Jump to content

Enda et spørsmål om kabeltykkelse - ankervinsj


Yankee

Recommended Posts

Monterer nå en Quick ankervinsj. Den er på 800W og har to tilkoblingskabler på 16kv. Kablene stikker ut med ca. 10 cm. Lengden på kablene frem til batteri blir vel ca 2 meter tenker jeg, kommer litt an på hvor jeg får montert sikringen. Er det noe poeng her på gå opp i tykkelse på tilførselkablene? Og hva er i så fall beste måte å skjøte dem sammen på?

 

Lurer også på om noen har gode tips til hvor en kjøper tang til å klemme tykke kabelsko? Biltema har jo en til ca 500kr. Fant en annen et annet sted som kostet 6k :eek: Tenkte om det fantes noe bra som er sånn midt i mellom i kvalitet?

Link to post

Har du tilgang på tykke rimelige kabler, så er det sikkert fordel det :smiley: Ellers så skal det være ein kalkulatur for kabeltykkelse VS lengder på dokumentarkivet her har eg lest, men aldri kikket etter den.

Kabelskotang til større saker er svindyrt, så det hadde nok vert fint å kunne låne ein plass, men biltema har ein rimelig verktøytype som man slår på med hammer trur eg....banker de fast/flat. Funker nok greit på privaten .

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Maritim har skjøtehylser slik at du kan skjøte gå opp i allefall til 25 i skjøten. Jeg monterte samme vinsj sist sommer og gjorde dette. Du trenger en stor kabelskotang som du enten kan kjøpe eller låne.Da jeg kjøpte min var den dyr, men biltema har noen rimeligere varianter. I tillegg til nevnte tang har de et slagstykke til ca. kr. 100 som kan brukes, men det er litt mer tungvindt i båt.

http://biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/T...g-for-kabelsko/

http://maritim.no/product.aspx?id=370&groupkey=006002030

Redigert av blueline (see edit history)
Link to post

Hvis det er 10 m en vei (20 m frem og tilbake) så er det for lite. Du bør ha minst 70 mm2. I følge tabellen blir spenningsfallet 0,7 volt med 35 mm2 eller litt mer ser det ut til. Det er vel kanskje bare når den trekker for full kraft, men det skjer vel rett som det er da dregger har en tendens til og sitte veldig godt av og til. Har ingen erfaring med elvinsj så dette får noen andre svare for.

Link to post
De to kablene som kommer ut fra vinsjen skal vel kobles til rele'et. Skjønner ikke helt at du skal skjøte disse sammen med de som kommer fra batteri / sikring.

Koblet nylig opp en Quick vinsj og da brukte jeg 35kvadrat fra batteri via sikring til rele. Lengden her var ca 1,5m.

 

Det har du helt rett i. Tenkte ikke på det, men det er klart jeg setter releet rett på siden så jeg slipper å skjøte. Da blir det bare kablene ned til batteriet, og der putter jeg inn 35 kv. Må man regne med noe spenningstap i koblinger og sikring?

Link to post

Du har vel motoren litt bak midten av båten. Til motoren er det somregel trukket kraftige kabler. Du kan koble deg til dette så slipper du å trekke kabler hele veien, om du har batteriene lenger fram. Batteribryter/sikring monterer du rett etter motoren. Da får du vel ikke mer enn 6 m fram og tilbake og da vil 25 mm kabel fungere fint.

Link to post

Hei.

 

Håper jeg ikke maser og provoserer, men her er et innlegg jeg har gjenntatt flere ganger angående overgangsmotstand i kontakter osv.

 

Mange båtfolk opplever at spenningen frem til kjøleskap, varmeapparat er alt for lav (varmeapparatet vil ikke starte, og kjøleskapet stopper), selv med fulladet batteri. Alle vet vel nå etter hvert at tynne ledninger kan gi spenningsfall. En annen feilkilde som ofte blir oversett er brytere, kontakter og sikringer. En dårlig tilskrudd kabelsko, en slapp kontakt i en flatstiftkontakt eller at ledningen inn i disse er dårlig klemt til eller er blitt irret, kan hver for seg fort gi en tiendedels volt spenningstap dersom det går litt strøm i ledningen.

 

Som et eksempel kan jeg ta forbindelsen fra batteriet via sikring til glødetråden på et varmeapparat (pluss forbindelsen tilbake til batteriet)

 

Overgangene kan da være slik:

 

batteriterminal(+) - kabelsko

kabelsko - ledning

 

Ledning - kabelsko

kabelsko - hovedbryter

to kontaktpunkter inni bryteren

bryter - kabelsko

kabelsko - ledning

 

ledning - kabelsko (flatstift)

kabelsko(flatstift) - sikringsholder

sikringsholder sikring

sikring -sikringsholder

sikringsholder - kabelsko(flatstift)

kabelsko(flatstift) - ledning

 

ledning - kabelsko(flatstift)

kabelsko(flatstift) - terminal i varmeapparat

 

intern forbindelse til glødetråd

intern forbindelse fra glødetråd

 

terminal i varmeapparat - kabelsko(flatstift)

kabelsko(flatstift) - ledning

 

ledning - kabelsko

kabelsko batteriterminal(-)

 

Dette ble mange steder det kan bli dårlig kontakt, faktisk 22 steder! Og det kunne fort blitt flere ved bruk af fordelingsskinner for jord og skjøtekontakter her og der.

 

Og når det under gløding går så mye som opp til 10 A strøm, kan det fort bli 0,1volt tap i hver overgang dersom forbindelsen er dårlig, det blir 2,2volt totalt! Med 12,6volt på batteriet blir det da bare 10,4volt på glødetråden! Og dette under forutsetning at kablene er så tykke at det ikke er tap der! Men det er det. Litt av et senario?

 

Heldigvis kan tapet reduseres betraktelig.

 

6 av disse forbindelsen er der en ledning er klemt fast i en kabelsko(flatstift). Er ikke ledningen skikkelig klemt til, er den irret? Dersom ja, klipp av ledningen så langt inn at du kommer til ren kobber og sett på ny kabelsko(flatstift). Klem den på med en skikkelig klemmetang med retursperre. Kr.99,90 varianten hos OBS duger ikke, men en bra tang med retursperre som klemmer ordentlig til, får du i bilrekvisitaforetningene til 200 - 300 kroner.

 

6 av forbindelsene kan være dårlige pga. dårlig forbindelse mellom en kabelsko og terminal eller en flatstift han/hun overgang. Her kan det være irr som kan fjernes, kabelskoen kan skrues bedre til eller hunkontakten på flatkontakten er blitt slapp og kan skiftes.

 

Dersom en har "gammeldagse" sikringsholdere av biltype, den typen med porselenssikringer, bør denne byttes ut til en bedre type. Har faktisk erfart at det hadde irret så mye i overgangen mellom sikring og sikringsholder at det ble totalt brudd! Den nye bilvarianten med "flatstiftsikringer" fåes i god kvalitet.

 

Når en har gått over alt dette er det på tide å spraye over med f.eks CRC for marine elektriske forbindelser.

 

Dette var bare et eksempel, hvordan står det til med forbindelsene frem til kjøleskapet, til lanternene, osv?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...