Volvomekanikeren Startet 24.April.2010 Link til dette innlegget Startet 24.April.2010 (redigert) Hallo Da jeg kjøpte båten sto det noen gassbeholdere fra biltema ombord. Her er gassbeholderene: Har disse noe med Komfyren og gjøre? Hvordan brukes? Her er bilder av komfyren samt gassbeholderen til komfyren samt. slange koblingen Takker for all hjelp Redigert 24.April.2010 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Bartesam Svart 24.April.2010 Link til dette innlegget Svart 24.April.2010 (redigert) Glem de små gassbeholderne på toppen. Her det er 5 eller 10 kg beholdere som gjelder. Ville heller valgt komposittbeholdere, for de er lettere enn stålbeholdere. Hurtigkoblingen til gassen er vel grei den, men jeg ville ha valgt en elektrisk ventil som bare åpner når det er folk i båten. Sitter etter hurtigkoblingen, og det må være strøm tilkoblet for at gassen går ut til steikeovnen Redigert 24.April.2010 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Bearded Beast Svart 24.April.2010 Link til dette innlegget Svart 24.April.2010 Nei det er en engangsbeholder av såkalt punkteringstype beregnet for dertilhørende brenner. Som denne f.eks Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 24.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2010 Oki takk for svar. Men hva disse gjør i båten vet jeg ikke Men hvordan brukes disse på en sann beholder då? De er jo tette over alt, hvordan kommer gassen ut? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Bartesam Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Er et skråskjært rør i ventilen som skjærer seg inn i boksen og åpner for gassen Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Fjordland Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Legg di på st.hans bålet Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 25.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Hehe, nei, får ta de og bruke de til noe fornuftigt ;) mener vi har en sann brenner fra biltema i garasjen, må ta meg en leitings Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
dvil Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Kjekt å ha en sånn brenner liggende i tilfelle du går tom for "hovedgass" på tur. Du viste også bilde av en lekkasjetester. Bruk den innimellom for å sjekke at opplegget i båten er tett. Har du lest forskriften? Det er ganske strenge regler for bruk av propan ombord i båt. Bl.a kreves det vifte, som skal suge fra bunnen av båten i 5 minutter før hver tenning av propanen. http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?d...bord*map0 Sitér dette innlegget Link to post
Camor Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Har du lest forskriften? Det er ganske strenge regler for bruk av propan ombord i båt. Bl.a kreves det vifte, som skal suge fra bunnen av båten i 5 minutter før hver tenning av propanen.http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?d...bord*map0 Jeg trodde kravet var at gassbeholderen skulle i en kasse som har drenering i bunnen. Dreneringen føres over bord slik at evt. gass kan renne ut av båten. Det er det jeg lager i båten min nå. Når det gjelder de små gassbeholderene så er de en bombe hvis det skulle begynne å brenne. 5, 10 og 11 kg gassbeholderene har en sikkerhetsventil bygd inn på toppen. Helt ufarlige i en brann i følge brannvesenet. Morten Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Begge deler gjelder: både vifte i bunnen og drenering. Opp med hendene som IKKE har vifte! <løfter hånden> Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 (redigert) Ja, begge deler. Jeg måtte lese det om vifte en gang til (paragraf 11.6). Det er krav om montering, men kun krav om bruk når fartøyet har vært ute av bruk i lengre tid. Det er ikke krav om montering hvis det ikke kan samle seg gasslommer under dekk. Dvs. man kan kanskje tolke litt her. Redigert 25.April.2010 av dvil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 hmmm....har vifte men den suger rett med kokeapperatet ikke i bunn av båten, skal den det? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
dvil Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Poenget er at propan er tyngre enn luft og vil samle seg ved laveste punkt i båten. Du merker det kanskje ikke før det smeller.... Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Jeg har ikke vifte, men hos meg står gassen ute på selvlensende dekk med drenering ut i siden....holder det? TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
SF Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 (redigert) Poenget er at propan er tyngre enn luft og vil samle seg ved laveste punkt i båten. er kjent med problemet med at propan har større egenvekt enn luft, men var ikke kjent med krav om vifte. Dette er første båt jeg har med propananlegg og jeg antok vifta jeg hadde var for å gi litt avsug under koking. Mulig jeg ikke har godkjent anlegg da. Flaska står ute med drenering til sjø samt at det er montert lekasetester ved flaska. Redigert 25.April.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Camor Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Jeg har ikke vifte, men hos meg står gassen ute på selvlensende dekk med drenering ut i siden....holder det? TrondT Slangekoblingen på regulatoren er bare en av mulige lekkasjepunkter. Hvis du har regulatoren stående åpen hele tiden er det mulig at det lekker gass ned i båten fra de andre koblingene. Jeg kommer til å ha beholderen stående rett ved siden av kokeapparatet og slår av/ tar av regulatoren hver gang. Da er jeg trygg på at jeg ikke får gass inn i båten. Morten Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Stenger gassen etter hver gang jeg har brukt komfyren, men nå har jeg gasskjøleskap i tillegg oxo. Må nok montere en avtrekksvifte i tillegg Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
dvil Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 (redigert) Jeg kommer til å ha beholderen stående rett ved siden av kokeapparatet og slår av/ tar av regulatoren hver gang. Da er jeg trygg på at jeg ikke får gass inn i båten. Ja, hvis beholderen står ute - dvs ved drenert plass. Redigert 25.April.2010 av dvil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet_1 Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Jeg har ikke vifte, men hos meg står gassen ute på selvlensende dekk med drenering ut i siden....holder det? Ikke ifølge foreskriftene. Har har selv gassalarm, fjernstengingsventil, lekkasjetester, flaskekasse med drenering, ny komfyr, overgjennomsnitlig redsel for propan i båt, men ikke vifte. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 25.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Jeg har ikke vifte, har heller ikke drenering, det eneste er at tanken står på en hylle i ett skap, og vist den skulle begynne og lekke renner det ned i kjølen.. Men jeg har en slange som går fra under tanken og rett ut under vinduet, men det hjelper kansje? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Avsluttet_1 Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 25.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Men jeg har jo en lekkasjetester, så jeg trykker ned hvær gang før jeg tenner aparatet. Skulle ikke det holde med at den sier det er tett? Trykker på den automatisk hvær gang før tenning Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Avsluttet_1 Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 (redigert) Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Redigert 25.April.2010 av jeglikerdegogså (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet_1 Svart 10.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.