tommyotter Startet 26.April.2010 Link til dette innlegget Startet 26.April.2010 Hei alle sammen. Det er mange temaer her angående pakkbokser o.l, og jeg har også noen spørsmål, fersk båt eier som jeg er. Jeg besluttet å bytte pakkboks og har etter mye slit med klemflensen fått den av nå. Mitt spørsmål er da: Hvor får man tak i en fettsmurt pakkboks med simmeinger? Ser bare nye pakkbokser med talgpakning og flere sier dette ikke er like bra som med simmringer. Er det eventuellt like godt å bytte simmringene selv og beholde den gamle pakkboksen? Man må vel også da skifte ut hvittmetallet? Er litt redd dette blir helt tett.. Et annet spørsmål er om jeg trenger å bytte lageret (cutless? Vannsmurt?) bak når jeg først er i gang? Er det andre ting man må være OBS på når man først har gått på en slik jobb? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.April.2010 Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 Om du har en boks med simmerringer fra før ville jeg bare ha byttet disse, samt gummislangen som holder pakkboksen. Men den med hvittmetallageret skjønte jeg ikke helt! En vanlig pakkboks har vel ikke et slikt lager? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tommyotter Svart 26.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 Det kan godt hende.. Har bare hørt og har ingen erfaring med dette fra før.. Sitér dette innlegget Link to post
tommyotter Svart 26.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 Fant et bilde av en pakkboks av typen albin. Denne har hvittmetallager. Er dette standard i slike bokser?? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 26.April.2010 Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 Kan vær en fordel å ha dette lageret, fordi da spiser ikke akselen av boksen, men av lageret hvis smøringen blir borte. Billigere å skifte lager enn hele boksen Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
opus Svart 26.April.2010 Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 Momentum i Oslo(Stålfjæra) har simringer, husk også at du skal ha rustfrie/syrefaste fjærer. (Blir vel et par hundre til sammen) Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 26.April.2010 Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 Citat: fettsmurt pakkboks med simmeinger Om axeltätningen bygger på simmerringar så är den väl vanligtvis vattensmord? Om det finns ett lager i gummislangen upp till axeltätningen trodde jag att den var till att styra upp tätningsringarna? Jag trodde att man helst inte ville ha olja eller fett här bl annat av miljöskäl eftersom fett och olja tenderar att hamna i havet. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.April.2010 Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 Om axeltätningen bygger på simmerringar så är den väl vanligtvis vattensmord? Du får både fett,olje og vannsmurt pakkboks med simmerringer. Og såvidt meg bekjent er det ikke vanlig med hvittmetallager i fleksible pakkbokser, dvs slike som er festet med gummislange. Men det kan jo være at enkelte fabrikater har dette også... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ebonita Svart 26.April.2010 Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 Axlarna på min båt är tätade med StrongSeal eller vad dom heter. Där sitter cutless lager i gummislangarna som jag förmodar är till för att rikta in tätningsringarna. Alltsammans är vattensmort/vattenkylt med sjövatten som kommer från sjövattenpumpen. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 26.April.2010 Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 Det er Bosvik som leverer pakkbosk med simringer (2) og fettkopp. Sleipner har simringer (3) og olje i sine pakkbokser, men har også talgpaknings pakkboks og vannsmurt type. Jeg har god erfaring med Bosvik sine, og har det på 3 forskjellige båter. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.April.2010 Link til dette innlegget Svart 26.April.2010 West Mekan i Nordfjordeid leverer også pakkbokser og ellers alt til akslinger (bl.a. til Saga Boats) Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.