Jump to content

Liten rift i seil: Tegn på slitasje, eller tilfeldig ?

Erik

Recommended Posts

Var med og rigget opp framseilet på en av båtene jeg kikket på i helga.

I Prosessen der jeg stod og hold i seilet mens eier matet i skinna, hørte jeg en liten revne lyd, og fant da etterpå en liten rift på Ca 2 Cm i seilet. :eek:

Det var ingen skarpe kanter eller noe spisst som kunne ha skapt det.

Det var heller ingen store krefter infolvert.

Eier mente det måtte ha vært en liten knekk/krøll som hadde blitt dratt ut feil, og resulterte i dette.

Han sier følgende :

Aldri skjedd før. Vil ikke skje igjen med forsiktig/rett behandling.

Skjedde pga at vi mata seilet og der var krøllet. Vil ikke skje mens seilet er opp på rull, for da er det utstrekt og slike krøller eksisterer ikke.

Enkelt å reparere med tape.

Han fikser dette, før salg.

Vi var ute og seilte med båten etterpå med dette seilet oppe, og det forverret seg ikke.

Seilene er rene, pene, og stive (som jeg er blitt fortalt her på BP at de skal være).

Så da blir jeg i tvil :

Er dette et tegn på at seilet er i ferd med å gå i oppløsning, og må byttes om kort tid, eller er dette ett hendig uhell som ikke skjer igjen med rett håndtering av seilene, og som kunne skjedd uansett tilstand/alder på seilet.

Hva koster evt ett nytt seil (Fokke/framseil) ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Det er velkansje sånn som kan skje. Jeg måtte bytte ut forseilet mitt i fjor, men det var fordi tråden i sømmene varhelt mårken så seilet delte seg i flere sømmer.

Jeg betalte 10 000,- for et 25kvm forseil.

Hvor gammelt var seilet ditt da du måtte bytte det ?

Jeg snakker om en selvslående fokk her. Vet ikke størrelsen, men den er jo mindre enn vanlig genoa da hvertfall. Så rundt 10 000,- for en ny da ?

Har ikke peiling på hvor gamelt forseilet var - båten er 30 år gamml, men regner med et er byttet en gang eller to.

Nå vet jo ikke jeg hvor stor båt du har kikket på, eller hvor stort seil du trenger. Det er også store prisforskjellr på hva slags matriale seilet skal syes av.

Mitt er vel det billigste alternativet - Cruising Dacron 250g, medkompensator og UV-beskyttelse. Det er til en 27 fot turseiler.

Det høres ut til at duken er morken, ikke uvanlig dersom seilet er oppimot 20 år.

Seil og båt er 2004 modeller. Mao 6 år.

Båten er 31 Fot.

Selvslående fokke, men jeg aner ikke størrelse.

Iflg Linken over så er det en rullegenoa til denne båttypen på 29 M2 til Ca 15000,-

Så da antar jeg det er prisen.

Men opplever dere andre som seiler at ellers friske seil kan rifte sånn ?

Dette er ikke noen grunn til å ikke kjøpe båten ihvertfall. Reparer skadene etterhvert som de oppstår. Hvis du bruker f.eks mer enn 5000,- i året på å reparere et seil, kan du se om det er smart å kjøpe noe nytt. Men ofte finnes det en årsak til skader og da må man gjøre noe med den istedet.

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...