Jump to content

Polering om våren - de evigvarende spørsmål

roaldbj

Recommended Posts

Det er mange innlegg her på BP som gjelder råd om polering av båten.

Jeg har tidligere vært en varm tilhenger av Autosol - som tar alt, og av Hempels Aero Gloss 67442 som er en en-komponent rensende polish med olje og silikon.

Jeg har svært mange kvadratmeter å polere på vår Beneteau Swift 42.

Ingen ville vel kjøpe denne båten dersom de skulle polere selv?

Jeg har nå jobbet flere dager fra tidlig morgen til ettermiddag med poleringen.

Jeg har gjennom mange år forsøkt mange poleringsmidler på båten.

I år er jeg overrasket over følgende middel: 67 Marine RV: One Step Compound Aggressive Cleaner Plus Polish.

Denne er utrolig effektiv - men noe tidkrevende. Det virker som om den har relativt mye rubbingmidler i konsistensen.

Jeg synes jeg får best resultat med meguiars Agressive Cleaner, maskin og en gul rubbingpad. Bruker det bare på veldig matte og eller ripede båter dog, om båten bare er sesongsliten kjører jeg one step eller en god vask og pure wax. Har sluttet å bruke aerosol, da den ikke tar merkbart bedre enn Meguiars'en uansett og er kjipere å jobbe med.

Ellers er jo aero polish supert på både båt og bil.

Hempels Aero Gloss 67442

Hvor får du kjøpt denne hen? Jeg har ikke sett den i noen butikker jeg har vært innom.

Men, kona sier at jeg ikke kan lete. Hun har sikkert rett......

Jeg har svært mange kvadratmeter å polere på vår Beneteau Swift 42.

Jeg fikk for meg at du hadde lagt båten ut for salg. Antagelig har jeg drømt dette. Godt å se at du fortsatt har båt!

Buster X med Yamaha 70

Du har vært taus lenge roaldbj. Det er lenge siden jeg har lest innlegg fra deg. Glad for du er tilbake.

Jeg syns at polering uten maskin gir det beste resultat. Har forsøkt med maskin i noen år, men har gått tilbake til håndpolering med polergarn som skiftes ofte. Prøvede å erstatte polergarnet med utslitte laken, men det gir ikke samme resultat.

• 2 uker senere...

Da har jeg endelig etter mange år (har hatt og vedlikeholdt båt siden 1984) funnet superoppskriften på enkel og meget bra polering.

Først grundig vask; brukte Felleskjøpets redskapsvask (alternativt Jotuns kraftvask) + Zalo i en sterk blanding husk å skylle mye med slange etterpå. Ikke bruk noe med slipepasta i feks. Hugos eller Hempel (til å blande i vann), da det ettergir en "pulver hinne" på coaten. Bruk en svamp med rubbing på den ene siden til å ta de vanskelig flekkene.

Polering med Autoglym Super Resin Polish, meget enkel å påføre og meget enkel å polere etterpå. Kan også påføres den ene dagen og poleres av neste.

Så forsegling med Autoglym Extra Gloss Protection. Også denne meget enkel å påføre å ta av igjen. Her skal man bare påføre ett tynt lag å så tørke dette av igjen når det er tørt.

På fenderlist og targabøyle (sort coat) brukte jeg; Autoglym Bumper Care også her meget bra resultat.

På vindusrammer (sort Aluminium) brukte jeg Autoglym Metal Polish, perfekt!.

Tilslutt polerte jeg vinduene med; Autoglym Car Glass Polish perfekt resultat.

Har aldri hatt så bra total resultat som i år og heller ikke hatt så enkelt arbeide, Autoglym var fantaskisk å jobbe med.

:flag:

Redigert av Sørlending1 (see edit history)
. Det eneste som irriterer meg er hvor vanskelig den kan være å få polert bort. Jeg må alltid gå over med frottehåndkle og håndkraft til slutt uansett. Noen som har synspunkter på dette? Noe jeg gjør feil?

Bruk maskin og bruk veldig lite på puta, hold på til den er borte det går ganske fort.

Jeg har brukt samme boks Autosol på åttende båtpuss nå, så det skal lite til.

Bruk gjerne litt hastighet, men pass på varmegang i plasten da blir den fort gul.

ny_pollert.jpg

Hilsen Morten

Redigert av Bavaria.Morten (see edit history)

www.ribtjenester.no

Er langtfra selger, men bare fantastisk fornøyd.

Etter å drevet med båtpuss i mange år og brukt de fleste merker (mest Hempel) med relativ stor frustrasjon (tunge å arbeide med) og middels resultater på slutt finish. Måtte jeg derfor bare få den gode erfaringen formidlet.

Skal tilbakemelde holdbarheten også.

Dette er jo veldig subjektivt.

Kriteriene er jo enkle:

1. Enkelt å jobbe med.

2. Bra sluttresultat.

3. Lang varighet.

Etter å brukt Hempel i alle år så fikk jeg en gledelig overraskelse da jeg gikk over til JOTUN.

- Vasker med båtshampo og vanlig fiberklut. Fiberkluten tar fastgrodd skitt mye enklere.

- Jotun GelCoat Cleaner er veldig effektiv og lett å bruke. (Sammenlignet med Hempel).Pusser rent for hånd, med en spesiell mikrofiberklut for glass.

- Avslutter med å påføre Jotun HardWax med en liten svamp. Jotun HardWax gir en veldig blank og varig flate. Pusser for hånd, med en spesiell mikrofiberklut for glass. Mikrofiberkluten for glass er helt genial, like effektiv som maskin, men samtidig mye enklerere og effektiv!

- Benytter Autoglym Bumper Care på fendere og plast. Fornøyd så langt, men har ikke fått benyttet den en hel sesong ennå.

- Autoglym Metal Polish på metall, tar "rust" på rustfritt og fornikklet uten å mukke.

For å påføre voks og polish, så benytter jeg små gule svamper. Da de er bedre å jobbe med en kluter og polergarn.

Redigert av Tutti Frutti (see edit history)

Noen som leste i siste Båtmagasinet eller Båtliv om polering å stusset litt?

Har ikke erfaring med båtpuss selv, men en del med bilpolering. Og der er ullpad en av de mest agresive putene en bruker, og brukes kun til fjerning av grove riper. Og må gåes over med finere puter etter det. For så å avslutte med en meget myk pute for å ikke få hålogrammer.

Gelcoat er vel etter det jeg har erfart ivertfall ikke hardere en lakk. Så i mitt hode er ullpad fyfy på båt. Men i artikkelen beskrives den som siste pute for å få opp glansen????

Jara Wynja

Nå har jeg kjøpt en Yamarin som hadde noen gelcoatskader, og mindre riper som jeg har hatt gleden av å fikse opp. Riper er slipt ned med 240 papir, tørt. Deretter vanslipt 400/800/1200 og til slutt rubbet med Autosol. Avsluttet med Jotuns Hard Wax.

(har erfaring med Megiuars One Step compound, Jotun rubbing osv)

Jeg kan si følgende: Autosol er helt outstanding når det kommer til rubbing og å fjerne riper og få frem frisk, helt ren og blank gelcoat. Man må gå til skikkelig, ha godt med friksjon på maskina og holde på en stund på aktuelt område (til autsosolen blir blå..) (tipset om å vaske vekk overskytende autosol var lurt. Takk for det!) Forsegler rubbet/polert område med Jotuns voks. - gir et fantastisk varig og blankt sluttresultat. Til tross for at man altså startet med tørrsliping, 240 (ser helt jævlig ut etter det), så blir faktisk sluttresultatet perfekt. Og det er Autosol sin fortjeneste. Jeg er nesten sikker på at lettere rubbingtyper ikke har nok slipemiddel i seg til å få dette til like godt.

For sesongslitt gelcoat (sol/salt/microriper) så holder det med en runde meg Megiuars for hånd og så voks etter det.

Vel så viktig er vel å ha en skikkelig voks. Eg bruker Nordpol formvoks. Synes denne varer veldig lenge. Skråget mit er fortsatt blankt, og da har eg ikke gjort noe siden februar i fjord (da fikk den en lag med kun formvoks). Er litt tung å jobbe med, men reslutatet blir veldig bra. Er jo denne voksen dei bruker på nye båter...

Tja, si det. På nettsiden til Maritim Start sies det følgende: Gelcoat er et langt hardere

materiale enn billakk.

Ser det. Kjekt å bli oppgradert med det før jeg skal polere båt for første gang om noen uker.

Men det reduserer ikke det fakta at ullpadder er ofte beregnet for mer korrigering en skumgummi padder.

Selvfølgerlig får en forskjellige skalaer på ull og skum. Men generelt om jeg skulle brukt maskin så er det de mykeste skumgummipadene jeg ville brukt til slutt for å få opp glans og få bort hologramene. Og ull i begynnelsen av kjøringen.

Jara Wynja

Jeg kan si følgende: Autosol er helt outstanding når det kommer til rubbing og å fjerne riper og få frem frisk, helt ren og blank gelcoat.

Ser det er mange her som lovpriser Autosol. Sikkert bra, jeg har ikke prøvd det. Har som de fleste en del striper og mørke flekker i gelcoaten som har vært fanskelig fjerne. Har prøvd forskjellige lurium-produkter. Før sjøsetting nå så fant jeg frem en tube med noe som heter "Scratch remover". Kjøpt for å fjerne små riper på bilen. Denne gjorde underverker ogå på båten! Det beste middel jeg har prøvd for å fjerne riper og mørke strek og flekker i gelcoaten :-)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...