kosl Startet 25.April.2010 Del på Facebook Startet 25.April.2010 Hei Har en 03´ Atlantic på Mjøsa, den er utrustet med en 340HK Yanmar, og gjør en 24knop på maks. Forøvrig viser turtelleren 3800rpm. ved full gass - mens i dokumentsajonen til motoren skal den ha maks 3450rpm. Husker ikke størrelse og stigning på propell, men den skal vistnok være tilsvarende "alle andre" Atlantic´er levert på den tiden. Skal forøvrig sjekke omdreiningstallet på motoren når den blir sjøsatt, for å verifisere nøyaktig. Tanken har slått meg at kanskje det er ferskvannet som spiller inn her. Takker for tips, synspunkter og faktaopplysninger :-) Kosl Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 25.April.2010 Del på Facebook Svart 25.April.2010 Er høyere tetthet i saltvann, så du merker det når du svømmer også. Du flyter bedre. det samme gjør seg vel gjeldende nå det kommer til skyvkraft fra propelleren Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Nightlife Svart 25.April.2010 Del på Facebook Svart 25.April.2010 Tja, saltvannet har jo høyere massetetthet, så det vil vel være tyngre å snurre rundt i. Med all logikk jeg kan finne klokka tre på natta må jeg si at jeg tror det betyr at den går lettere i ferskvann:) Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 25.April.2010 Del på Facebook Svart 25.April.2010 Propelen går lettere, men båten ligger dypere, men ferskvann gir mindre motstand enn saltvann'.............. Tror nok ikke dette har noe som helst med grunnen til at du mangler turtall! Sitér dette innlegget Link to post
kosl Svart 25.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2010 (redigert) Tror nok ikke dette har noe som helst med grunnen til at du mangler turtall! Saken er vel den at jeg har for høyt turtall etter det som er anbefalt i manualen til motoren. Redigert 25.April.2010 av kosl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 25.April.2010 Del på Facebook Svart 25.April.2010 Sorry så ikke den der. Mulig du er inne på noe da. At det er mindre motstand i ferskvann er jo en kjensgjerning, og i halvplan ligger du nok ikke dypere enn i ferskvann alikevel, så mulig at det er noe der. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 25.April.2010 Del på Facebook Svart 25.April.2010 Du har nok dårligere fart , selv om turtallet er for høyt. I sjøvann får man bedre fart , men er du sikker på at turtelleren er riktig? synes overskridelsen var rimlig stor. 350 rpm over max er mye. Men hvis du har tom båt kan det jo bli bra på sjøen. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
snod Svart 25.April.2010 Del på Facebook Svart 25.April.2010 350 rpm over max er mye. Sikker på at det ikke er en governor på motoren som starter ved 3450? Da vil du kunne komme en del høyere før du når maks, men governoren vil ikke tillate mer enn en viss absolutt maks. Hva er hoh på mjøsa? Ser ut som du har et luksusproblem, første gang jeg har sett noen klage på at motoren går for bra (Regner med at du ikke har hatt bånn gass i fri når du måler maks rev?) Men bruk en turtallmåler og sjekk ved to posisjoner. En gang ved 1000 o/min og en gang på 3000 så ser du om turteller er riktig. Hvis den er det ville jeg prøvd en større propell. Ser ikke for meg at forskjell i viskositet er stor nok til å gjør noen forskjell på farten... Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 25.April.2010 Del på Facebook Svart 25.April.2010 Båtmagasinet målte vel myten om forskjell på fart i ferskvann kontra sjø for noen år siden og fikk vel 0,2 knop forskell eller no` Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 25.April.2010 Del på Facebook Svart 25.April.2010 (redigert) jeg vet ikke , men jeg har en forskjell på ca 2 knop. Redigert 25.April.2010 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
tkb Svart 25.April.2010 Del på Facebook Svart 25.April.2010 Min Falcon 26 går 2 knop dårligere enn tilsvarende båt i Finland. Manglet 200 rpm og. En forhandler av Aquador fortalte at de monterte hakket mindre propeller enn hva de ble levert med fra fabrikk,etter å ha erfart dette lenge. Sitér dette innlegget Link to post
kosl Svart 25.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2010 I sjøvann får man bedre fart , men er du sikker på at turtelleren er riktig? Skal sjekke turtelleren når jeg får båten på vannet, men jeg synes båten akselrerer fort - da uten noe å sammenligne med, men tanken på å sette på en større propell er staidig innom. Sikker på at det ikke er en governor på motoren som starter ved 3450?Hva er hoh på mjøsa? Vedr. gvovernor er det eneste jeg er sikker på at den er mekanisk. Er ca. 123 m.o.h. jeg vet ikke , men jeg har en forskjell på ca 2 knop. Mener å ha hørt, lest eller drømt at båten med denne motorintstallasjonen var oppgitt til 26 knop, er jo et par knop raskere enn det jeg klarer i dag. Forøvrig er jeg mest interessert i å øke marsjfarten evt. få ned forbruket litt. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.April.2010 Del på Facebook Svart 25.April.2010 en planende båt går raskere i saltvann siden oppdriften er høyere og båten kommer høyere i vannet og dermed mindre motstand. har jeg lest en plass. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
snod Svart 26.April.2010 Del på Facebook Svart 26.April.2010 oppdriften er høyere og båten kommer høyere i vannet og dermed mindre motstand. Høres veldig rart ut. Er det ikke skrogformen som løfter en planende båt? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.April.2010 Del på Facebook Svart 26.April.2010 ja skrogform og oppdrift. jo mere salt i vannet jo høyere i vannet. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Halcyon Svart 26.April.2010 Del på Facebook Svart 26.April.2010 Rimelig sikker på at effekten fra forskjell i massetetthet på saltvann vs. ferskvann er så liten i forhold til hva overflaten på propellen ha å si, at det ikke har en pøkk å si... En propell som er polert og uten skader/hakk har uten noe problem 500 rpm mer enn en propell behandlet med bunnstoff og noen fine hakk. (Og jada dere behandler alle propellene som de skulle vært testiklene deres, noe som enten vil si at dere juger eller er sterile nå) Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 26.April.2010 Del på Facebook Svart 26.April.2010 [...]En propell som er polert og uten skader/hakk har uten noe problem 500 rpm mer enn en propell behandlet med bunnstoff og noen fine hakk.[...] Og i ferskvann får du ikke rur og sjit, du trenger ikke ekkel og tykk bunnsmørning på den blanke og fine propellen, ikke blir den full av groper og tæring heller -> ferskvannspropell er glattere og finere enn samme propell i saltvann. (dessuten kaviterer ferskvann lettere enn saltvann, og med "luft" på halve arealet er det mindre motstand og høyere turtall, det er ofte mindre bølger i små trange ferskvann med høye trær på bredden og hele resten av skroget er også fritt for blåskjell og rur og meterlang sukkerare) Sitér dette innlegget Link to post
kosl Svart 26.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2010 Er det da slik at om jeg går opp en tomme på propellstørrelse, er det ikke sikkert en får nevneverdig resultat? Må vel uansett rådføre meg med noen som er proffe på området. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.April.2010 Del på Facebook Svart 27.April.2010 Når det er skikkelig regnvær så merker en forskjell da? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Teerex Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 I likhet med baneracing med bil/MC der man har egne regndekk så bør man vel ha egen regnpropell å sette på ved kraftig nedbør Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.