Jump to content

Forskjellige løsninger på tømming av septiktank, hvilken er best?


Polarn

Recommended Posts

Jeg har manuell tømming av septiktank og det er no ordentlig dritt :puke: Glemmer jeg å helle på septikveske så stinker det ordentlig dritt når jeg skal tømme tanken langt ute i fjorden. Ser det finnes vakumtømming og er interressert i å vite hvordan dette ser ut på bilder eller tegninger og hvordan det fungerer i praksis. Antar dette er luktfritt da tømmingen skjer under vann? Evt finnes det andre løsninger som det er mulig å bygge om til?

Redigert av Polarn (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Som jeg har skrevet i en annen tråd - på viknesbåtene ligger septiktankens laveste punkt sånn ca. rundt vannlinjen, litt avhengig av båtmodell - utløpsslange går fra bunnen av tanken, opp i en stor bue over tankens høyeste punkt og så ned og ut gjennom båtbunnen "dypt nede". Så er det en lufteslange ut i skroget, samt at det også "suges" litt gjennom toalettet (også vannet i toalettet forsvinner ved kjøring). Men systemet på viknesbåtene er ikke kraftigere enn at man må kjøre en stund for å tømme en full tank, og farten bør være over 10 knop. På bakgrunn av dette så har viknes de siste år levert båtene med en ekstra "trakt" (les åpen ejektor) utenfor utløpet - rett og slett et "blikk" som settes utenfor utløpet som er trangere på baksiden - dermed strømmer vannet fortere forbi og suuuuuget blir størrre. Jeg har hatt min viknes i 4 år, og har aldri hatt problemer med dette systemet, lukt har foreløpig ikke vært noe tema. Har elektrisk toalett m/impeller og kvært. Bruker en skvett therford blå sanitærveske innimellon, samt skvetter oppi litt eddik + masse vann noen ganger i sesongen. Og så har jeg dresert både kjerring og unger slik at kun bimmelim og bommelom og båtdopapir havner oppi.

Redigert av terron (see edit history)
Link to post
Share on other sites

För båtar som inte har möjlighet till ejektortömning så tror jag att en elektrisk membranpump är det mest driftssäkra (och tystaste). Den tåler dessutom att gå torr.

 

På min båt var från början en Jabsco Macerator impellerpump med kniv, men den förde ett hiskligt väsen så att alla ombord blev varse att nu töms toalettanken...

 

Nu har jag en Jabsco membranpump som man knappast hör. Jag har satt ett 10 minuters tidrelä på för att jag inte skall glömma att jag slagit till den.

 

 

jabsco_mebranpump_2008.jpg

 

 

På 10 minutrer hinner den tömma en full septitank (200l). Det är sällan /aldrig/ toalettanken på vår båt blir så full, men det spelar ingen roll om tömningspumpen går några minuter för mycket.

Har haft denna pump i tre år nu, och det har aldrig varit något problem med den.

Vi använder toaletterna ombord precis som hemma.

Link to post
Share on other sites

Citat Nyste: Tidsreleet ga jeg 800,- for...

 

 

Tidrelä bör gå att hitta billigare.

 

Jag köpte ett KEMO M113A Time switch 12 - 15 V/DC för en dryg hundring på Kjell&Co, fast nackdelen vara att jag fick bygga på med ett bilrelä utanpå eftersom Kemo-relät bara klarade 3A.

Dessutom vet jag inte om KjellCo fortfarande säljer Kemo. Prova annars på AAAA Electronics i Tyskland.

 

septitank_pump_tidrel.jpg

Link to post
Share on other sites

Heisann !!

 

Vi har både ejektor tømming og elektrisk pumpe for tømming av septikken!

 

Når det gjelder ejektortømmingen så er jeg litt usikker på effekten i forskjellige fartsområder! Vi går vanligvis i 8 knop, og da tror jeg effekten er bortimot fraværende!

 

Det har igjen betydd at jeg har måttet tømme tanken med den elektriske pumpa, og som nevnt over, så må også jeg holde inn en trykknapp hele tiden mens tømming pågår!

 

Nå tror jeg septikktanken vår er på vel 100 liter, og jeg er "drita lei" av å holde denne knappen inn i laaaaang (20-30 minutter) tid før tanken er tom!

 

Pumpen høres ut som en knivpumpe, eller tannhjuls pumpe. Den bråker iallefall som så. Dessuten hender det at jeg må "leske" sugesiden for å får den til å pumpe!

 

Nå lurer jeg på følgende: Hadde det vært en smart ide å montert en vakumbryter på sugesiden til å overstyre trykknappen?

 

Man kan da operere trykknappen inntil pumpen suger vakuum slik at vakumbryter slår inn og overstyrer. Når tanken er tom så vil pumpen suge luft, vakumet opphører, og pumpen stopper av seg selv!

 

Noen formeninger om en slik løsning??

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Tror tidsforsinket relé er betydelig enklere å installere enn det vakuumfølersystemet du filosoferte om nå.

 

Når det er sagt synes jeg det var svært dårlig kapasitet på den elektriske pumpen din, kanskje det er et bedre sted å begynne.

 

Personlig har jeg montert septikktanken over vannlinjen, og har kun gravitasjonstømming, samt opplegg for tømmestasjon, hvis det noen gang blir aktuelt i Norge.

Redigert av Cerveza (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...

Når det gjelder ejektortømmingen så er jeg litt usikker på effekten i forskjellige fartsområder! Vi går vanligvis i 8 knop, og da tror jeg effekten er bortimot fraværende!

...

På den skissen som jeg viser til ovenfor, tømmes tanken på ca 10 knop. Jeg hadde ikke noe problem med konstruksjonen fordi jeg har mer enn 10 knop. Skal du ha tømming på lavere fart, må åpningen i bakkant på profilen økes, f.eks. til 4 cm. Har ikke testet dette, men så en slik løsning hvor det ble påstått tømming av tanken på ca 8 knop.

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Ebonita jeg har nylig byttet til slik membranpumpe som du har, men den klarer ikke tømme skikkelig i min båt, virker som den går tett på et vis noen ganger fungerer det, men ikke når jeg ønsker det så komme da inn til havn med nesten full tank etter jeg trodd den er helt tømt. Vurderer pumpe med kvern nå.

Link to post
Share on other sites

Ebonita jeg har nylig byttet til slik membranpumpe som du har, men den klarer ikke tømme skikkelig i min båt, virker som den går tett på et vis noen ganger fungerer det, men ikke når jeg ønsker det så komme da inn til havn med nesten full tank etter jeg trodd den er helt tømt. Vurderer pumpe med kvern nå.

Pumper du via et stigerør kan stigerøret "gro igjen" løsingen er hyppig tømming.

Og suging fra dekk for å få rensket opp, men det krever stor nok lufting..

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Joni1: Ebonita jeg har nylig byttet til slik membranpumpe som du har, men den klarer ikke tømme skikkelig i min båt, virker som den går tett på et vis noen ganger fungerer det, men ikke når jeg ønsker det så komme da inn til havn med nesten full tank etter jeg trodd den er helt tømt. Vurderer pumpe med kvern nå.

 

Minsta luftläckage på sugledningen till pumpen så blir det problem att få pumpen att suga. Speciellt gäller detta givetvis om pumpen sitter över tanknivån. Se till att sugledningarna är absolut täta. Vidare är membranpumparna känsliga för 'små hårda föremål'. T ex ett tuggummi kan sätta sig i jokerventilen och hindra att pumpen 'kommer igång'.

 

Någon gång har jag behövt hjälpa pumpen genom att skaka på den för att komma igång eller vid sällsynta tillfällen fått prima den genom att ta av sugledningen och spruta in vatten, men har väl pumpen kommit igång att suga så har jag inte haft problem att den har slutat förrän tanken är tom.

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ca. 40 cm fra tank til pumpen, så er det 30 cm til utløpet, montert laft i forhold til tanken og ingen stigrør. Mulig noe ikke er helt tett, så jeg må gå over alt nå så kanskje jeg gir denne pumpen et forsøk til.

 

Den går veldig stille, så behagelig at det ikke rister i hele båten som enkelte kvern pumper gjør.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ca. 40 cm fra tank til pumpen, så er det 30 cm til utløpet, montert laft i forhold til tanken og ingen stigrør. Mulig noe ikke er helt tett, så jeg må gå over alt nå så kanskje jeg gir denne pumpen et forsøk til.

 

Da er det jo fritt fall til pumpen.

Hvor er vannspeilet omtrent i systemet? 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...