Jump to content

Bærbar VHF - ekstern antenne

Pontius

Recommended Posts

Er det mulig å lage ekstern antenne til en bærbar VHF for på den måten å motta/sende over lengre avstander?

Tanken min var å skru av antennepisken og skru på kabel med antenne istedet.  Mulig?

på noen bærbare funker dette OK, men kan jo ikke garantere at dette vil virke like bra som en fastmontert VHF. Den største begrensningen på de bærbare er vel egentlig styrken som de sender på. Synes å ha lest at de sender mellom 2 - 4 W, mens en fastmontert sender er mye sterkere.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

på noen bærbare funker dette OK, men kan jo ikke garantere at dette vil virke like bra som en fastmontert VHF. Den største begrensningen på de bærbare er vel egentlig styrken som de sender på. Synes å ha lest at de sender mellom 2 - 4 W, mens en fastmontert sender er mye sterkere.

Kan velge om jeg vil sende på 1 eller 5 watt.

Men er ikke sende avstanden også avhengig av høyden på antennen?  Mottaks avstanden er definitivt det.

Du sier det funker på noen bærbare.  Er det så enkelt som å bare skru antenneledningen rett på?

Kan velge om jeg vil sende på 1 eller 5 watt.

Men er ikke sende avstanden også avhengig av høyden på antennen?  Mottaks avstanden er definitivt det.

Du sier det funker på noen bærbare.  Er det så enkelt som å bare skru antenneledningen rett på?

Fast VHF sender på opp til 25W

Gjerne ikke høyden på antennen, men høyde over havet, samt det har noe med sendings vinkelen, antenne konfigurasjon .. (lang pisk har annen vinkel enn kort stubb)..

Noe bærbare har egen tilkopling for ekstern antenne, samt egne "krybber" for strømtilførsel, ekstern høytaler osv. Da du ikke har oppgitt hva du har, eller om du har snakket med leverandør er det jo vanskelig å svare mer spesifikt. Jeg hadde tatt kontakt med leverandør og stilt spørsmålene til dem ...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Det går fint som du antyder. Bare du bruker riktig coaxkabel og extern antenne.

Antennen og kabelen skal være 50 ohms. Ikke bruk TV-coax den er 75 ohms og vil forårsake refleksjoner og tap av effekt.

Be om datablad for kabeln. Der kan du lese hvor mye tap det er for et gitt frekvensområde. Tapet angis vanligvis for 100m kabel, så en ekstra sladd på 2 - 3 meter spiller ingen rolle.

Derimot regner man med ca. 1dB tap for hver konnektor, og nå får du en konnektor i tillegg. En i hver ende av kabelen. Men kommer du høyere opp med antennen, kanskje du får en netto gevinst i allefall.

PS. 3dB tap er en halvering av effekten! Har du 6dB tap er dette to halveringer.

Dvs sendeeffekt ut av senderen på 5 watt gir bare 1,25 watt ut antennen!

Vær nøye med konnekteringen av kabeln!!

Lykke til

FA

For å få til alt dette så må du ha en håndholdt VHF som det kan monteres ex.antenne på.

Det er 2 måter å montere ex.antenne på:

-- Egen plugg på apparatet for ex.antenne.

-- Overgang (spesialplugg) fra antennenfeste til kabel.

:confused:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Jeg har en Garmin bærbar VHF med ekstern antenne i sgnalmasta. Jeg kjøpte både antenne og kabel med påsatt spesialplugg fra Gemotech og monterte selv. Rekkevidden ble betydelig bedre. Forøvrig meget bra service hos Gemotech. Anbefales.

Det er tryggere på havet enn på veiene !

Bruk aldri coaxkabel som er dårligere enn  RG-213, og pass på at pluggene er skikkelig satt på kabelen.

Coax som RG-58 skal man aldri bruke på frekvenser i det området Maritim VHF ligger (ca 150-170Mhz).

Se også på hvor mange db forsterkning det er i den antennen du velger, her er det litt og velge i og man kan hente igjen litt av tapet i kabelen og pluggene, men en antenne med høy db er gjerne en god del lengre enn en med liten forsterkning, man får en smalere vinkel på strålingen ut fra antennen uten at dette har for stor negativ effekt.

Lykke til!  :yesnod:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Bruk aldri coaxkabel som er dårligere enn  RG-213, og pass på at pluggene er skikkelig satt på kabelen.

Coax som RG-58 skal man aldri bruke på frekvenser i det området Maritim VHF ligger (ca 150-170Mhz).

Se også på hvor mange db forsterkning det er i den antennen du velger, her er det litt og velge i og man kan hente igjen litt av tapet i kabelen og pluggene, men en antenne med høy db er gjerne en god del lengre enn en med liten forsterkning, man får en smalere vinkel på strålingen ut fra antennen uten at dette har for stor negativ effekt.

Lykke til!  :yesnod:

Man bruker vanligvis RG-213 over lengere strekk (over 15-20 meter), en RG-58 er mer en god nok innenfor rekkevidden i en båt. Husk at RG-215 er ca 2cm tykk kontra 5 mm.

RG-215 er uhåndterlig påmontert en håndholdt VHF, den blir som en stålwire.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Det går fint som du antyder. Bare du bruker riktig coaxkabel og extern antenne.

Antennen og kabelen skal være 50 ohms. Ikke bruk TV-coax den er 75 ohms og vil forårsake refleksjoner og tap av effekt.

Be om datablad for kabeln. Der kan du lese hvor mye tap det er for et gitt frekvensområde. Tapet angis vanligvis for 100m kabel, så en ekstra sladd på 2 - 3 meter spiller ingen rolle.

Derimot regner man med ca. 1dB tap for hver konnektor, og nå får du en konnektor i tillegg. En i hver ende av kabelen. Men kommer du høyere opp med antennen, kanskje du får en netto gevinst i allefall.

PS. 3dB tap er en halvering av effekten! Har du 6dB tap er dette to halveringer.

Dvs sendeeffekt ut av senderen på 5 watt gir bare 1,25 watt ut antennen!

Vær nøye med konnekteringen av kabeln!!

Lykke til

FA

Meget informativt!  Er det mulig å måle tapet gjennom kabelen? Dvs. måle ohm og regne om til db? Har du et eksempel?

Jeg har seilbåt så antennen kommer høyt.

Meget informativt!  Er det mulig å måle tapet gjennom kabelen? Dvs. måle ohm og regne om til db? Har du et eksempel?

Jeg har seilbåt så antennen kommer høyt.

Man får nok ikke målt tapet i kabelen, dette er impedanse og den er avhengig av frekvensen på signalet som sendes igjennom.  Måler man med et ordinært multimeter så får man DC/likestrøms motstanden, og den er i grunn ikke så veldig interessant.

Derimot kan man måle effekt sendt og reflektert med et såkalt SWR-meter og regne ut differansen, som vil gi deg faktisk effekt ut av antenna.

Stian

Man får nok ikke målt tapet i kabelen, dette er impedanse og den er avhengig av frekvensen på signalet som sendes igjennom.  Måler man med et ordinært multimeter så får man DC/likestrøms motstanden, og den er i grunn ikke så veldig interessant.

Derimot kan man måle effekt sendt og reflektert med et såkalt SWR-meter og regne ut differansen, som vil gi deg faktisk effekt ut av antenna.

Stian

Jaha...  Regner med at det er en så komplisert affære at det bare er å glemme.  Eller?

Kanskje kunne du fortelle mer om SWR-meter, det er sikkert mange med meg som ble nyskjerrige nå.

å bruke portabelt apparat på ekstern antenne vil fungere MYE bedre enn med vanlig pisk. Å koble en ekstern antenne til en radio er det minste problemet.

Som nevnt tidligere, så må man ikke bruke FOR lang kabel for da kan man få mye tap, men det pleier somregel ikke å være problem på mindre båter (50 fot og mindre).

Selv om 3db høres veldig mye ut, men i praksis så er ikke dette hørbart. Er ikke for ingenting at at Stasjonære VHF radioer kjører p.g.a 25 watt, p.g.a man bør 4 doble effekten for å kunne høre forskjell. Så skal man vurdere kraftigere VHF stasjon, så må man opp til 100watt.

Nå er ikke jeg særlig kjent med "gain" (forsterkning) i Maritime VHF antenner, men mange vertikal antenner har gain fra 2-3db til 6-7db. Så har man en antenne med 3db gain og samtidig har et kabelstrekk med 3db tap i kabelen, så kommer man ut med 0db forsterkning.

sender man med 25 watt på en 3db antenne, så er det 50watt utstrålt fra antenne.  Jeg har f.eks en yagi for 2 meter (amatørradio). Jeg går ut med 60 watt fra radio, men antenna har 10db gain. Så medregnet tap i kabel og gain i antenne, så har jeg regnet ut at utstrålt effekt er rundt 560-570 watt.

Så effekt fra radio er ikke alt ;)

For guds skyld mål SWR på antenna di før du går på lufta (Jeg kan hjelpe folk med dette hvis noen er forbi risør)  

ps: i dag snakket jeg med amatører i gøteborg ved hjelp av 0,5 watt  på 145 mhz ;)

Hei Ørjan.

For å ta sp. i kron. rekkefølge:

1   Er det mulig å lage ekstern antenne til en bærbar VHF for på den måten å motta/sende over lengre avstander?

2   Tanken min var å skru av antennepisken og skru på kabel med antenne istedet.  Mulig?

3   Men er ikke sende avstanden også avhengig av høyden på antennen?  Mottaks avstanden er definitivt det.

4   Du sier det funker på noen bærbare.  Er det så enkelt som å bare skru antenneledningen rett på?

5   Meget informativt!  Er det mulig å måle tapet gjennom kabelen? Dvs. måle ohm og regne om til db? Har du et eksempel?

6   Jeg har seilbåt så antennen kommer høyt.

Svar:

1   Ja. Ingen heksekunst å lage antenne, men sp. er om den blir "pen"... :cryin: Og rekkevidden kan øke ganske mye!

2   Ja, hvis apparatet er laget for ekstern antenne (og ikke bare en utgang for den spesielle antennen du har).

3   Korrekt! (Hvis vi snakker om montasjehøyden!) Rekkevidden både på mottak og sending blir bedret! Når du sier "antennehøyde" kan det også forståes også som lengden på antennepisken (som Divemaster antyder). For ikke å gå FOR mye i dybden i antenneteori, kan vi kort si at lengden på antennen KAN påvirke rekkevidden! (Kort subb er dårligere en lang pisk! Og: Lengden på antennen bestemmer også utstrålingsvinkelen i horisontalplanet = påvirker rekkevidden)

4   Ja! (Hvis, som sagt, apparatet er beregnet for tilsluttning av ekstern antenne).

5   Ja. Det måles med spesiellt instrument og "dummyload" (kunstantenne). Glem "måle ohm og regne om til db"! HVIS du har uttak for ekstern antenne, har denne sikkert en impedans (motstand) på 50 ohm. DET betyr at du må bruke 50-ohms coaxialkabel mellom apparat og antenne, SAMT at antennen må ha en impedans på 50 ohm (på vedkommende frekvenser). SWR-meter (som Stian antyder) er et spesiellt (og rimelig) antenneinstrument som måler om det er korrekt tilpassning mellom apparat og kabel, eller mellom kabel og antenne.Hvis alle komponentene har 50 ohms impedans, må du bruke en "dummyload" (kunstig antenne) for å måle tap i coaxkabel. Siden du er i Trondheim kan det være mulig å foreta slik måling for deg...

6   Høy plassering av antennen er en stoor fordel! :eek: Hadde du hatt motorbåt, ville den tynne coaxialkabelen (f.eks. type RG 58) vært riktig å bruke. Med kanskje over 20 meter kabellengden er du i grenseland, p.g.a. at (som tidligere antydet) effekttapet i den tynne RG58 er vesentlig større pr. meter enn den tykke (type RG 213 eller enda tykkere RG 211) Det er mulig å gå inn i kabletabeller for å sjekke dette.

Så litt om antennetyper: Jo lengre antennen er (med modifikasjoner), dess lengre rekkevidde.... Men denne "rekkevidden" hentes fra utstrålingsdiagrammet for antennen > Flatere utstråling = lengre rekkevidde....

Men: Hvis vi (teoretisk) ser på en antenne med MEGET flat utstråling, rekker denne LANGT så lenge båten (masten) er helt vertikal!! Og DET er den neppe på en pinnebåt :eek: For å sette det på spissen, så kan du kanskje bare nå den du vil ha kontakt med, hver gang du går over stag (>masten vertikal) :eek:

Kompromisset for pinnebåt blir å velge en antenne med midlere utstrålingsdiagram; Jeg vil anbefale halvbølge eller kvartbølge-antenne.

Håper dette klarer opp mere enn det forvirrer.

Lykke til.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Siden du er i Trondheim kan det være mulig å foreta slik måling for deg...

Håper dette klarer opp mere enn det forvirrer.

Lykke til.

Jada, jeg forstår mer nå.

Jeg blir å montere antenne i masta når jeg tar båten opp til vinteren.  Eventuell måling får vi gjøre til våren.  Mest sannsynlig kommer jeg også til å montere en stasjonær (25 w) VHF da.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...