Jump to content

Ilas Captain 500 Inside, tauet kiler seg ved dropp av anker.

Gunda

Recommended Posts

Hei !

Jeg har et problem med at blytauet på min Ilas Inside vinsj ofte kiler seg fast ved dropp av anker. Det kan enten være at det "smetter" mellom den blanke, runde stålplaten og kabularet, eller at tauet lager en "grisehale" og stopper deretter opp i bøylen over kabularet. Veldig plagsomt :eek:

Noen som kjenner til problemet, og som har en løsning ?? Har, i verste fall, tenkt på å bytte til kjetting i stedet for tau. Finnes det ombygningssett til dette, mon tro ? Takknemlig for svar/kommentarer ! :smiley:

Du har muligens for mye tau i forhold til plass i taukassa. Da legger det seg ikke riktig når det blir spolt inn.

Evnt så kan det være at du skulle montere svivel mellom tau og dregg om du ikke har.

Siste tipset mitt er at du tar ut tauet og ser om det er mye vridning på det. Ta det ut og skyld legg det i ferskvann noen dager før du spoler det inn på nytt :smiley:

Hadde/har samme problem. Hadde for mye tau i kassen, så det la seg ikke skikkelig ved innkjøring av tau. Når da ankeret slippes går det greit en stund, for så å stoppe pga "grisehale". Løste problemet ved å fjerne en del tau, går stor sett greit, men ikke alltid. Når det gjelder vridning på tauet om du ikke har svivel, slipp ut alt tau et sted det er dypt nok (husk på feste tampen på tauet i kassen!!) la det henge slik en stund og kjør det inn. En del vridning i tauet vil nåforhåpentligvis være borte .

Når det gjelder kjetting har jeg forstått at man kan oppleve noe av det samme problemet ved dropp av anker. Ilas inside 500 får man også med kabelar til kjetting, så ombygging er nok mulig.

...eller at tauet lager en "grisehale" og stopper deretter opp i bøylen over kabularet.

Har samme vinsj, og har opplevd samme problem. Har hjulpet når jeg kveiler opp tauet manuellt og legger det tilbake i dreggluka slik at det ikke bygger så høyt.

Men det hender at det danner seg grishaler uansett. Har også svivel.

Kunne det vært ide å smøre opp tauet med et eller annet, slik at det blir mykt og smidig tro..? :rolleyes:

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Det skal holde å legge tauet i ferskvann så blir det mykere.

Jeg har hatt båter med vinsj og tau og det synes jeg er kjempe greit. Har nå kjetting og var nok litt skeptisk til det i starten.

Men nå synes jeg det fungerer veldig bra det er jo noe tyngre og mer støt men båten ligger veldig fint og rolig.

Kjettingen står ikke så stramt som tau og det fjærer da bedre.

Du kan selvfølgelig bygge om men det koster jo med nytt kabelarhjul og kjetting..

Bare en liten oppdatering : Jeg har nå kappet av tauet ca. 6 m, så nå er det knappe 35 m. langt. Det skulle være greit nok. Har også vasket det i ferskvann. I går var det tid for prøving : Droppet ankeret 3 ganger og hadde ingen problemer !!! Så tipsene fra dere viste seg å være meget gode (som forventet !) :smiley::yesnod: Mange takk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...