Atrox Startet 26.April.2010 Link til dette innlegget Startet 26.April.2010 Hei igjen Jeg fortsetter min søken om informasjon i forhold til kjøp av seilbåt. Forrige gang var spørsmålet utenbords eller innenbordsmotor, denne gang gjelder det bensinmotor som innenbordsmotor. De aller fleste innenbordsmotorer er jo diesel. Hva er ulempen med bensinmotor i stedet? Flere av båtene jeg har sett på har innenbords bensinmotor. Ser for meg at dette eks. er mer brannfarlig enn diesel men hva med levetid, slitasje osv? En av båtene jeg har sett på har innenbords Volvo Penta MB2/50 s (dette er vel i praksis en honda-motor) fra 1980. Hvordan er det å skaffe deler til 30 år gamle motorer av denne typen? Er det i hele tatt verdt å prøve å holde slikt i live? (her er det også brakett bak så muligheten for å henge på en påhenger løser jo forsåvidt floka). Mvh Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 26.April.2010 Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 Personlig føleg jeg ubehag bare med og ha en kanne bensin til gummibåten ombord og kunne aldrig tenke meg en båt med bensinbotor. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.April.2010 Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 Det er vel krav til automatisk utlufting før start, og slukkeanlegg? Dette minimerer vel faren for brann til "akseptabel", etter mitt syn. Bensin er grei slik at man kjenner jo om det lekker og. Største ulempen med bensin, slik eg ser det, er at man nesten ikkje får bensin i havner, så du må belage deg på kannebæring fra nermeste bensinstasjon..... men en slik motor i seglbåt er vel ikkje storforbruker. Deletilgang kjenner eg ikkje til, men burde være uproblematisk. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Atrox Svart 26.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 Krav til utlufting og slukkeanlegg har jeg ikke fått med meg - gjelder dette både for bensin og motor? Må vel være noe som syndes mye mot i tilfelle da jeg til dags dato ikke har sett noen som har hatt dette. Sitér dette innlegget Link to post
mewa 2 Svart 26.April.2010 Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 Ja bmp mulig det men 15 kg gassflaske går greit Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 26.April.2010 Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 Ja så lenge den står i drenert romm. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 26.April.2010 Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 Har du også kokeapparatet og resten av gassinstallasjonen i det samme rom? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 26.April.2010 Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 Nei men jeg stenger gassen når dette ikke brukes. Desuten er propangass langt mindre farlig en bensindamp. Bare se på avstanden mellom LEL og HEL for de to stoffene så ser en fort at bensin er mye farligere en propan. Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 26.April.2010 Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 Dagens krav til CE godkjent båt er motoromsvifte og automatisk slukkeanlegg, A2 klassifiserte slanger og doble slangeklemmer. Bensin har lavere fordampningstemperatur enn diesel, men diesel er like brannfarlig når den fordamper, så får du diesellekkasje inn på en motor så smeller det like bra som bensin. Endel Draco båter er gått i lufta på grunn av lekasje i morkne dårlige slanger, som var lagt opp på en lite egnet måte. Ulempene med bensin er AVGIFT, men her kan jo fort skje endringer på diesel i miljøets navn....... Fordelen med bensin er lav støy, lite lukt og laver investerings- og vedlikeholdskostnader.(plugger er billigere enn dieseldyser, og bensinfilter er billigere enn dieselfilter, og får du en smell på en dieselmotor så renner pengene ut....) Og nå får jeg vel masse svar med meningsytringer tenker jeg...... likte diesel en gang jeg også, helt til jeg kjøpte min første med bensin. Nå har jeg med to stk V8 Sitér dette innlegget Link to post
Atrox Svart 26.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 Yankee: Dagens krav er vel og greit, men har disse kravene tilbakevirkende kraft eller kan jeg se bort i fra disse? (uten at jeg skal gamble på sikkerheten). Dette er vel aldri noe som blir kontrollert på en båt som har 15-20 år på baken? Ser for meg at jeg kommer til å rive ut alt av slanger, klemmer etc. og legge opp nytt uansett, samt sørge for en eller annen luftemekanisme. Automatisk slukkeanlegg høres litt overkill ut.... Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 26.April.2010 Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 Automatisk slukkeanlegg høres litt overkill ut.... Nei det er for at du og dine ikke skal bli "Autokill" når driten tar fyr. Sitér dette innlegget Link to post
mewa 2 Svart 26.April.2010 Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 Ja bmp håper du aldri får lekkasje i gassanlegget ditt for jeg vet hva som skjer da, har sett det før. mvh Mewa 2 Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 26.April.2010 Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 Jeg har en 2008 modell båt med innenbords bensin. Den har automatisk pluss manuellt slukkeanlegg. Fordelen som jeg ser det er mindre vekt en tilsvarene diesel, mindre vedlikehold, mindre støy, og ikke minst lavere pris. Ulemper er vel prisen på drivstoff, men den ulempen får jeg vel ikke før etter 20 års bruk eller noe slikt, om en tar med innkjøps pris på diesel motor kontra bensin. Men skulle jeg hatt en større båt enn en typisk 20-24 fots daycruiser, ville jeg valgt diesel. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 26.April.2010 Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 Ja bmp håper du aldri får lekkasje i gassanlegget ditt for jeg vet hva som skjer da, har sett det før Ja det håper nå jeg også. Men skulle jeg få det vil slarmen hyle lenge før det blir farlig og jeg kann stenge flasken. Den er forøvrig alid stengt når komfyren ikke er i bruk. Jeg har kun 2kg flaske som står i drenert rom for gasflaske reserveflasken ligger samens med bensinen til gumibåten i et stativ forran i kjetingkasa som også er dernert. Klart varm diesel også kan ta fyr men det er ikke så varmt noen steder i min båt at den kan lage eksplosjon. Men for sikerhetsskyld har jeg montert automatisk brannslokkingsanleg i motorromet. Det nytter ikke og angre på de risikoene en har tatt og de sikerhetsforanstaltningene en har sløyfet den dagen familjen brenner inne i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.