olpi Startet 25.April.2010 Del på Facebook Startet 25.April.2010 Tenkte det kunne være interessant se hvordan folk har ordnet jordforbindelsen i sine båter etter at etablering av lokal jordplan er blitt lovlig i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 25.April.2010 Del på Facebook Svart 25.April.2010 Troe det må være noe fundamentalt galt her. Om en ikke finner noe aktuelt svaralternativ på alle spørsmålene får en ikke avgitt noen stemme. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 25.April.2010 Del på Facebook Svart 25.April.2010 (redigert) jeg har montert jordplate, og er "klar" til å kutte jordledningen. Men siden dette ifølge med min nabo i båthavna strider mot loven, han er skipselektriker på et cruiseskip i karibien, og siden det er tvil om hvilke forskrifter skal tolkes med hva, i forhold til hvem. Velger jeg å vente med dette til tanken om å klippe jordledningen modner seg i sinnet mitt, og jeg får en oppriktig forståelse av at dette er det eneste riktige å gjøre. :crazy: lagt til: jeg vil uansett ikke gå for en lovlig løsning siden jeg gjør alt selv...tror jeg, om det i det hele tatt er ulovlig på fritidsbåt??? Men det kunne være interresant om det er noen her på forumet som har fått installert lokalt jordplan i båten sin, og samtidig fått frakoblet landstrømsjord . Det hele av elektriker på profft vis, med samsvarserklæring og det hele. Og det er vel her diskusjonen har strandet i tidligere diskusjoner om dette temaet. Redigert 25.April.2010 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 25.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2010 Troe det må være noe fundamentalt galt her. Om en ikke finner noe aktuelt svaralternativ på alle spørsmålene får en ikke avgitt noen stemme. Hvilket spørsmål kan du ikke besvare? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 25.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2010 (redigert) Ser at 7 stykker har etablert lokalt jordplan og kutten landstrømsjord. Jeg skal gjøre det samme nå når jeg har montert VV tank med kolbe. Må bare ha båten på land først. Ser også at noen har kuttet landstrømsjord uten å etablere lokal jord. Hadde vært interessant å høre hvordan de har tenkt mht sikkerhet. De som har etablert lokal jord og fremdeles har tilkoblet landstrømsjord - hva med tæringsproblematikken når dere ikke har sinksaver heller? Redigert 25.April.2010 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 25.April.2010 Del på Facebook Svart 25.April.2010 Det mangler en mulighet til å svare at en har lokal jord og bryter for å velge lokal jord eller landjord. Eller tror jeg mange svarer feil på spørsmål 2. Hvis anlegget er koblet i henhold til forskriften har de lokal jord via batteriminus og propell...... Landjorden kommer bare som et, ofte dårlig, supplement. :o) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.April.2010 Del på Facebook Svart 25.April.2010 (redigert) Får ikkje svart fordi det mangler alternativ som eg kjenner til i min båt, eller som eg har teknisk kunnskap om, på de tre siste spørsmåla red: har dere jord fra 12 V og jord fra landstrømm rotet sammen? Redigert 25.April.2010 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Figaro Svart 25.April.2010 Del på Facebook Svart 25.April.2010 Tenkte det kunne være interessant se hvordan folk har ordnet jordforbindelsen i sine båter etter at etablering av lokal jordplan er blitt lovlig i Norge. Er det også blitt lovlig å kutte jordforb. eller er det kun å etablere lokalt jordplan? Er det isåfall DSB som har gjort dette lovlig? Dette ble diskutert livlig her på BP for en stund siden, hvor flere hevdet at en lovforandring var på gang. Men siden har det vært stille om denne saken. Jeg kutte jordforb. for flere år siden, og har lokalt jordplan, og aldri hatt noen negative erfaringer med dette. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Blue_Dragon Svart 25.April.2010 Del på Facebook Svart 25.April.2010 Av sikkerhetshensyn så anbefaler jeg alle som modifiserer Jord at de gøjr dette i samarbeid med elektriker. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 26.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2010 Det mangler en mulighet til å svare at en har lokal jord og bryter for å velge lokal jord eller landjord.Det er en forutsetning for å få det lovlig Hvis man kobler lokal jord og klipper jordledning fra land så kan den kun brukes på sjøen lovlig. Skal man bruke landstrøm når båten står på land må landjord kobles inn. Det kan gjøres med en godt merket bryter, eller man kan f.eks bare ha et mellomstykke (kabel) hvor jordkabel ikke er koblet, og merke det godt "brukes kun når båt er sjøsatt". :o) Får ikkje svart fordi det mangler alternativ som eg kjenner til i min båt, eller som eg har teknisk kunnskap om, på de tre siste spørsmålaIngen poeng å svare hvis du ikke vet hvordan anegget ditt er koblet red: har dere jord fra 12 V og jord fra landstrømm rotet sammen? Det er en forutsetning for å ha en lovlig landstrømskobling såvidt jeg vet. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 26.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2010 Av sikkerhetshensyn så anbefaler jeg alle som modifiserer Jord at de gøjr dette i samarbeid med elektriker. Enig at de som ikke er kyndige lar være å rote med dette selv. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 26.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2010 Ser at det foreløpig er 13 som har etablert lokal jord og kuttet jordlending (ved bruk på sjøen). Er det noen av dere som merker noen forskjell i sinkforbruk? Er det andre positive negative konsekvenser som dere har oppdaget? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 20.Juni.2010 Del på Facebook Svart 20.Juni.2010 Det negative kan være at DSB skriver i El-sikkerhet 77: ,er det bestemt at frakobling av jordleder (elsikkerhet 66) ikke lenger blir akseptert uansett skrogtype. Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 20.Juni.2010 Del på Facebook Svart 20.Juni.2010 Mulig at sitatet til Ole Petter er i korteste laget. Det må være noe mer der. Forøvrig bryr jeg meg ikke så mye om DSB. Jeg monterte skilletrafo, la opp anlegget selv. Fikk ombord el.installatør da båten var på land. Betalte ca. SEK 2000 for kontrolldokument, kontrollen og utskifting av en stikkontakt som ikke ble godkjent. På min skilletrafo er det ingen jordforbindelse. Ikke landjord til primærsiden, den er kuttet og ligger isolert kveilet inne i trafokassen (det er jo det som er vitsen med hele greia). Det er heller ingen jordforbindelse til sekundærviklingen. Dette er også i hht. instruksen fra Noratel (tror jeg de heter, de som produserer trafoen). Det at landjorden ligger kveilet inne i trafokassen, er om jeg skulle finne det aktuelt å etablere landjord når båten står på land.I og med at den er på land en uke hvert annet år, så er det ikke noe jeg prioriterer. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 20.Juni.2010 Del på Facebook Svart 20.Juni.2010 Det er heller ingen jordforbindelse til sekundærviklingen. Dette er også i hht. instruksen fra Noratel (tror jeg de heter, de som produserer trafoen). Hei Jernbåten. Jeg kjenner ikke til detaljene i din installasjon, men ut fra det jeg leser er det en fare for at installasjonen din er mangelfull. Hvis man ikke har tilbakekoblet beskyttelsesjord til trafoens sekundærvikling mener jeg de retningsgivende normene krever et jordingssystem som potensialutjevner utsatte anleggsdeler, og så må man installere en isolasjonsovervåkning som varsler første feil. Det står også i normene at berøringshindre kan benyttes i enkelte tilfeller. Min erfaring er at produsenter av diverse utstyr umulig kan gi den relevante og korrekte informasjonen i ethvert tilfelle, og derfor gjøres det også en del feil. Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 20.Juni.2010 Del på Facebook Svart 20.Juni.2010 Jeg kjøper argumentasjonen din. Dog har jeg så lite peiling på el., at jeg må anse trafoprodusent Noratel som en sikker kilde. Dessuten har jeg hatt el.installatør ombord som har gitt papir på at installasjonen er i hht svenske regeler (og dermed EU-normer). Jeg kan forsikre at det var ingen læregutt foretaket sendte ombord til meg. Jeg tok opp forholdet med å jorde alle brukere tilbake til trafoens nullpunkt. Det mente elektrikeren ikke hadde noe for seg, i og med at jeg hadde koblet opp en 'jättebra personellsäkring', alså kombinert to-polet sikring og 30 mA jordfeilbryter. Den vil, i hht elektrikeren umiddelbart løse ut om strømmen i lederene viser tegn (mer enn 30 mA) forskjell i strømgjennomgang. Min neste vurdering er montasje av Dynaplate. Denne vil i såfall bli isolert fra skroget og ta seg av 12 volten. Om jeg kobler denne til min egen, isolerte verden, vil det helt sikkert komme til å flyte en eller annen uønsket strøm. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 20.Juni.2010 Del på Facebook Svart 20.Juni.2010 (redigert) Jeg tok opp forholdet med å jorde alle brukere tilbake til trafoens nullpunkt. Det mente elektrikeren ikke hadde noe for seg, i og med at jeg hadde koblet opp en 'jättebra personellsäkring', alså kombinert to-polet sikring og 30 mA jordfeilbryter. Den vil, i hht elektrikeren umiddelbart løse ut om strømmen i lederene viser tegn (mer enn 30 mA) forskjell i strømgjennomgang. Ikke for å være vanskelig, men ofte avdekker fagfolk sine egne mangler innen dokumentert kompetanse. Et jordvern på 30 mA kan ikke benyttes i alle kurser i en fritidsbåt fordi terskelverdien for farlig strømgjennomgang i fuktige omgivelser fordrer vern på 10 mA. Du kan sjekke om elektrikeren du brukte har tilstrekkelig kunnskap ved å lese om IT nett i NEK 410, som forøvrig er harmonisert mot de samme normene som brukes i Swerige. (IEC). Redigert 20.Juni.2010 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 20.Juni.2010 Del på Facebook Svart 20.Juni.2010 Det negative kan være at DSB skriver i El-sikkerhet 77: El-sikkerhet 77 finnes HER. Det aktuelle sitatet i sin helhet: Frakobling av jordleder i strømkabel – korreksjon tilartikkel i Elsikkerhet nr. 66 (3/04) Artikkelen nevnt ovenfor ble publisert i Elsikkerhet 66 (3/04). Artikkelen ga, under gitte forutsetninger, aksept for at jordleder i landstrømkabel ble frakoblet jordleder i landinstallasjonen. Bakgrunnen for denne aksepten var de problemer denne forbindelsen kan skape med hensyn til galvanisk korrosjon på skrog og andre metalliske deler som er koblet opp mot installasjonen om bord. På bakgrunn av innspill med referanse i hendelser fra utlandet hvor manglende jordleder i landstrømkabel kombinert med vann med liten ledningsevne – ferskvann/ brakkvann, har ført til alvorlige hendelser, er det bestemt at frakobling av jordleder (Elsikkerhet 66) ikke lenger blir akseptert uansett skrogtype. Samtidig vil DSB uttrykke forundring over tilbakemeldinger om at artikkelen i Elsikkerhet 66 i en del tilfeller også har blitt tolket/praktisert slik at man i fartøy med isolerende skrog uten jordplate har koblet fra jordleder. Dette er som nevnt i artikkelen (siste underpunkt) ikke i henhold til de gitte forutsetninger. El-sikkerhet 66 finnes HER. Omtale av lokalt jordplan er på side 15. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Jernbåten Svart 20.Juni.2010 Del på Facebook Svart 20.Juni.2010 Du kan sjekke om elektrikeren du brukte har tilstrekkelig kunnskap ved å lese om IT nett i NEK 410, som forøvrig er harmonisert mot de samme normene som brukes i Swerige. (IEC). NEK 410 kr. 1023 plss MVA, ikke videre aktuelt. Poenget mitt er at jeg skal kunne koble til en landstrøm og kunne legge frem papir på at det er lovlig. Dette er nå i boks. Jeg er overbevist om at anlegget ikke er farlig i min båt. Det deler ikke ut uønskede strømmer, verken til meg selv eller andre. Da får det være godt nok. Når det gjelder DSB, så virker det på meg som om de selv ikke helt har styringen verken på elektrosikkerhet, korrosjonssikkerhet eller sine egne meninger. Underlige greier denne helomvendingen, fysikken har jo ikke endret seg. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Juni.2010 Del på Facebook Svart 20.Juni.2010 Jeg lurer litt på hvilken autoritet, i henhold til lover og vedtekter DSB har? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sjøtunga Svart 20.Juni.2010 Del på Facebook Svart 20.Juni.2010 Fra deres egne hjemmesider (min utheving): DSB er: Pådriver, veileder og samordner i arbeidet med forebyggende samfunnssikkerhet og kriseberedskap på nasjonalt, regionalt og lokalt nivå, samt ta initiativ til samhandling og bistå andre myndigheter ved større kriser Fagmyndighet på områdene brann- og elsikkerhet, håndtering av brannfarlig-, eksplosjonsfarlige, trykksatt og reaksjonsfarlige stoffer og landtransport i alle fareklasser samt sikkerhet ved produkter og forbrukertjenester Koordineringsmyndighet i fht Kgl. res. av 24. juni 2005 for oppfølging med aktiviteter, objekter og virksomheter med potensial for store ulykker og myndighetskoordinering i f.h.t. storulykkeforskriften Etatsleder for Sivilforsvaret Kompetansesenter for kommunale brannvesen, sivilforsvarspersonell og tilbyder av samfunnssikkerhetsopplæring Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Mulligan Svart 20.Juni.2010 Del på Facebook Svart 20.Juni.2010 Som min amerikanske venn sier: "If you don't like the message, shoot the messenger". Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 20.Juni.2010 Del på Facebook Svart 20.Juni.2010 NEK 410 kr. 1023 plss MVA, ikke videre aktuelt. Poenget mitt er at jeg skal kunne koble til en landstrøm og kunne legge frem papir på at det er lovlig. Dette er nå i boks. Jeg er enig i at det er greit med et dokument som viser til hvem som har det juridiske ansvaret, - og at det burde være unødvendig for en privatperson å kjøpe normene for å sjekke kvaliteten på installasjonen eller verifikasjonen. Men det går jo an å be om en redegjørelse for hva som står i de paragrafene det vises til i samsvarserklæringen som firmaet er pålagt å legge ved. I ditt tilfelle burde det blant annet stå en henvisning til for eks. 7.2.1 i samsvarsvurderingen, og jeg tillater meg å sitere slik at du slipper å bruke penger på å kjøpe noen bøker. Når det benyttes et fordelingssystem, primært eller sekundært, uten jording, for effekt, lys eller oppvarming, skal det anordnes et utstyr som kontinuerlig kan overvåke isolasjonsnivået til jord og som gir et akustisk eller optisk signal ved lave isolasjonsverdier. Jeg lurer litt på hvilken autoritet, i henhold til lover og vedtekter DSB har? Lars H. DSB er tilsynsmyndighet for elektriske anlegg i Norge med unntak av to felt hvor det er inngått særavtaler. Dette betyr vel at DSB også utformer forskriftene for elektriske anlegg i Norge (Nasjonale forskrifter) i tillegg til at de også bidrar gjennom NEK i internasjonalt normarbeid. Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 20.Juni.2010 Del på Facebook Svart 20.Juni.2010 Hei. Jeg har kuttet gjord fra land,å montert jordplate. Men det siste året har det hvert et sykt anngrep på sink å propeller. Har ligget på strøm siden i fjord sommer, byttet anoder før ferien 2009 byttet ca i oktober 2009 da båten alikevel var på land. Nå i mai da jeg tok vårpussen var det knapt noe igjen å byttet på nyt. Side mai å til nå har jeg ikke brukt landstrøm å det finnest ikke slitasje på sinken. Kan noen forklare dette ? mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
logget av Svart 20.Juni.2010 Del på Facebook Svart 20.Juni.2010 Jeg har forklart om dette fenomenet og om noen ”normale” årsaker, og jeg har blitt skutt for disse uttalelsene. Monterer du skilletrafo med tilbakekoblet jordleder er du sannsynligvis kvitt problemet slik som Roaldbj opplevde. Denne typen feil er ikke uvanlige å finne i yrkesbåter med skilletrafo og IT nett, -og når båtene brukes i lengre perioder med feil på anlegget for å spare penger / holde båtene i drift. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.