Jump to content

Trenger hjelp med toppfarten på joda 7500


bmwpat

Recommended Posts

Jeg har en Joda 7500 med en Perkins 73 hk. Jeg oppnår maks 8,5 til 9 knop ved 2400 rpm, noe som jeg tror er maks turtall for denne motoren.

Når jeg sammenligner med andre Joda 7500 ser det ut til at farten er lav. De fleste med 66 hk yanmar oppgir 14 knop, og båtmagasinets brukttest av en joda 7500 med 86 hk volvo oppgir 18-19 knop på topp.

 

Noen som har noen tips og råd å komme med, om det finnes noen muiligheter for å øke topp farten på denne?

Link to post

Går motoren alt for lett opp i det turtallet?

 

Du har jo bare et gear, og dersom det ikke er "tungt" nok så får du ikke utnyttet motorens ytelse.

 

"Gearet" eller utvekslingen avgjør toppfarten din, så lenge motoren oppnår turtallet den skal.. har du for lett propell, så går den ikke fortere med 1000 hk ved samme turtallet. (eller for lett utveksling i gearkassa)

 

Hvilken type propell har du, og hvor mye turtall har du på propellen?

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post

Min far hadde en gang tilsvarende båt som han satte inn en Perkins 4,236M på ca 80HK i. Dette gjorde han i håp om å få tilsvarende fart som denne båten skall gjøre med ca 80 hk. Det han erfarte var at motoren han satte i faktisk er for fysisk stor og tung. Måtte faktisk heve dørken over motoren for å få plass til den, dermed blir båten så tung i vannet at den ikke ”slipper vannet” slik den gjør med en lettere Volvo elle Yanmar. Han prøvde alt av propeller, flaps osv men fikk aldr mer en 12 knop. Og slo seg ikke til ro med at den ikke gikk fortere før han kom i kontakt med en som hadde tilsvarende båt med samme motor og som hadde hatt tilsvarende problem og erfaringer.

 

Vet ikke om det er samme motor som står i din båt, men er det også et beist av en motor er det kanskje ikke så mye du kan få gjort med det, dessverre, er jeg redd.

Redigert av Dieselpower (see edit history)
Link to post

Det er nok samme motor som jeg har. Jeg måtte også heve dørken i min båt. Tror motor og gir veier rundt 500 kg, så den er nok en del tyngre enn yanmar og volvo ja. Men, på erfaringsdatabasen her inne er det

en som har en joda med slik motor og han oppnår 14 knop. Jeg får 8,5 på min båt så det skulle vel være noe å gå på. Jeg skal sjekke utveksling på girkasse og propell størrelse, så kan jeg sammenligne med hva andre har.

Link to post

da har jeg vært og testet litt i båten. Var ikke mulig å finne noe betegnelse på girkassen. Står bare merket Hurth, ikke noe mer betegnelse.

 

Motoren min går 2400 rpm i fri. Jeg oppnår også dette turtallet når jeg går. Båten kommer meget hurtig opp i dette turtallet når jeg gir gass. Ved alle turtall over ca 2100 ligger motoren og "jager", virker som turtallet svinger opp og ned med ca 50 til 100 omdreninger.

 

Tok noen fartsmålinger ved forskjellige turtall : 1400 = 5,8 kn

1600 = 6,3 kn

1800 = 6,9 kn

2000 = 7,4 kn

2200 = 7,9 kn

2400 = 8,9 kn (maks)

 

På diesel pumpa min fant jeg disse data: DPA 3247D030

SET BS64/900/0/3130

SER 14517 WK

Noen som kan tyde dette for meg?

 

Når jeg var ute med båten i helga var vi 4 voksne og to barn i båten. Båten gikk da nøyaktig like fort som i dag når jeg var alene i båten.

Link to post

Jeg hadde en slik Joda med 82hk Perkins (4.236), klarte 14GPS knop på den, men da var vanntanken tørr, og dieseltanken hadde bare en skvett i bunnen.

Etter å ha fylt tankene var toppfarten nede i ca 11-12 knop.

 

Du må nok finne deg en lettere motor skal du få opp farta. Perkinsen veier over 500kg med gear. Volvoen ca 350 og en Yanmar 66 ca 250kg.

De ekstra kiloene gjør veldig mye på farta på denne båten.

 

Hvis du får maks turtall uansett hvor mye du putter oppi så har du nok for lett propell. Det bør være mulig å hente ut litt fart til, men med den motoren så blir ikke dette noen racerbåt

Link to post

IMAGE_576.jpg

 

IMAGE_575.jpg

 

Sånn ser det ut med Yanmar 135ahk under der...

 

Hadde for tung propell, så den greide kun 2800 rpm

 

Satt på fabrikkny originalturbo, justerte litt på dieselpumpen, skrapet og primet bunnen på nytt, så gikk den 3600 rpm.

(maks turtall var oppgitt til 3200 tror jeg)

 

 

Denne motoren er "samme" som yanmar sin 222 hk. ( bare større turbo, høyere innsprøytningstrykk, større etterkjøler osv)

 

Sett i en yanmar 222 i en Joda 7500, da snekker vi fartsmaskin. Ikke skrivefeil i siste setning :lol:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
  • 2 måneder senere...

Løfter denne igjen.

 

Har nå hatt båten på land. Jeg har en Radice 19x16 3 bladet propell.

 

Jeg har også målt propell turtallet på maks pådrag. Dette er 1200 omdregnigner/min.

Har jeg forstått det rett skal dette gi meg følgende fart:

 

1200 x 16 tommer x 2,54 cm x 60 min = 2926080 cm/ 100 = 29260,8 M /1852 = 15,8 knop

 

I og med at jeg bare oppnår 9,5 knop har jeg 40 % slipp. Virker mye da jeg sammenligner med andre joda 7500

som ligger i området 15-20 % slipp.

 

Noe som har noe formeninger om dette ?

Link to post

Hei!

 

At du får 40% slipp på 9,5 knop er vel ikke rart, det er snekkefart, og hele skroget "ligger" i vannet.

Propellen din har for lite stigning.

I følge utregning er en 21" x 19" 3 blads propell anbefalt. Har du ikke plass til denne, kan du sette inn

en 4 blads skewback 19"x19".

 

Hvis akslingen din går med 1200 omdreidninger, så har du vel en utveksling på 2:1

Da er fartspotensialet i båten din med 72 Hk er 14-15 knop.

 

 

Mvh

Ronny

Link to post

Takk for svar. 21 tommer diameter har jeg ikke plass til tror jeg. Måtte eventuelt gått for den med 19 tommers diameter.

 

 

Lurer på om noen har greie på disse perkins motorene. Hvis jeg ruser opp motoren i fri får jeg maks 2400 omdregninger. I følge skiltet på pumpa skal jeg oppnå 3100. Det er en CAV pumpe på motoren. Noen som har greie på hvordan en kan justere for å oppnå høyere turtall?

 

Slik det er nå er det vanskelig å bedømme om propellen "bremser" turtallet da motoren uansett ikke går høyere enn 2400 rpm og jeg oppnår dette med propellen jeg har i dag uansett belastning.

Link to post

I og med at jeg bare oppnår 9,5 knop har jeg 40 % slipp. Virker mye da jeg sammenligner med andre joda 7500

som ligger i området 15-20 % slipp.

 

Noe som har noe formeninger om dette ?

 

Jeg har lite greie på slipp på propell.

Men, min gamle Joda 7500 opplevdes som den gikk veldig trått over 6 knop opp til ca 18 knop, så, samtidig med at baugen la seg ned, så økte farten flere knop uten at turtallet økte noenting i det hele tatt.

Dette må jo ha vært at slippprosenten ble veldig redusert når båten la seg i plan?

Samtidig sluttet den (nesten) å lage bølger.

På grunn av dette så brukte jeg Joda'en min aldri over 6 knop eller under 20 knop.

Med tilstrekkelig motorisering så føler man hvor "dumt" det er å kjøre i mellomfartsområdet.

 

Virker som det er samme skrogoppførsel med min nåværende undermotoriserte Master 820.

Opp til 6 knop så lager den nesten ikke bølger.

Men, der er toppfarten kun 18,2 knop, med VP 158/165hk Tamd40b motor.

Det virker om det er akkurat litt for lite til å få den i plan.

Dermed lager den enorme bølger (til å være så liten båt) i den farta.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
  • 1 år senere...

tja ifølge selger gjør den 26 knop.

Kodvaag sin med 135 hk gjorde 25?

 

Spørsmålet er selvfølgelig om denne har riktig propell da men det er vel egentlig lite troverdig å få til noe mer?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Men skulle tro man hadde nok krefter når man fylt opp båten med folk og div tanker.. Men er det uforsvarlig? Må jo bruke gassen med måte i forhold til sjøen. Er det røft er det bare å tøffe av gårde i deplasementsfart. Så kan man evt gi litt gass ved rolig sjø på transportstrekk ut Oslofjorden f eks. Prisen var vel litt voldsom. Ja mye nytt, men skroget er gammelt og en gammel båt er og blir gammel.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...