MindViruz Startet 25.April.2010 Link til dette innlegget Startet 25.April.2010 Hei. Dette var visst året da alt mulig skulle skje på en gang med båten min Men ka søren, jeg må da ha ett eller annet å finne på, eller hva Jeg har en Johnson v-4 100hk 2-takts utenbordsmotor fra 1991. (mod. navn J100STLEIE) Den har hydraulisk tilt/power trim. Når jeg tilter opp kommer det en fin "normal" summe lyd avbrutt av noen pitte små skrik av og til. Så når den nærmer seg helt oppe, så skriker den ganske bra. Med "lydskrift" kan det beskrives slik: "nnnnnnnnnnnnnnkrinnnnnkrinnnnnnnnnnkriiiiiikriiiikrikiiiii" (Hvis dette var til noen hjelp ) Uansett, hva kan grunnen til dette være. Har ikke så mye greie på sånt. Men tankene mine er at det kanskje kan være: Gammel olje? Kan det gi slike problemer? Kondens i oljen? Utslitt pumpe? Rett og slett litt lite olje på systemet, at det jeg hører er luftbobler? Noe annet? Systemet består vel bare av noen sylindere, en tank og en pumpe? Takker masse for alle gode råd Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Eller overtrykksventilen som sliper gjennom. Sjekk om motorn går lett i tilthengslet. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
MindViruz Svart 25.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Skal ta å sjekke det når jeg går ut i båten neste gang :) Sitér dette innlegget Link to post
MindViruz Svart 27.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2010 Jeg kan ikke hengsle av motoren, fordi tilten er festet med en bolt. Mulig det går, men det er litt dårlig plass å gjøre dette når den ligger utpå. Men det virker som den går lett og fint, når lyden er normal. Ser ingen grunn til at den burde få noe tung belastning. Virker som at når skrikene kommer, så går det senere enn når lyden er fin... Det kommer noen små korte skrik av og til hele veien opp (litt skjærende lyd) som vare i ca 0,1 sekund, bare noen små "tikk" og akkurat når tilten tar over for power trimen, så kommer det ett litt lenger skrik på kanskje 2 sekund, og rett før den kommer helt til topps og stopper av seg selv, så skriker den noe voldsomt i ca 3-4 sekund, før den stopper på toppen. Noen idè om hvor jeg kan begynne? Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 27.April.2010 Link til dette innlegget Svart 27.April.2010 Kommer lyden fra motoren eller fra bevegelige deler, som feks bolten gjenom braketten. Finner du noen smørenipler i området rundt braketten? Prøv å fyll på de med en fettpresse. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Bernt Svart 27.April.2010 Link til dette innlegget Svart 27.April.2010 `På h,side inne i riggen finner du en skrue med flatt spor skru denne litt ut , Da kan du løfte motorn manuelt. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
MindViruz Svart 27.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2010 Det er helt tydlig at lyden kommer fra det hydrauliske systemet. Hva skal det hjelpe å løfte motoren Manuelt Bernt? Er det for å kjenne om den går lett med hånden? Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 27.April.2010 Link til dette innlegget Svart 27.April.2010 Ja . du kan også kjøre tilten for å kjøre gjennom systemet. Er du sikker på at det er nok olje på beholdern? Bernt Sitér dette innlegget Link to post
MindViruz Svart 28.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 Det har hvert nok olje på systemet ihvertfall, eller dvs det virket mye bedre i fjord. (da var det bare svak antyding til ulyd rett før den kom helt til topps) Men det burde da ikke lekke ut? Isafall er det ikke helt optimalt ;) Kan evt ta å få skjekket om det er nok olje på, om det er mulig å gjøre men den ligger på vannet. Hvis ikke må jeg ta det om en måned tid, når jeg skal skifte pongtong på Riben. Fikk pris på 60000 på pontongbytte for en måned siden. Nå har jeg funnet noen som gjør det for under 30000. Helt syk prisforskjell! Noen som vet hva slags olje som skal på dette? Kan jeg bruke samme som jeg har på styresnekken min? (Styrepumpen er en Sleipner pumpe. Blank "power steering" olje.) Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 28.April.2010 Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 Hei MindViruz! Når du sjekker for luft i systemet så hjelper det å dra motoren ned og opp igjen manuelt. HVis du drar den opp og ned med motor så har du en tendens til å presse luften inn i olja så den blir litt sånn "luftig". Så prosedyren blir: heis motor helt opp manuelt. sjekk og fyll olje. senk motor ned og heis den opp igjen manuelt. sjekk og fyll olje... gjenta til du ikke får på mer olje :) Jeg TROR du kan bruke servoolje, men sjekk dette først for her er jeg ikke sikker. Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
MindViruz Svart 28.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 Høres ut som en god plan :) Da skal jeg prøve dette, og kommer med spørsmål om det ikke funker :) Det du sier med at oljen blir litt "luftig" når man bruker motor, kan stemme veldig bra med lydene den lager :) Sitér dette innlegget Link to post
MindViruz Svart 17.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 Jeg har fylt på olje i dag på systemet. Jeg skrudde av lokket på reservoaret, og skrudde helt ut skruen som gjør at jeg kan løfte manuelt. Det som skjedde var at oljen sprutet ut, og jeg fikk ut all den gamle oljen. Den gamle oljen var rødgrå... Hva betyr dette? Den kan være fra så tidlig som 1994, for alt jeg vet. Men indikerer det vann, eller kan det bare være skikkelig gammel olje? Uansett. Jeg fant en slange som passet 100% dønn inni hullet på reservoaret, og en trakt som passet perfekt på slangen (flaks :) ). Fylte olje på, og kjørte opp og ned manuelt mange ganger, så med pumpen. Jeg brukte en rød ATF olje. Etterpå parkerte jeg båthengeren i en bratt nedoverbakke, slik at motoren var høyeste punkt på båten, tiltet helt opp, tok ut slangen, og skrudde på lokket på reservoaret så fort som mulig. Den lyder mye finere nå :) Så jeg tror problemet har løst seg. Det vil vise seg når jeg tar en tur på sjøen neste gang. Noen steder har jeg lest at motoren skal være helt tiltet NED, og da skal det være fyllt opp til påfyllingslokket på reservoaret. Mens andre steder står det at du skal tilte motoren helt opp, og da skal det være fyllt opp til lokket på reservoaret. Og jeg har jo fyllt på så mye som var praktisk mulig uten å henge hele båten opp etter ett tre... Men det jeg lurer på er. Hvor mye olje skal egentlig være på systemet? Har jeg fylt på for mye? Og gjør dette noe? Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 11.August.2012 Link til dette innlegget Svart 11.August.2012 gammelt spm som er forblitt ubesvart i denne tråden. Som MindViruz sier: Er det mulig å fylle på for mye her? og hva skjer i så fall? Kan man blåse ut tetningene? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.