Jump to content

Fordeler og ulemper med innenbords bensinmotor?

Atrox

Recommended Posts

Hei igjen

Jeg fortsetter min søken om informasjon i forhold til kjøp av seilbåt. Forrige gang var spørsmålet utenbords eller innenbordsmotor, denne gang gjelder det bensinmotor som innenbordsmotor. De aller fleste innenbordsmotorer er jo diesel. Hva er ulempen med bensinmotor i stedet? Flere av båtene jeg har sett på har innenbords bensinmotor. Ser for meg at dette eks. er mer brannfarlig enn diesel men hva med levetid, slitasje osv?

En av båtene jeg har sett på har innenbords Volvo Penta MB2/50 s (dette er vel i praksis en honda-motor) fra 1980. Hvordan er det å skaffe deler til 30 år gamle motorer av denne typen? Er det i hele tatt verdt å prøve å holde slikt i live? (her er det også brakett bak så muligheten for å henge på en påhenger løser jo forsåvidt floka).

Mvh

Det er vel krav til automatisk utlufting før start, og slukkeanlegg? Dette minimerer vel faren for brann til "akseptabel", etter mitt syn. Bensin er grei slik at man kjenner jo om det lekker og.

Største ulempen med bensin, slik eg ser det, er at man nesten ikkje får bensin i havner, så du må belage deg på kannebæring fra nermeste bensinstasjon..... men en slik motor i seglbåt er vel ikkje storforbruker.

Deletilgang kjenner eg ikkje til, men burde være uproblematisk.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Dagens krav til CE godkjent båt er motoromsvifte og automatisk slukkeanlegg, A2 klassifiserte slanger og doble slangeklemmer. Bensin har lavere fordampningstemperatur enn diesel, men diesel er like brannfarlig når den fordamper, så får du diesellekkasje inn på en motor så smeller det like bra som bensin.

Endel Draco båter er gått i lufta på grunn av lekasje i morkne dårlige slanger, som var lagt opp på en lite egnet måte.

Ulempene med bensin er AVGIFT, men her kan jo fort skje endringer på diesel i miljøets navn.......

Fordelen med bensin er lav støy, lite lukt og laver investerings- og vedlikeholdskostnader.(plugger er billigere enn dieseldyser, og bensinfilter er billigere enn dieselfilter, og får du en smell på en dieselmotor så renner pengene ut....)

Og nå får jeg vel masse svar med meningsytringer tenker jeg...... likte diesel en gang jeg også, helt til jeg kjøpte min første med bensin. Nå har jeg med to stk V8 :cheers:

Yankee: Dagens krav er vel og greit, men har disse kravene tilbakevirkende kraft eller kan jeg se bort i fra disse? (uten at jeg skal gamble på sikkerheten). Dette er vel aldri noe som blir kontrollert på en båt som har 15-20 år på baken?

Ser for meg at jeg kommer til å rive ut alt av slanger, klemmer etc. og legge opp nytt uansett, samt sørge for en eller annen luftemekanisme. Automatisk slukkeanlegg høres litt overkill ut....

Jeg har en 2008 modell båt med innenbords bensin. Den har automatisk pluss manuellt slukkeanlegg.

Fordelen som jeg ser det er mindre vekt en tilsvarene diesel, mindre vedlikehold, mindre støy, og ikke minst lavere pris.

Ulemper er vel prisen på drivstoff, men den ulempen får jeg vel ikke før etter 20 års bruk eller noe slikt, om en tar med innkjøps pris på diesel motor kontra bensin.

Men skulle jeg hatt en større båt enn en typisk 20-24 fots daycruiser, ville jeg valgt diesel.

Ja bmp håper du aldri får lekkasje i gassanlegget ditt for jeg vet hva som skjer da, har sett det før

Ja det håper nå jeg også. Men skulle jeg få det vil slarmen hyle lenge før det blir farlig og jeg kann stenge flasken. Den er forøvrig alid stengt når komfyren ikke er i bruk. Jeg har kun 2kg flaske som står i drenert rom for gasflaske reserveflasken ligger samens med bensinen til gumibåten i et stativ forran i kjetingkasa som også er dernert. Klart varm diesel også kan ta fyr men det er ikke så varmt noen steder i min båt at den kan lage eksplosjon. Men for sikerhetsskyld har jeg montert automatisk brannslokkingsanleg i motorromet. Det nytter ikke og angre på de risikoene en har tatt og de sikerhetsforanstaltningene en har sløyfet den dagen familjen brenner inne i båten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...