Brummle Startet 25.April.2010 Link til dette innlegget Startet 25.April.2010 Jeg har kjøpt en Fahria turteller som jeg skal koble til 40 hk firtakter Mariner 2001 mod. Jeg har koblet jord og +via tenning. Deretter koblet jeg en ledning fra (Statoren?) en ledning som kommer ut fra en gul ledning før likeretter til signal på turtelleren. Turtelleren er innstillt på 12 poles. Jeg har målt 12,9 V DC + Varierende fra 20 V AC mellom signal og jord. Problemet er at jeg ikke får noe som helst utslag på turtelleren. Noen som vet hva som kan være galt? Skal turtelleren gå til "nullposisjon" dersom jeg kobler + og - direkte fra batteriet for å teste? Nå er det ingen utslag. Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Skal man ikke kople til fordeleren på bensinmotorer? I så fall skal du vel stille den på antall sylindre ganger 2... (4-takt) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Jeg har kjøpt en Fahria turteller som jeg skal koble til 40 hk firtakter Mariner 2001 mod.Jeg har koblet jord og +via tenning. Deretter koblet jeg en ledning fra (Statoren?) en ledning som kommer ut fra en gul ledning før likeretter til signal på turtelleren. Turtelleren er innstillt på 12 poles. Helt riktig , har du sjekket om du HAR spenning frem til turtelleren ? ( IMELLOM jord + pluss ledning PÅ turtelleren ). Sjekk også at du har FELLES jord/jord på turteller OG motor, kan være et brudd et sted... Du har også sjekket at du HAR god lading på motoren ?.... du kan også prøve å koble til signal ledningen på den andre av de 2 stator ledningene ( begge skal fungere, men kan være litt forskjell ) Skal turtelleren gå til "nullposisjon" dersom jeg kobler + og - direkte fra batteriet for å teste? Nå er det ingen utslag. De fleste turtellere "nulles" når de får spenning, de "husker" turtallet som var når motoren ble stoppet . Skal man ikke kople til fordeleren på bensinmotorer? NEI. Er ikke snakk om noen bil motor, og fordelere har vel ikke blitt bruk på utenbords motorer siden seint på 70 tallet. På de fleste utenbords motorer henter man signalet ifra statoren ( ladespola ), denne har xx antall poler ( varierer med merke/modell ), siden man IKKE er tilkoblet tenninga har det ikke noe å si hvilken type motor man har.( 2-takt, 4-takt, Wankel ... ), statoren gir i DETTE tilfelle 6 pulser pr omdreining ( 12 poler ). Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Bearded Beast Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 (redigert) Er der kun 3 tilkoblinger bakpå turtelleren? Har turteller fra Faria og der skal det bare være 3 tilkoblinger G S + iflg. papiret som fulgte med MEN på turtelleren eg fikk var der 4! Den tiloversblevne måtte kobles sammen med S for å få den til å virke. Hva dette var for fanteri aner eg ikkje men den fungerte altså kun slik.. Redigert 25.April.2010 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brummle Svart 25.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Hadde du noe utslag i det hele tatt på turtelleren før du koblet den siste Korsnes? Det er en til som brukes for å feste braketten på baksiden. Samt en liten + til lyset, men denne har jeg ikke koblet til. Sitér dette innlegget Link to post
Brummle Svart 25.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Sjekk også at du har FELLES jord/jord på turteller OG motor, kan være et brudd et sted... Har koblet til den sorte jorden som kommer ut av kontrollboksen. Denne kommer vel via motor og skulle dermed være den samme? Sitér dette innlegget Link to post
Brummle Svart 25.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Montering Dette fulgte med turtelleren. Betyr dette som jeg har beskrevet over? "Connect the opposite end to the negative “-” side of the ignition coil or to the terminal marked “TACH” on solid-state ignition systems." Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 (redigert) Normalt skal turtellere for bensinmotorer kobles strøm + og - og på minus på coilen hvis det er på biler. Samme på båtmotorer med coil. Hvis denne turtelleren har mulighet for å bruke signal fra dynamo, så burde dette funke, men du må ha noe å måle turtallet på motoren med slik at turtelleren kan justeres til å vise riktig tach er en egen utgang fra spolene på motoren tenker jeg som W er det fra dynamo Redigert 25.April.2010 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Bearded Beast Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 (redigert) aaah du har feil turteller. Denne er beregnet for inboard, kobles mot coil. virker ikkje koblet mot stator.... Det er noen turtellere som gir utslag sjøl om de er beregnet for inboard men verdien den viser har lite med virkeligheten å gjøre.. Du skal ha turtelleren beregnet for outboard. eller det var bare feil bruksanvisning du linket til ? Redigert 25.April.2010 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brummle Svart 25.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Har jeg feil turteller? Rett link tror jeg. Bakpå min turteller står det som nederst til høyre på pdf-dokumentet over. Øverst til høyre på sistesiden står det at dette er for innenbordsmotorer. Trodde at 12 poles skulle fungere uanset? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.