Jump to content

Tar propellen best i salt eller ferskvann?


kosl

Recommended Posts

Hei

 

Har en 03´ Atlantic på Mjøsa, den er utrustet med en 340HK Yanmar, og gjør en 24knop på maks. Forøvrig viser turtelleren 3800rpm. ved full gass - mens i dokumentsajonen til motoren skal den ha maks 3450rpm.

Husker ikke størrelse og stigning på propell, men den skal vistnok være tilsvarende "alle andre" Atlantic´er levert på den tiden.

Skal forøvrig sjekke omdreiningstallet på motoren når den blir sjøsatt, for å verifisere nøyaktig.

 

Tanken har slått meg at kanskje det er ferskvannet som spiller inn her.

 

Takker for tips, synspunkter og faktaopplysninger :-)

 

 

Kosl

Link to post
350 rpm over max er mye.

Sikker på at det ikke er en governor på motoren som starter ved 3450? Da vil du kunne komme en del høyere før du når maks, men governoren vil ikke tillate mer enn en viss absolutt maks.

Hva er hoh på mjøsa?

Ser ut som du har et luksusproblem, første gang jeg har sett noen klage på at motoren går for bra :smiley:

(Regner med at du ikke har hatt bånn gass i fri når du måler maks rev?)

 

Men bruk en turtallmåler og sjekk ved to posisjoner. En gang ved 1000 o/min og en gang på 3000 så ser du om turteller er riktig.

 

Hvis den er det ville jeg prøvd en større propell. Ser ikke for meg at forskjell i viskositet er stor nok til å gjør noen forskjell på farten...

Link to post
I sjøvann får man bedre fart , men er du sikker på at turtelleren er riktig?

 

Skal sjekke turtelleren når jeg får båten på vannet, men jeg synes båten akselrerer fort - da uten noe å sammenligne med, men tanken på å sette på en større propell er staidig innom.

 

Sikker på at det ikke er en governor på motoren som starter ved 3450?

Hva er hoh på mjøsa?

 

Vedr. gvovernor er det eneste jeg er sikker på at den er mekanisk.

Er ca. 123 m.o.h.

 

jeg vet ikke , men jeg har en forskjell på ca 2 knop.

Mener å ha hørt, lest eller drømt at båten med denne motorintstallasjonen var oppgitt til 26 knop, er jo et par knop raskere enn det jeg klarer i dag.

Forøvrig er jeg mest interessert i å øke marsjfarten evt. få ned forbruket litt.

Link to post

en planende båt går raskere i saltvann siden oppdriften er høyere og båten kommer høyere i vannet og dermed mindre motstand. har jeg lest en plass.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

ja skrogform og oppdrift. jo mere salt i vannet jo høyere i vannet.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Rimelig sikker på at effekten fra forskjell i massetetthet på saltvann vs. ferskvann er så liten i forhold til hva overflaten på propellen ha å si, at det ikke har en pøkk å si...

En propell som er polert og uten skader/hakk har uten noe problem 500 rpm mer enn en propell behandlet med bunnstoff og noen fine hakk.

(Og jada dere behandler alle propellene som de skulle vært testiklene deres, noe som enten vil si at dere juger eller er sterile nå)

Link to post
[...]En propell som er polert og uten skader/hakk har uten noe problem 500 rpm mer enn en propell behandlet med bunnstoff og noen fine hakk.[...]

Og i ferskvann får du ikke rur og sjit, du trenger ikke ekkel og tykk bunnsmørning på den blanke og fine propellen, ikke blir den full av groper og tæring heller -> ferskvannspropell er glattere og finere enn samme propell i saltvann. (dessuten kaviterer ferskvann lettere enn saltvann, og med "luft" på halve arealet er det mindre motstand og høyere turtall, det er ofte mindre bølger i små trange ferskvann med høye trær på bredden og hele resten av skroget er også fritt for blåskjell og rur og meterlang sukkerare)

Link to post

I likhet med baneracing med bil/MC der man har egne regndekk så bør man vel ha egen regnpropell å sette på ved kraftig nedbør :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...