nøding Startet 25.April.2010 Link til dette innlegget Startet 25.April.2010 Heisann. På min polar 20, 1983, er det gjennom skroget lagt ut et ekkolodd. Har nå skrapt ned båten for å prime o.s.v. Fikk litt bange anelser da jeg fikk se utførelsen der hvor ekkloddswingeren er ført ut gjennom skroget. Det er fullt av groper og materialet er såpass mykt at jeg ikke tør skrape noe mere på det. Videre er det en del krakkeleringer rund der enden på swingeren stikker ut. Kommer dessverre ikke (sånn uten videre) til på innsiden og får sett hvordan det ser ut der. Denne swingeren er ikke ibruk, men noe som henger igjen fra tidligere eier. Vil dere tro det er trygt (nok for denne sesongen) slik det er nå, eller er dette noe som må utbedres før jeg sjøsetter? Kjørte båten sesongen ifjor, men da ante jeg ikke hvordan det så ut under 30lag bunnstoff. Se forøvrig bildene for ill. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Det ser ut til at tidligere eier har vært kreativ her, og sparklet rundt giveren! Det som er gropete er sparkel, ikke en del av giveren ser det ut til. Jeg hadde ikke vært redd for å bruke båten med denne montert denne sesongen, men over tid ville jeg nok vurdert å fjerne den og støpe igjen hullet. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hjjensen Svart 25.April.2010 Link til dette innlegget Svart 25.April.2010 Vanskelig i si ut fra bildene men jeg vet hva jeg ville gjort. Jeg ville fjærnet det og støpt igjen hullet. Hadde selv en slik svinger som med et uhell traff en stor stein som jeg ikke så lå under båten når jeg lå inntill fjellet i Sandspollen ved Drøbak. Resultat, svingeren ble slått løs, slapp fortøyning og la fra land før jeg så at vannet strømmet inn i båten. Vi slapp unna med sjokket og bereget båten men det kunne gått galt. Så mitt råd er fjern den, det er litt jobb men ikke mer enn at det er gjort i løpet av en helg. Her er et par bilder før jeg støpte det igjen. Fikk mange tips før jeg gjorde dette, noen anbafalte epoksy og andre polyester og glassfiberduk lag på lag. Valgte det siste det en av de vise mente at hvis båten var støpt i polyester så ville det bli sterkest med polyester, samme elastisitet og hardhet. Jeg syns det hørtes fornuftig ut og siden ingen klarte å gi meg noe bedre råd ble det valgt. Fikk også klart råd om å slipe ut et stort områåde og skrå mot hullet på begge sider, på denne måten fikk jeg limt innside mot utside for å få det sterkt nok. Ble veldig bra resultat, har desverre ikke bilder av dette. Uansett valg, ha en fin båtsesong. Sitér dette innlegget Link to post
nøding Svart 26.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 Takk for svar, begge. Ser helt klart utfordringen om jeg skulle treffe grunn med «tutten, da er det vel bare å sette full maskin (5 knop) mot en strand som forhåbentligvis er i nærheten... Da blir det å prime den godt inn i denne omgang og så frem med vinkelsliperen og «lappesaker» når høsten er omme, tror dog at skrog under vannlinja ikke er noe for en nybegynner, så blir nok til jeg setter det bort til noen som ikke får en masse luftbobler :-) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.April.2010 Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 Det kan nesten se ut som om det er sparklet rundt svingeren med Sikaflex. Det virker som om noen har innsett hvor en svinger skal korrekt plasseres, men ikke helt hvordan det skal gjøres. Sitér dette innlegget Link to post
nøding Svart 26.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 Det virker som om noen har innsett hvor en svinger skal korrekt plasseres... Er en horisontal finne bak, under vannlinjen, på denne båttypen. Har skrudd swingeren oppunder denne og ført ledningen inn gjennom lensehullet i skroget. Synes selv dette var en knallur måte å gjøre det på da svingeren kommer i direkte kontakt med vannet samtidig som jeg ikke har trengt å lage noen hull i skroget. Har en Lawrance racerbåttypeswinger som i utgangspunktet passer ganske dårlig til snekker. Ken smelle inn et bilde når jeg er ferdig med priming osv og har montert den igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 27.April.2010 Link til dette innlegget Svart 27.April.2010 Det kommer sikkert til å virke fint. Når båten ligger stille. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.