Cirion Svart 19.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2010 Vel, jeg er nå en førsteganskjøper og var for ikke mange dager siden en som aldri har satt foten på en seilbåt. Under letingen etter den perfekte motorbåt for meg, fant jeg en seilbåt av alle ting. For meg ble det en Bavaria 32 Cruiser og jeg er meget fornøyd så langt :) Jeg tok med meg en kar som sa han kunne seile, og en venn som var mye på seilbåt de første 7 år av sitt liv men ikke noe etter.... Vi dro til Kiel og hentet båten den 26. april. Min første seiltur ble ikke mindre enn 514nm (sånn går det når en kar vil bli satt av i Gøteborg på vei til Skagen)... Nå har jeg tilbakelagt 719nm i båten og er like fornøyd. Foreløbig er det kun 1 ting jeg har hatt å utsette på løsningene og det er at Tyskere ikke bryr seg om rullegardin på badet. Alle de tingene jeg tenkte å utbedre er enten gjort fra før, eller har en bedre løsning enn hva jeg hadde tenkt. F.eks det første jeg ville gjøre var å bytte til LED lamper, men det var ikke en glødepære å finne... Må finne en lur løsning for å blokkere innsyn og la meg sove når sola står opp, NICE alle vinduer har rullegardin og taklukene har myggnettin og blendergardin! Strøm og varmtvann må jeg ha, så jeg tenkte å oppgradere batteribanken og sette inn en brenselcelle. Men båten bruker så latterlig lite strøm på lamper så det er vel bare kjøleboksen og laptop'en min som bruker noe serlig. Motoren lader 115A når den er på og landstrøm lader 45A. Komfyren går på gass og varmtvannstanken er en sinnsyk thermos som koker vann hver gang motoren er i gang og jeg brenner meg på fingrene av vannet selv 2 dager etter at motoren har vært på. Grunnen til at jeg valgte ny båt kontra en brukt båt, var ganske enkelt pris. De rimeligste båtene jeg fant med tilsvarende plass kostet like mye som en helt ny båt, enda de var 10 år gamle. Nyere båter var dyrere enn en helt ny båt?!? Riktignok var alle modellene merket "Velutstyrt". For meg hørtes 10 år gammel velutstyrt elektronikk ut som å kjøpe elektronikk på dynga til nypris... Selv en 5 år gammel laptop er ubrukelig i dag... (vel ikke til sjøkart). Nei, jeg må si jeg er strålende fornøyd med min Bavaria, og på sjøen har jeg ikke fått annet en smil og vink. Dama klager "må vi vinke til alle?!?". Nå jeg la til i Strømstad forrige helg så kom det 12-14 personer for å ta imot båten, og hjalp meg med knuter. Alle ville se og spørre masse. Spesiell interesse var det for badebryggen og om vi hadde seilt langt. Lettere sjokkert over at min andre seiltur var fra Asker -> Strømstad. Så ikke helt ut som de trodde at min første seiltur var 514nm (Kiel -> Asker via Gøteborg). Jeg henger meg på Seglarboy og sier at dette er en Pen båt, og til de som sier at Bavaria har tvilsomme løsninger så er alt utstyret på båten min kjente merkevarer, som sitter i de fleste båter, bortsett fra interiør og selve båten da... Sitér dette innlegget Link to post
Kjappfot Svart 19.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2010 Gratulerer med ny båt Cirion og velkommen i seilmiljøet! Flott at du er positivt overrasket. Jeg har også flere venner som har sverget til motorbåt tidligere, men har begynt å tvile etter å ha vært ombord i seilbåter og ser hvor mye plas og komfort man får til prisen. Mange tør ikke ta spranget av frykt for det seiltekniske, men jeg sier alltid at det er det minste man bør engste seg for. Grunnprinsippene læres jo veldig fort. Bavaria er en ypperlig innstegsbåt med hovedfokus på turegenskaper. Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.