Jump to content

Skifte tauverket (Skjøter/fall ?) i seilbåt :

Erik

Recommended Posts

Først av alt, hva kaller man alt tauverk knyttet til seilene i en seilbåt, som en samlebetegnelse ?

Uansett :

Jeg kikker på seilbåter i alder 4-10 år.

I varierende grad viser tauverket i disse båtene tegn på alder/slitasje.

Tegn som :

Solbleking

Stivhet

Rufsete i overflaten.

Hvor gamle er typisk slikt tauverk før det må/bør byttes ?

Jeg har snakket litt med eierne, som dels mener det ikke trenger byttes på flere år enda, men som også mener at å bytte det er en krevende prosess som innebærer demontering av mast, og derfor blir dyrt.

Har tenkt litt på dette, og som gammel snelleboms fra forsvaret og i tillegg har hobbykablet litt hjemme, så lurer jeg på om man ikke bare kan benytte samme metode :

Feste nytt tau i gammel tau, og så trekke ut det gamle, så følger det nye med rundt.

Går ikke dette annn for enkelt tau skifte i riggen ?

Da er det jo kun meterprisen på tauet som utgjør kostnadden, og det er vel ikke Sååå dramatisk ?

Hvodan og hvor ofte bytter dere ?

Hva må jeg regne i pris på å skifte dette (hvertfall de viktigste som er mest brukt og derfor mest slitt ?

Bør tauverkets tilstand utgjøre tungen på vektskålen ved valg av båt til over 1/2 Mill , eller er dette en bagatell og forbruksvare ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Ja den enkleste måten å bytte fallpå er å dra gjennom det nye med det gamle - ikke noe hokus pokus det nei.

Eller så er det jo ikke noe kostbart å ta ned masta heller, det er noe man gjør selv (med hjelp av en kompiss eller 2). Men man må ha tilgang på en kran - det har alder fleste seilklubber rundt om kring.

Er fallet stivt og rufsete hadde jeg byttet det ut i allefall.

men som også mener at å bytte det er en krevende prosess som innebærer demontering av mast, og derfor blir dyrt.

Har tenkt litt på dette, og som gammel snelleboms fra forsvaret og i tillegg har hobbykablet litt hjemme, så lurer jeg på om man ikke bare kan benytte samme metode :

Feste nytt tau i gammel tau, og så trekke ut det gamle, så følger det nye med rundt.

Jepp slik gjør jeg det, problemet er om du venter for lenge og tauet som er inne i masten eller bommet allerede har røket, da er det en større utfordring å få det nye montert . Dog burde det aldri være nødvendig å ta av masten for å få skiftet noe.

Litt bytte av tauverk underveis må du regne som forbruksvare og burde ikke være utslagsgivende for beslutning om kjøp. Men på den annen side sier det jo litt om hvordan resten av båtens vedlikehold er utført om det meste av liner og fall er modent for utskifting!

Lykke til :smiley:

Redigert av Bergen (see edit history)

Jeg står foran en sånn jobb selv, og lurer på hvordan denne skjøtingen gjøres på beste og enkleste måte på en sånn måte at skjøten kommer gjennom trinsene?

Redigert av hljoen (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Litt bytte av tauverk underveis må du regne som forbruksvare og burde ikke være utslagsgivende for beslutning om kjøp. Men på den annen side sier det jo litt om hvordan resten av båtens vedlikehold er utført om det meste av liner og fall er modent for utskifting!

Dette er ett poeng. Jeg har ikke greie på seil/rigg osv, så jeg kikker med utgangspunkt i ett råd jeg fikk her : Ser det OK ut, så er det sannsynligvis OK.

Hvor harde/slitte/bleke tauer som har hengt ute i sol og salt i årevis bør forventes å være vet jeg jo egentlig ikke, for min erfaring med dette strekker seg kun til de båtene jeg har sett på. Og hvor lenge det er igjen til skifte er vondt for meg å bedømme. Og om det da er manglende vedlikeholdt, eller naturlig å vente noen sesonger til, er vondt å bedømme for meg som nybegynner.

Det jeg ser, er at båter med heldekkende kalesje, har mykere/finere tau, enn båter med bare sprayhood, der de er mer utsatt for vær vind.

Båter som er eid av intereserte seilere, er og mer slitt enn båter eid av de som knapt har lufta seilene siden båten var ny.

Jeg ville ikke skyget unna en bil pga slitte vindusviskere, men var regiserreima slitt, så hadde jeg vært mer skeptisk.

Hvilken av de to alternativene kan man sammenligne slitt tauverk med ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Jeg ville ikke skyget unna en bil pga slitte vindusviskere, men var regiserreima slitt, så hadde jeg vært mer skeptisk.

Hvilken av de to alternativene kan man sammenligne slitt tauverk med ?

Dersom registerreima ryk så går motoren heden, og då er ofte ein halvgammal bil nesten verdilaus. Om løpande ringg ryk så kostar ikkje det meir enn prisen av nye fall, og arbeidet med å skifta.

Det er store prisskilnadar på tauverk, så kvalteten (les mangel på elastisitet) avgjer kor dyrt det blir. Du skriv ikkje kor stor båt det er tale om, så dimensjonane på tauverket er uviss for meg. Generelt så er det dyrare jo større båten er.

Ein enkel måte å skifta løpande rigg på er å kutta gamalt og nytt tau nokre cm frå endande, trekka strømpene (på tauet) ned på kjernen av taua, skjera av 30 cm av kjernane og trekka strømpa ut att. Då er taua mykje tynnare der kjernane var. Så legg du endane over kvarandre, syr dei saman og teipar over til slutt. Då er det lett å trekka dei nye falla gjennom masta.

Du bør vera meir obs. på wirene og segla. Det er mykje dyrare, og om wiren ryk så kan heile riggen ramla ned. Dersom det skjer og ingen blir skadd så har det i utgangspunktet hatt "hell i uhell".

Ask

Bytte av fall kan også skje i en to-gang:

Først fester du en messenger-line i det gamle fallet og drar det igjennom.

Som messenger kan du f. eks. bruke 4mm flaggline. Dersom du fletter den opp i enden er det lettere å skjøte den inn på enden av fallet uten å lage en klump. Bruk f.eks 1m overlapp, og spleis / sy fast / tape fast flagglina i det gamle fallet.

Når du så har dratt ut fallene (og messenger linene står igjen i masta) så tar du med fallene hjem og kjører dem på 40 grader i vaskemaskinen med en god dæsj Comfort tøymykner. Skipp over sentrifugering (for å spare vaskemaskinen).

(Om du har wirespleiset fall så ikke ta det i vaskemaskinen, men legg det i bløt med vaskemiddel og tøymykner over natta og skyll igjennom for hånd).

Så sitter du der med en diger ball av en knute (forbløffende hvordan det knyter seg i vaskemaskinen). Men du får den opp igjen.

De stive gamle fallene dine er nå myke og fine, og så går du over og vurderer slitasjen på hvert enkelt - hvorvidt de skal byttes.

Om du velger å tre i de gamle igjen (og det kan du godt dersom de er yngre enn 10 år ihvertfall), så 'snu' dem i forhold til hvordan de var tredd før. Da slites de på nye steder, og de gamle slitasjepunktene får hvile.

S/Y Surprise

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...