Jump to content

hardangersjark fra 1963, noen som kan hjelpe med å tegne overbygg?

johan2

Recommended Posts

Det bildet var ikke mye å skjemmes for.!!!

Det var vel akkurat sånn de fleste ville tenkt, og proposjonene var helt flotte.

Ideen var også god, for det er vel den enkleste og beste løsning på et stort fordekk og hytte som ikke blir særlig tyngre enn dagens dekk, likevel mye større.

Ellers er vel dette en gammel vad-båt? Svoger hadde nemlig helt lik i mange år. Flott i sjøen.

hmm, ja, ok , jeg får vel gjøre det da. fikk gjort om filene også , så da blir det vel lettere å få innspill også, så får jeg vel bare leve med at bildene er som de er;)

jada, selve styrhuset kan godt strekkes lengere frem. prosjektet er tenkt til å være litt stort, hele styrhuset skal bort, skal bli helt nytt, med helt ny innredning.

det eneste er at det fortsatt skal se ut som en sjark, siden det er det det er;)

det er en hardangersjark fra 1963, ja båten er god i sjøen den, kjennes ikke så god ut i skvalpesjø, men i skikkelig sjø blir den så rolig og god som bare det:)

baat_mobilbilde_jpg.jpg

baat_ombygging_2_jpg.jpg

baat_ombygging_jpg.jpg

kunne som sagt tenkt meg et "skikkelig" bilde av noen som har tegneferdigheter.

Redigert av johan2 (see edit history)

Jeg synes nesten ditt forslag er det beste.

Tenkte litt på at overbygget ditt er for fint til å rives. Hva med å kutte det i bunn og skyve det fra på det fine nye dekket?

sjark.jpg

Evt. utvide bakover etter flyttingen. Det gir en stor rommelig plass uten å miste uteplass?

Bare en rask skisse her

sjark2.jpg

Når det gjelder gjennomføringen av prosjektet er det vel nok å henvise til Walther?

Få tatt et skikkelig bilde rett fra siden. Print det ut i sort/hvitt. Legg bildet på bordet med matpapir tapet fast over. Først tegner du skroget slik det er, så tegner du overbygget slik du ser for deg at du vil ha det. Da bildet ligger under vil du ha en viss peiling hvor du er .....

Fungerte utmerket for meg :-)

ja, se der ja. det så jo mye riktigere ut! til og med fruen ble engasjert :lol:

men nei, tenker ikke å beholde noe av det gamle, det er ikke i så god stand som det ser ut på bildene, mye sprekker og råtten finer, konstant dårlig lukt i båten og alt som følger med vanninntrenging i en trebåt.

ja, har lest mye i tråden til walther, der er det mye bra lesestoff:)

har du kunne prøvd med en skisse der selve styrhuset er trukket fremover istedet? å trekke det bakover blir værre med tanke på dekksutstyr o.l....bakveggen må nesten få stå der den er fra før men hvis man trekker det fremover slik at det blir plass til 2 sidevinduer kanskje? men det blir kanskje litt pussig å se på?

Redigert av johan2 (see edit history)

Det var en flott sjark!

Hadde et par veldig enkle skisser i går

sjark3.jpg

sjark4.jpg

sånn i mer eller mindre variasjoner. Og så kan du jo se på mange forskjellige utførelser av selve styrhuset?

Når jeg først hadde lagd noen fryktelig enkle skisser, kan jeg jo sende de? :smiley:

• 6 måneder senere...

om noen husker denne tråden? slik ble i allefall resultatet, det er langt fra ferdig,har mye finpuss da det er bygd veldig grovt. MEN, det blir til våren, siden båten er lagt ut på sjøen igjen :) synes resultatet ble bra i forhold til arbeidstimene i allefall

bilde0042.jpg

Det ser veldig bra ut, er den styrhuset som har stått i en av båtforening i bergen, sommer perioden i år ? hmm

Redigert av torbi (see edit history)

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...