helnudsen Startet 25.April.2010 Link til dette innlegget Startet 25.April.2010 (redigert) Hei Har kjøpt meg en Rana 17 HT av eldre årgang (midt på 80`) og er i markedet etter å finne meg en en god løsning for båtmotor til denne. Det står en gammel johnson 50 HK fra slutten av 70 tidlig 80 tallet på den som gjør ca 28 knop. Vil bytte denne pga at den er dårlig egnet til dorging/tomgangskjøring. Er dyr i drift, samt lite driftssikker på grunn av alder (føler jeg). Er på utkikk etter en nyere motor (2000 tallet) som gir opp mot samme fart som den gamle 50 hesteren. Vurderer også en liten 4 hk i tillegg til ny hovedmotor for å ha til dorging. Jeg har søkt etter tester på utenbordsmotorer og har så langt funnet en god en. http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf...D4?OpenDocument Andre tester, samt råd og innspill tas imot med stor takk. Det er første båten jeg eier så det meste er nytt for meg. Mvh Helge Redigert 25.April.2010 av helnudsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Siden det skal være brukt i nedre effektklasse så blir evt to-takter med forgasser, og det er ikkje er noe særlig til alternativ da du i praksis er akkurat like langt. Så da sitter du igjen med fir-takterne. Johnson er Suzuki og blir bare et spørsmål om farge. Yamaha er alltid populært og er et sikkert kort. Honda er vel heller ingen som har noe særlig galt å si om. Gode alternativ alle sammen! Og japanske alle sammen Du trenger heller ingen ekstra dorgemotor med en slik. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 HVis motoren fungerer som den skal og problemer kun går på trygghetsfølelse ville jeg beholdt den gamle motoren og kjøpt en dorge/hjelpemotor for pengene. Du kjøper mye bensin for mellomlegget. Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
helnudsen Svart 25.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 (redigert) Takk for svar :) Ja har tenkt på det å beholde den gamle. Bruke den til transportetappene. Er dumt å ikke bruke en motor som fungerer. Men er usikker. Er det noen som vet om en side med info om forbruk på litt eldre og nyere motorer ? Fikk et tips om å se om jeg finner en brukt yamaha 40 hk 3 syl fra sent 90 tallet. Det skulle vist være veldig gode motorer med lang levetid. Er det noe sannhet i dette? Redigert 25.April.2010 av helnudsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Kan ikke se behovet for en ekstra motor på en Rana 17. Tenkte du i så fall å montere begge samtidig? Dårlig med plass til det. Jeg har også hatt en 17' Rana, først med en 25 hk Yamaha 2-takter og kjøpte senere en 40 hk Honda 4-takt. Hondaen var utmerket til den båten, stor nok, og kunne gå time etter time på dorging. Feilfri og billig drift. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
helnudsen Svart 25.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Kan ikke se behovet for en ekstra motor på en Rana 17. Tenkte du i så fall å montere begge samtidig? Dårlig med plass til det. Jeg har også hatt en 17' Rana, først med en 25 hk Yamaha 2-takter og kjøpte senere en 40 hk Honda 4-takt. Hondaen var utmerket til den båten, stor nok, og kunne gå time etter time på dorging. Feilfri og billig drift. Hvor mange knop gjorde hondaen? Og hva var laveste dorgefart? kom du ned mot 1 knop? Hjelpemotoren blir jeg å feste i egen brakett på babor side av hovedmotor. Har sett det montert på en rana 17 og det så helt problemfritt ut. Sitér dette innlegget Link to post
woodss Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Vi har 40 hester evinrude e-tec på samme båten. Fungerer ypperlig. Båten gjør vel rundt 25knop med denne motoren. Så vidt jeg kan huske, er vel 40hk maks antall hk på denne båten? Sitér dette innlegget Link to post
helnudsen Svart 25.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Vi har 40 hester evinrude e-tec på samme båten. Fungerer ypperlig. Båten gjør vel rundt 25knop med denne motoren. Så vidt jeg kan huske, er vel 40hk maks antall hk på denne båten? Jeg ser for meg at en 40 hester ville passe utmerket til denne båten. Hvor drivstoffgjerrig er helt nye motorer blitt i forholdt til de som er 10-15 år gamle? Det er vel på dette området jeg trenger litt klarhet for å kunne vurdere hva jeg burde satse på. Er det ikke så stor forskjell på en ny og en 10 år gammel så går jeg for brukt. Tror du har rett i det med motorstørrelsen. Alene i båten så legger den seg litt mot styrbord på maksfart med 50 hesteren. Sitér dette innlegget Link to post
helnudsen Svart 25.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Vi har 40 hester evinrude e-tec på samme båten. Fungerer ypperlig. Båten gjør vel rundt 25knop med denne motoren. Så vidt jeg kan huske, er vel 40hk maks antall hk på denne båten? Jeg ser for meg at en 40 hester ville passe utmerket til denne båten. Hvor drivstoffgjerrig er helt nye motorer blitt i forholdt til de som er 10-15 år gamle? Det er vel på dette området jeg trenger litt klarhet for å kunne vurdere hva jeg burde satse på. Er det ikke så stor forskjell på en ny og en 10 år gammel så går jeg for brukt. Tror du har rett i det med motorstørrelsen. Alene i båten så legger den seg litt mot styrbord på maksfart med 50 hesteren. Sitér dette innlegget Link to post
havard74 Svart 26.April.2010 Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 Jeg har en Suzuki DF 40 til min båt. Gjør ca. 25 knop. Perfect motor til denne båten... Sitér dette innlegget Link to post
LEBA Svart 28.April.2010 Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 Jeg ville gått for Evinrude E-Tec. Veldig bra motorer. Stillegående og sjeldne service intervaller.... Skal bare ha service hvert 3 år. Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 28.April.2010 Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 Hvor mange knop gjorde hondaen? Og hva var laveste dorgefart? kom du ned mot 1 knop? Hjelpemotoren blir jeg å feste i egen brakett på babor side av hovedmotor. Har sett det montert på en rana 17 og det så helt problemfritt ut. Husker ikke toppfart, men rundt 25 knop. Laveste dorgefart? Tja, det var jo tomgangskjøring så det ruslet så vidt avgårde. Vil fortsatt hevde at det ikke er behov for ekstra motor. En 4-takt på rundt 40 hk er utmerket til dorging. Husk at det er på denne kjøringen 4-takt utmerker seg vs. nyere 2-takt: Lavere forbruk, lavere støynivå og helt uten lukt og vibrasjoner. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
helnudsen Svart 30.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2010 Takk for innspillene. Har gått til innkjøp av en 4 HK Yamaha med brankett som jeg skal bruke til dorgingen. Den gamle Evinrudemototren skal få gå til den ikke vil mer. Det kan jo som noen sier være en motor jeg fortsatt har i en del år, og jeg er enig i at det er dumt å kvitte seg med noe som virker. Hjelpemotor er på plass så da er det sikkerhet nok om hovedmotor skulle streike :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.