Jump to content

Ankerbrønn

Pontius

Recommended Posts

Jeg planlegger å lage en ankerbrønn på en båt hvor dette ikke finnes fra før.

Noen som vet om firma som selger slike brønner i glassfiber for ettermontering?

Jeg tar gjerne også imot tips til montering.  Spesielt med tanke på hvordan man lager en luke i et dekk av furustaver med kryssfinerplate under.

Hei, som nevnt i tidligere tråder så her jeg lagt dekk og også laget dreggluke med denne metoden..  Det hele er meget enkelt;  Sag ut en finerpate som passer (9-12mm) forsegle denne med ufortynnet epoxy, når denne er klebrig, så påfør fortykket epoxy og lim så fast stavene (feks 6mm) ved hjelp av skruer med store skiver på som du skrur i det som blir natesporet. Jeg brukte flisekryss som distansestykker i natene, ta ut distansestykkene før limet tørker.  Når det er tørt, skru ut skruene og så kan du nate. Tec 7 fungerte kjemefint på mitt dekk. Bare trykk inn så mye at det blir en god "topp" i natene og når det er tørt er det bare å skjære vekk nesten alt ved hjelp ev et stanleyblad som du legger flatt langs dekket.

Siste finpuss med sandpapir og så er det helt klart for lakk, olje eller epoxy om du vil.

Kjempegøy og meget sterkt  :yesnod:

Lykke til

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Hei igjen.

Har desverre ikke noen bilder av bare luke (annet enn det ene som ligger under "vinter og vår-04" på hjemmesiden.) Skal ta noen bilder i morgen hvis jeg rekker.  

Hos meg ble luka laget som en del av akterdekket og da laget jeg rammen som en del av dekksbjelkene, på en måte...

Som kasse har jeg brukt en slags oppbevaringskasse i hardplast :smiley: som likner litt på en firkantet bruskasse men da uten disse små rommene inni. Denne kassen står rett under luken og har da god lufting alle veier. (den er som et gitter i bunnen.) Jeg tenkte at et dreggtau som blir liggenede uten lufting vil komme tilå lukte stygt etter noen mnd i varm båt og med litt brennmaneit tråder osv klisset fast i tauet. Så jeg ville ha masse lufting. Drenering har jeg ikke tenkt på siden det vannet som kommer går jo rett ned i bunnen av båten og der er det jo vann fra før som lensepumpen tar seg av innemellom. :smiley:

Jeg skal prøve å ta litt bilder i morgen

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...