepunktet. Jeg trodde først at jeg hadde termostatproblemer, og byttet termostat, men til ingen nytte. Ved en tilfeldighet oppdaget jeg at når jeg stoppet motoren, falt temperaturen som meteret viste brått ned til "riktig" verdi. Litt eksperimentering etter det viste også at når jeg dro gasspaken brått ned fra marsjturtall til tomgang så falt også temperaturen på meteret ned, men reduserer jeg trutallet litt etter litt blir meteret stående med høy temperatur. For sikkerhets skyld har jeg målt temperatur med sprittermometer, og det ser ut som om motoren holder en arbeidstemp på underkant av 90 grader, mens termometeret viser at her koker det. Dette tyder på at jeg har en elektrisk feil et eller annet sted, eller at det er noe som genererer et elektrisk felt som påvirker instrumentet, men jeg er ikke i stand til å finne ut hva eller hvor denne feilen har sitt opphav. Noen som har gode ideer til hva jeg kan gjøre, eller hvor jeg kan lete? Jeg har prøvd å slå av og på forskjellige forbrukere uten at det har påvirket tempmeteret det minste. Når jeg koker opp vann i en kjele og setter inn tempføler og sprittermometer, uten at motoren er i gang, er forskjellen i visningen på meter og termometer ubetydelig.

Hilsen

Vega

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...