mateco Startet 25.April.2010 Del på Facebook Startet 25.April.2010 (redigert) Heisann! Jeg lurer på om noen der ute har erfaringer med bruk av høytrykksvasker under vannlinja mens båten ligger på vannet? Jeg var oppe med skuta i fjor og håper å unngå prosedyren i år. Ved hjelp av et undervannskamera ser jeg at det er groe rundt skuta i fra vannspeilet og ca. 10 cm ned, samt en del oppe på flapsen bak. Alt lett tilgjengelig med en høytrykks-lanse! Noen som har erfaringer? Isåfall, er det noen krav til trykk og vannmengde på høytrykksvasker, hva med dyse? Vil en rotordyse virke? Takker for svar! mvh Bjørn Redigerte en skriveleif! Redigert 25.April.2010 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Hulda Svart 26.April.2010 Del på Facebook Svart 26.April.2010 Det går bra, har gjort det mang ganger. Har brukt kun vann og vanlig 'hobbyhøytrykk'. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 26.April.2010 Del på Facebook Svart 26.April.2010 Går det greit å bruke saltvann i en vanlig hobbyspyler så fremt man kjører gjennom med ferskvann etterpå? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
SveinHa Svart 26.April.2010 Del på Facebook Svart 26.April.2010 Gjorde det en gang i forrige årtusen. Mener å huske at dysen måtte veldig nærme så en fikk bare spylt 1,5-2 cm i slengen. Bortsett fra det gikk det veldig fint men med så smale "spor" tar det jo en smule tid. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
mateco Svart 26.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2010 Takker for svar!!! Dette ser bra ut ! Jeg har to høytrykksvaskere! En med rotordyse og en "vanlig"! Så, før jeg drasser en av disse ned til båten, hva er mest hensiktsmessig å bruke? Vil rotordysen ha noen særlig effekt under vannskorpa, eller er det best å bruke en "vanlig" dyse? Vaskeren vil bli kobla til ferskvanns forsyninga på kaia! mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
SRA Svart 26.April.2010 Del på Facebook Svart 26.April.2010 hva med terassevasker? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 26.April.2010 Del på Facebook Svart 26.April.2010 Uten å vite vil jeg anta at rotordysa tar hardere. Ingen av dysene bruker luft, men rotordysen legger all kraft i én smal stråle - og vil nok ha bedre "slagkraft" under vann enn en "bredstråle". Spesielt med tanke på motstanden i å spyle vann gjennom vann. Dette var forsøk på logisk ressonnement, da jeg ikke har testet noen av delene under vann før... :-) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
MB Keila Svart 26.April.2010 Del på Facebook Svart 26.April.2010 Går det greit å bruke saltvann i en vanlig hobbyspyler så fremt man kjører gjennom med ferskvann etterpå? Hadde en gang en Kärcher med keramisk pumpe. Den brukte jeg også på saltvann. Hadde den 12-15 år. Kjørte ikke alltid ferskvann gjennom etterpå. Kassert fordi håndtaket røk (støpt sammen med resten av dekselet). Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 4.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 Ja, da er jobben gjort !! Og det med in bitteliten Karcher vasker, kjøpt på tebu hos Elkjop (under 300,-)i fjor. Liten og lett, men meget effektiv med rotordyse! Fikk av all groen på flapsene bak. Brukte gummupluggen rundt skuta og fikk spylt "skjegglaget". Måtte ta noen pauser innimellom haglebygende da det ble litt vanskelig å se igjennom vannspeilet. Fikk også spyla rein teakfjølene på badeplafform, trappa ned og den innfeldte badetrappa! Syntes treverket ble som "nytt", så jeg er meget fornøyd med resultatet!! mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.