Eyvind H Startet 25.April.2010 Del på Facebook Startet 25.April.2010 Hei. Jeg er i ferd med å kjøpe min andre seilbåt etter at jeg har seilt i 7 år. Jeg skal først bruke båten i Middelhavet mens jeg forbereder meg på en jordomseiling. Jeg har ikke båt nå, men har lyst på flere typer. Mest aktuelt er en Bavaria 44-46, Elan 45, Beneteau 44-45, eller en noe eldre Atlantic 49. Jeg planlegger å kjøpe båt i Hellas eller Kroatia i løpet av sommeren Det er vel mange meninger om dette, og jeg er interessert i alle gode råd som kan hjelpe meg å velge rett. Er det for eksempel noen konkrete ting som er forskjellige (bedre eller dårligere) på disse som jeg bør ta hensyn til? Om det er andre modeller jeg bør titte på, så er det bare å komme med tips. På forhånd takk. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 25.April.2010 Del på Facebook Svart 25.April.2010 Hei, Kjøpte en jeanneau 43`i kroatia for 2 år siden. Mitt råd er å ikke være forutbestemt på merke og modell, men heller dra ned, se på båtene og kjenn på magefølelsen. Charterbåtene har jo alltid en eier og det er denne som avgjør hvor mye man legger i vedlikehold. Lik båt kan derfor være i varierende stand. For jordomseiling holder jeg faktisk en knapp på en eldre atlantic dersom den er godt vedlikeholdt. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Kaftein ØL Svart 25.April.2010 Del på Facebook Svart 25.April.2010 Synes du bør vurderer Jeanneau SO 45 også. Det er fine båter i samme prisleie. Selv importerte jeg en Feeling 48 fra Kroatia for 4 år siden. Det har jeg aldri angret på. Det er også en båt du bør vurdere. Ellers enig med Sun flyer, vedlikeholdet er av varierende kvalitet, og hvis du skal ha en strøken båt leter du nok på feil sted, men du kan få en veldig ok teknisk båt til en forholdsvis gunstig pris, noe som burde være viktigere ved valg av en båt som trossalt skal brukes. Jeg leide bil i kroatia og kjørte helt fra sør og til slovenia og så på masse båter. De fleste meglerne var veldig servicevennlige og hjelpsomme, men vær klar over at det er mange meglere som selger de samme båtene, så hvis du reiser til en marina for å se på 5 bavariar til 5 forskjellige priser, 5 forskjellige meglere osv. kan det godt tenkes at det er en og samme båt. Opplevde dette flere ganger, og husker spesielt en Elan 45 som jeg kunne få for 85000 euro. Prisen der varierte mellom 85 og 110000 for akkurat samme båt, men med forskjellige meglere. Sitér dette innlegget Link to post
Eyvind H Svart 26.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2010 Takk skal dere ha. Siden dere allerede har kjøpt båt i utlandet så lurer jeg på om dere betaler prisforlangende, eller tror dere det er noe prutingsmonn? Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 26.April.2010 Del på Facebook Svart 26.April.2010 Hei Jeg hentet en beneteau 473 på Korfu i Hellas for to år siden. Jeg hadde lett rundt på nettsider i ca 2 år før jeg bestemte meg. Du får hva du betaler for og det er muligheter for å prute. Noen er ute for å få til en rask handel mens andre ikke er villig til å gå ned i pris. Jeg tror det beste er nettopp å bestemme seg for hvilken båt en vil ha for så å finne den beste som er på markedet til rett pris. Jo bedre tid du har desto flere båter kan du vurdere. Mitt valg var å få tak i en båt som ikke hadde vært brukt i charter, privat eiet og pris uten mva. Akkurat denne kombinasjonen var det ikke mange av. Det er ikke bare vedlikeholdet du må se på, men også hvor lenge og ofte båten er brukt. Det er ikke enkelt å vurdere tilstanden på riggwirer med tanke på tretthetsbrudd. Forøverig er de som vedlikeholder charterbåter flinke til å få en sliten båt til å se ganske fin ut. Da jeg handlet, var det 8 båter som tilfredsstilte mine krav. Ringte og forhørte meg hos alle både om tilstand og pris. Ventet så en stund for å følge med på prisene og 2 ble solgt (begge kunne jeg ha tenkt meg). En selger la så båten ut med 20000 pund i avslag og dermed ble det kjøp etter en del budrunder. (Det var flere som ville ha båten til lavere pris.) fikk båten ved å gå opp 10000 pund Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 26.April.2010 Del på Facebook Svart 26.April.2010 Sjekk også ut Salona 45. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Eyvind H Svart 28.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2010 Jeg fikk tilbakemelding fra en gresk båtmegler at Atlantic 49 krevde store forsterkninger og oppgraderinger for å dra på jordomseiling. Jeg er fortsatt interessert i innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 Jøss. Og jeg som trodde det var solide båter. Hvilken som helst av de andre billigmerkene drar jo på langtur uten større modifisering. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.