Lars H. Svart 20.Juni.2010 Del på Facebook Svart 20.Juni.2010 Hei. Nå har jeg fulgt godt med i de fleste trådene om dette emnet, men kan ikke huske å ha vært borti uttrykket "tilbakekoblet jordleder". Kan du gi meg et par stikkord hva dette betyr? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
logget av Svart 21.Juni.2010 Del på Facebook Svart 21.Juni.2010 Med det menes bare at beskyttelsesleder er koblet til sekundærviklingen i trafoen. Det er livsfarlig å bruke et IT nett uten at beskyttelsesjord er arrangert riktig, og derfor kontrolleres også denne typen anlegg hyppigere. (I tillegg til at overvåkning er påbudt). Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 21.Juni.2010 Del på Facebook Svart 21.Juni.2010 En liten tilleggsinfo Lars. Når det gjelder DSB og deres rolle som tilsynsmyndighet, så overtok Sjøfartsdirektoratet tilsynsmyndigheten for elektriske anlegg i fritidsbåt når kravet til CE merking ble innført i Norge i 1988. DSB hadde da ikke lenger lov til å lage forskrifter for fritidsbåt fordi det ikke er tillatt å dobbelhjemle forskrifter. (DSB har hele tiden hatt tilsynsmyndigheten for yrkesbåter). Men så viste det seg at oppgaven med å føre tilsyn opphørte for Sjøfartsdirektoratet i det øyeblikket båten ble satt ut på markedet da EØS avtalen er en Europeisk økonomisk samarbeidsavtale. (Dette strider mot Norsk lov (El-tilsynsloven) som sier at alle elektriske anlegg skal ha en tilsynsmyndighet). Dette er en sak som har pågått noen år, men etter hva jeg har fått opplyst er nå tilsynsmyndigheten med en formalitet tilbakeført til DSB for båter som er satt ut i markedet. Formaliteten skulle være i orden april 2009, men det skjedde ikke. Nå ser det imidlertid ut som om det er i orden, men jeg kan ikke bekrefte dette 100%. Når det gjelder saken med lokalt jordplan og at DSB har brukt en del tid på dette, så har også forholdet med tilsynsmyndighet bidratt til at ting har tatt tid. Jeg bare nevner det siden noen mener og tror DSB har vert vinglete med hensyn til de tekniske tingene i denne saken. Avgjørelsen ble vel tatt for tre år siden og har blitt opplyst om ved telefonhenvendelser. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 21.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2010 (redigert) Vi har testet el sikkerheten litt på 3 båter (2 med kun lokaljord) i havna vår. En skeptisk elektriker utførte testen med sitt testinstrument/analyseboks ombord i båtene. Vi ligger i ferskvann(brakkvann). Alle slo ut jorfeilbryter ved mellom 22 og 24 mA PÅ BRYGGA! Ved ulovlig oppkobling, dvs kappet jord og ikke etablert jordplan alarmerte testeren raskt at ikke jordforbindlesen var tilfredstillende. Jeg målte også potensialforskjell på lokal jord og nettjord, og den var 0.0185V hos meg. Trikker`n var langt mindre skeptisk når han gikk enn da han kom Redigert 21.Juni.2010 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.