Jump to content

Reparasjon av plastskrog

Troll-snekken

Recommended Posts

Jeg har gått til anskaffelse av en Troll 20. Dette er en plastsnekke forholdsvis lik Polar 20.

Snekken har dog noen materielle skader på skrog som jeg må utbedre. I den forbindelse ønsker jeg tips om hvorledes to skader kan utbedres på mest hensiktsmessig og holdbar måte.

1.

baugskade.jpg

Her er jeg usikker på hvordan jeg skal få støpt ny "baug-spiss" som blir pen og holdbar.

2.

skade_paa_list_fenderlist_festes_i.jpg

Her er det listen som fenderlisten festes i som har spruket opp. Jeg er her usikker på om en reparasjon med glassfiber vil bli holdbar nok til å feste en ny fenderlist.

Alle svar mottas med takk!

Til fenderlist: Kan jo hende du kan støpe en glassfiberplate på en slett plate, som er ett lag eller 2 tykk. Vask den godt med aceton etterpå.

Ta deretter vinkelsliper med forholdsvis smal skive på, og kutt ut i "skjøten" mellom skrogene. Blir sikkert til kutt igjennom, men der ikke det skjer, kutt ca 1cm dypt. Er sikkert ikke dunt å legge på ett lag over sprekken fra innsiden, om mulig.

Tilpass glassfiberplaten slik at den passer inn i sprekken i rett størrelse ca, og sett den inn med polyester, event epoxy (fester bedre) og ett lag til glassfiber, og stikk den på plass i sprekken.

Når det har herdet, har du ett godt utgangspunkt for å legge på flere lag ved behov. Kan jo også da lage en overlapp mot skrog på utsiden.

Puss og sparkle etter behov, og legg på ny gelcoat/topcoat, og puss/poler til ønsket blankhet. Og monter fenderlist.

Til baugen, kan du om du kommer til fra innsiden legge på noe "forskaling". Event lage seg noe lettsparkel og fylle opp hulrommet som er der.

På utsiden av de skadede området, puss en skrå ca 5cm utover. Legg på vevd matte, lenger og lenger utover skråen, til en er i ca samme tykkelse.

Slip og sparkle etter behov, topcoat, puss og poler.

Redigert av trulsant (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...