Jump to content

Hvor raskt seiler en seilbåt ( gammel som ny)?

TellusTellus

Recommended Posts

Har lest det jeg kommer over og noen sier det er som å spørre hvor langt er et tau..

Fikk båten på sjøen i forrige uke og seilte over oslofjorden fra fredrikstad til tjøme på lørdag i nydelig sol og 6 s/m vind.. ca..

Båten har et beskjedent lystall på 0.97. Det har jeg skjønt betyr at den seiler sakte i fohold til lengre båter og båter på samme størrelse med annet skrog.

Men i 6 s/m vind lå vi å putret i over 5 knop med vinden nesten 90 grader fra siden (må bytte windex, den er ikke helt patent fant jeg ut).

Mine seileregenskaper har mange mangler, men jeg lurer på om jeg er helt på bærtur og bør bruke motorbåt eller er dette en akseptabel fart på litt over 5 knop?

Har lest bøker om seiltrim, men får egentlig lite ut av dem. Annet enn å slippe seilene ut til det begynner å blafre, så stramme litt inn (nå vil sikkert en erfaren seiler riste på hodet og le av min enorme ignorans for seiling).

Skal nevnes at jeg ikke har mye fancy utstyr i form av innstramminger i hytt og gevær på båten. Ser folk som har fall/skjøter/innstramminger og duppeditter liggende trekt bak til cockpit. Jeg kan heise storseil, bom og rulle ut genoa.. og der stopper det.

Ligger det noe i at det er en ca. regel på at en kan regne en knop pr. meter vannlinje?

De syv P'er:

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Kommentar fra moderator:
Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering.
Ikke ekspert jeg heller men virker nok greit til nybegynner. det jeg vil spørre deg om er hvor lang tid tok turen, har båtplass ca en drøy time unna tjøme så interrisert hvor lang tid det tar over med tanke på å seile til sverige/ hvaler ;)

Vi brukte et par timer over fjorden. Går egentlig forbausende raskt så lenge havet er snillt. Dro over oslofjorden ifjor og var litt overmodig i 10-12 s/m vind. Bølgene var ufine og vinden litt for sterk for min samboer.

Men i vind som var i helgen var det flott! Rullende bølger og god stemning :)

De syv P'er:

Nå med båtførerbevis

Men i 6 s/m vind lå vi å putret i over 5 knop med vinden nesten 90 grader fra siden (må bytte windex, den er ikke helt patent fant jeg ut).

Mine seileregenskaper har mange mangler, men jeg lurer på om jeg er helt på bærtur og bør bruke motorbåt eller er dette en akseptabel fart på litt over 5 knop?

Når du sier lå og putret, da tenker jeg putre = motorkjøre på lavt turtall. Du seilte ?

Litt over 5knop er sikkert ikke så galt med en slik båt i så lite vind. Når du blir litt mer erfaren så skjønner du litt mer hvordan dette fungerer og begynner å få teken på seiltrim og styring og da øker farten litt til

Raske båter (ikke lett å definere dette) vil ha muligheter til å ha samme fart på slør som vinden, dvs, med 3m/s (Ca 6 knop) skulle båten kunne gjøre 6 knop. Maks fart når sann vind 90 er gradet på fartsretningen.

Men en tommelfinger regel sier at maks båtfart i knop er lik båtens lengde i meter,, en 36 fot (ca, 10,5m) vil ikke seile 16 knop i 16 knops vind.

Så dersom du oppnådde 5 knop i 6 m/s (12 knop) med en båt med lystall 0,97 høres greit ut. Tviler på at du har gjort mye galt.

Husk også på at dersom du seiler 90 grader på vinden med samme hastighet som vinden vil vindeksen vise hvor opplevd vind kommer fra og i dette tilfelle peker den da 45 grader. Med lavere fart (enn vinden) virker det som on vinden kommer fra 50 eller 60 grader. En vindeks kan derfor lure deg til å tro at vinden kommer fra en annen rettning enn det den virkelig gjør.

Seiling er terapi, ikke en måte å komme fort frem på.

Tenk heller at du får 10 ganger så mye tid på vannet som dine venner i motorbåt, og siden vinden er "gratis" (men seil koster) blir kost/nytte noen 100 ganger bedre enn om du hadde motorbåt.

Nyter å seile, vokst opp i motorbåt. Personlig synes jeg det morsommere å jobbe litt på tur, ikke bare trykke på noen knapper og dra i en hendel og så skyndte seg fram. Hadde det vært målet hadde jeg IKKE hatt en seilbåt og hvertfall ikke en med et LYS tall på linje med en tømmerstokk.

Men godt å høre at jeg ikke er helt på viddene. Jeg er fullt klar over at jeg ikke er meget flink til å trimme seil og styre rett. En får mange tanker og prøver litt forskjellig.

Det vanskeligste er å vite hvordan seilene skal stå i forhold til vinden og hverandre.

Hvis noen har en enkel skisse av dette vil det taes imot med takk.

De syv P'er:

Nå med båtførerbevis

Det er fire "typer" av rask seilbåt (av "vanlige båter" ikke VO60 og sånt):

1) seiler raskt i lite vind: Typisk lett med liten våt flate og med mye seil/høy mast (hvor skroglengde ikke er noen begrensning) (eks: små og lette trimaraner)

2) seiler raskt i normal vind: Typisk lang og slank, med spiss baug som ikke bremses unødig av "skjærgårdssjø" (0.3m - 1m) og med "sånn passe" seilareal (hvor lang vannlinje er viktig) (eks:Wasa 55)

3) seiler bra i mye vind: Typisk planende/semiplanende skrog, gjerne "gjennom, ikke over, bølgene" og med mye seil. (hvor det er hastighet over "skrogfarten") (eks: X-99)

4) seiler bra i riktig drøy vind: Typisk moderat med seil, tungt og solid bygd (så du tørr å seile hardt i hardt vær), gjerne i stand til å plane (eller graver seg ihvertfall ikke for mye ned), dypt og "pent" ror (så roret ikke "slipper"/kaviterer/suger luft) (hvor det avgjørende er om du segler i det hele tatt) (eks: RS1 og Albin Vega :wink: )

En del båter kombinerer 2 eller kanskje 3 av pungtene, men strort sett må man velge noe og velge bort noe annet. Din Karlskrona Vigg(?) kan vel sies å ligge litt sånn som en slags kombinasjon av 1 og 4 :lol:

Har lest bøker om seiltrim, men får egentlig lite ut av dem. Annet enn å slippe seilene ut til det begynner å blafre, så stramme litt inn (nå vil sikkert en erfaren seiler riste på hodet og le av min enorme ignorans for seiling).

Prøvde få igang litt enkel seiltrim-diskusjon her:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=55306

Kanskje interessant begynne med rekkefølgen av trimmemuligheter, etter at kursen er satt:

Forseilet først......skjøtet, skjøtepunkt, hvordan lusene skal stå etc

storseilet....skjøtet, bomuthal, lus , akterstramming etc

LYS-tall: Kort forklaring: Seilfolkets utgave av idealtid. "Idealbåten" har LYS 1,00. Treige båter har LYS <1 (f.eks 0,97 som hos trådstarter) raskere båter har LYS>1. Etter kappseiling multipliseres tiden du brukte med ditt LYS-tall, slik at de med høyt tall får lagt til tid og de med lavt tall får trukket fra litt tid, på den måten kan man konkurrere uavhengig av båttype og det er seilkunnskapene dine som avgjør (i teorien hvertfall) hvem som vinner.

Lang forklaring: spør noen andre :wink:

Redigert av millisivert (see edit history)

LYS-tallet gis til båten/båttypen og er en kombinasjon av "teoretisk forventet ytelse" og "historisk data" altså en del som er beregnet fra linjetegningene og en del som er basert på båttypens prestasjoner i tidligere år (med diverse fratrekk og tillegg for div endringer, som med/uten spinnaker med/uten fast propell) og påvirkes ikke av mannskapet.

edit: Rett og slett hvor fort båten forventes å seile i forhold til "idealbåten"

Redigert av millisivert (see edit history)
LYS-tallet gis til båten/båttypen og er en kombinasjon av "teoretisk forventet ytelse" og "historisk data" altså en del som er beregnet fra linjetegningene og en del som er basert på båttypens prestasjoner i tidligere år (med diverse fratrekk og tillegg for div endringer, som med/uten spinnaker med/uten fast propell) og påvirkes ikke av mannskapet.

edit: Rett og slett hvor fort båten forventes å seile i forhold til "idealbåten"

Jeg vil tippe at idealbåten har lys på 1.00? Og hvis det er en idealbåt, finnes det da et skjema eller en grafisk fremstilling i form av en graf som viser ideal fart i forhold til vindstyrke?

De syv P'er:

Nå med båtførerbevis

... finnes det da et skjema eller en grafisk fremstilling i form av en graf som viser ideal fart i forhold til vindstyrke?

Det heter "polardiagram". Her er ett for Albin Vega:

Albin_Vega_polar_diagram.jpg

Dette har kun en vindstyrke tegnet inn (vet ikke hvilken vindstyrke det er).

Som regel er det en kurve pr 2 m/s med vind, dvs kurver for 2, 4, 6, 8, 10. 12, 14 m/s vindstyrke (for eksempel).

Kurvene er da gjerne tegnet med forskjellige farger sånn at det skal være mulig å se forskjell på dem raskt.

På Vegaen her ser vi at max fart er ca 6.5 knop med en sann vindvinkel ift båten på ca 110 grader. Windexen vil da peke sånn ca rett til siden, fordi båtens fart vil bringe relativ vindvinkel forover ift sann vindvinkel.

(For ordens skyld; sann vindvinkel er det du ville kjent om båten stod stille, relativ vindvinkel er den du får når du kombinerer sann vindvinkel med den fartsvinden du får rett forfra - båtens bevegelse skaper 'fartsvinden' ).

Red: Her er et for en litt sprekere båt:

basic_sails_3001.jpg

Toppfart 30 knop! Må være en flerskrogs, eller en VOR racer e.l.

S/Y Surprise

polardiagram... Der var det. Har sett det før, men egentlig ikke registrert hva det kunne brukes til.

Takk for god info!

Nå er det bare å se om det finnes polardiagram til min type båt.

De syv P'er:

Nå med båtførerbevis

• 5 uker senere...

Tar opp denne igjen.

Har erfart at det finnes meget dårlig med polardiagram for min type båt.

Har lest litt og prøvd meg frem nå på våren og fikk tatt noen bilder i helgen.

p5290020.jpg

Her er et bilde som ble tatt i helga.

Hva gjør jeg galt, og hva gjør jeg rett med tanke på den "spalten" mellom forseil og hovedseil?

Skal nevnes at jeg hadde fint driv og forsøkte minimere kregning på båten siden den visstnok skal gå saktere når den krenger mye. Blåste friskt og vi hadde mellom 5 og 6 knop for det meste.

Setter pris på innspill av "erfarne" seilere.

De syv P'er:

Nå med båtførerbevis

Du seiler romt. Da har ikke spalten like stor betydning som på kryss.

Jeg synes at:

- du har for mye twist i storseilet

- det synes som om storseilsfallet er for slakt (har nesten ingenting med twist å gjøre)

- genoa fallet er for slakt

- du har for mye twist i genoaen

- det kan se ut som om toppen av genoaen din er helt flat

Jeg hadde forsøkt å:

- strammme opp genoa fallet.

- stramme inn på genoa skjøte til topplusa står

- justert skjøtepunktet til alle lusene står

- sluppet ut på storseilskjøtet og dratt ned på kicker'n til jeg hadde passe twist i seilet

- flyttet bommen med plasseringen av storseilets skjøteløper til hele seilet jobber (se på lusa i akterliket)

- se etter at spalten er så bra som den kan bli

Husk at trimming av seil er en "loop". Det du gjør et sted får innvirkning andre steder.

Juster her - og sjekk der der og der. Rett opp litt der - og da må du kanskje justere mer her.

Dette er ingen fasit. Det er meg - som skjelden får det helt til.

Her var det mange råd jeg ikke har tenkt på.

Jeg er enig i at det er for mye twist på storseilet, satt å funderte på hvordan i all verden jeg får det vekk.

Kick.. tja.. det har jeg ikke enda. Har allerede vært å sett på blokker til det bruket. Ser klart at det hadde vært en fordel.

Fallene til begge seilene skal strammes.

Har notert ned punkt og skal prøve meg frem når jeg beveger meg til båten neste gang.

De syv P'er:

Nå med båtførerbevis

Enig med 2nd Trikker'n, seilene dine står heller dårlig. Kan legge til at storseilet muligens kan strammes på bommen også. Genoaen skal sikkert skjøtes lenger forover på genoaskinnen. Og merk at disse skjøtepunktene endrer seg med vindstyrken og hvor skarp kryssen er. Forover på skinna ved sterk vind, og akterover på løy vind.

Istedet for å stramme alle skjøter og krenge som jeg har gjort før, skulle vi forsøke å slakke litt ut på skjøtene og se om jeg fikk til å bruke seilene på den måten de visstnok er ment å brukes. Aerofoil, løftekraft og alt det der (ja, har lekt med fly, vinger og fallskjerm store deler av livet).

MEN, dette har jeg kun lest meg til. Teori og praksis.

Ting som må rettes på etter gode råd.

- Kick.. kommer snart

- Alle fall strammes

- Jeg har lært at skjøtepunkt på genoaskinnen skal flyttes fremover ved sterk vind og bakover ved løy vind.

Spørsmål jeg står igjen med:

"Har du løygang kan du hjelpe til ved å kjøre skjøtepunktet til storseilet i borde"

HVa betyr dette?

Og finnes det en BRA bok om seiltrim som er forståelig?

De syv P'er:

Nå med båtførerbevis

Mange gode tips til seiltrim her, det som er så fint er at det er en uendelighet å lære seg alt, samtidig som man kommer greit fram uten å egentlig anstrenge seg så voldsomt for optimal trim.

Når det gjelder fallene så ser det ut til at de er litt slakke på bildet, men det betyr ikke at man skal stramme inn som ville f*en, er det lite vind (mindre enn det ser ut til på bildet) kan de godt være slik at man ser antydning til skrukker, og blåser det mer strammer man inn bare såpass at man får rettet ut disse. I motsetning til omtrent alt annet er det fullt mulig å stramme fallene for mye, lærte jeg på trimmekurs i vinter, fibrene i seilet kan få for mye strekk i feil retning på den måten.

Kick er et must, både for å unngå twist, eller slakke opp og lage twist for å slippe ut i toppen av storseilet når det blåser mye. Løygang er allerede nevnt i samme forbindelse. Man kommer egentlig langt med å forstå hvordan man gjør seilet mest mulig flatt i mye vind for å minske presset, og lage en dypere fasong for å få mer kraft i lite vind. Etter å ha fått på plass kick er cunningham kanskje neste «prosjekt» slik at man kan få mer kontroll på fasongen enn man har bare ved å stramme seilet ut på bommen.

Det siste innen seiltrim som jeg ikke helt forstår er at man i veldig lite vind, under 3ms, ønsker å ha seilet flatt i nedre del og m. twist, og dybde øverst. Noe twist forstår jeg at man vil ha uansett, relativ vind i høyden blir annerledes enn nede fordi det blåser mer lengre opp, men hvorfor flatt seil nede? Fordi man da kan få bedre fasong oppe hvor det tross alt blåser ihvertfall litt?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...