Jump to content

Risiko eller faremomenter ved endring av badeplattform ?

Fusebox

Recommended Posts

Hei,

Jeg har tenkt lenge og vel, og diskutert med enkelte om faremomenter ved å sette på en tett badeplattform.

På vår Nidelv 28 har vi en vanlig "terrasse" plattform, med romslig plass for drenering mellom plankene. Plattformen en skrudd inn i akterspeilet med 8 fester, hver med 3 skruer. Skruene er ikke gjennomgående så de sitter kun skrudd inn i akterspeilet uten skive og mutter på innsiden. Dette har holdt fint i snart 30 år.

Nå er jeg i ferd med å lage ny plattform, som blir av den moderne typen, dvs. tett og fin, med langsgående staver. Jeg lar det være en glipe innerst mot akterspeilet for drenering, på ca. 2-3 cm.

Ellers blir den som et lokk på gammel rør ramme.

Nå når plattformen "snart" er klar, så begynner jeg igjen å få litt angst for om plattformen kan ta skade av f.eks. kjøring i medsjø. Hvis man blir dyttet fremover, så vil sjøen skyve ganske hardt på plattformen under, og likedan om det skulle komme en sjø ovenfra.

Med dreneringen tidligere har dette hverken vært noe tema eller problematisk. Nå er den tett, og følgelig kan det bli svært mye vekt på denne inntil sjøen renner av.

Hva tror dere ? Har dere hørt om plattformer som har blitt revet løs fra akterspeilet noen gang ? Og hva ble i tilfelle utfallet ? Plattformen er det ikke så farlig om forsvinner, men tenker på eventuelle vannlekkasjer inn i akterspeilet etter plattform fester...

Noen med erfaringer eller (sanne) historier ?

Mange takk for tilbudet om hekksjø :-)

Den gamle plattformen er allerede fjernet, og som du kanskje så i den andre tråden, så er konstruksjonen godt i gang.

Jeg har kjøpt noe lurium og har muligens en god idé til feste av plattformen, slik at den kan tas av om det blir røff sjø underveis. Skal prøve å få testet luriumen i dag, må bare få lagt ungene.

Vi regner sånn halvveis med å ta første overnattingstur til helgen den 7 mai. Utsetting er halvveis planlagt til torsdag 6 mai.

Jeg har en "proof of concept" utgave av plattformen som jeg kan bolte på midlertidig, om jeg ikke blir ferdig med den andre. Da kan vi jo prøve litt hekksjø, og se om vi greier å rive den av :-)

Ser frem til å hilse på dere igjen.

Joda, Fusebox har et poeng. Mange er tette som det sies, men da er de også bedre dimensjonert. Det blir et betydelig vanntrykk når aktersjø slår inn over og oppunder plattingen. Jag merker at båten løfter seg hvis vi får stor aktersjø inn bakfra om natten når vi ligger å sover. Kan ikke gi deg annet råd enn å bygge så sterkt og solid som mulig.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Endelig noen synspunkter :-) Takk!

Selve plattformen holder nok i bøtter og spann. Det jeg er redd for er festene til båten. Om jeg skal forsterke opp dette, så blir det eventuelt stag oppover, på hver side.

Første problemer blir at staget på styrbord side kommer i konflikt med stigen opp fra plattform.

Jeg noterte meg et bilde av en gedigen plattform til en Grand Banks (etter litt googling), der plattformen var delvis tettet igjen i forhold til original. Festene så derimot ikke ut til å være endret.

Verste tenkelige scenario er at biter av akterspeilet blir revet av og stor vanningtrengning som følge.

Plattformen er festet med 4 fester over vannlinjen, diameter ca. 5 cm (?) med 3 skruer i hver.

Under er det 4 støttestag med samme innfesting som over.

Jeg begynner kanskje å tenke meg at det holder.

Flere som har en kommentar eller mening ?

Den gamle plattformen er allerede fjernet, og som du kanskje så i den andre tråden, så er konstruksjonen godt i gang.

Ser frem til å hilse på dere igjen.

Jo, jeg så den andre tråden, det ser ut til å bli lekkert. Regner med å få båten på vannet tirsdag eller onsdag neste uke, og hvis været tillater det er meget mulig vi tar en tur til Håøya neste helg - i morgen drar jeg på min faste årlige langhelgs-avlatstur med kona (som kompensasjon for noe mye jobbing innimellom - og når jeg er hjemme sitter jeg med PC'n i fanget) - år reiser vi til Istanbul.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...